تاریخ : 10 آگوست 2021 - 22:01 - شناسه خبر : 33765 یادداشت

آیا روابط عمومی ملزم به دعوت از تمامی رسانه ها در نشست های خبری است؟

محمدتقی شفیع پورمهرجردی/ کارشناسی ارشد ارتباطات

در پی برخی حاشیه سازی های به دور از واقعیت به وجود آمده پیرامون برگزاری نشست خبری شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد بر خود لازم دیدم به چند نکته اشاره کنم، خوشحال می شوم دوستان نظرات خود را بیان کنند. یکی از شاخص های حوزه روابط عمومی برقراری ارتباط با رسانه و صاحبان قلم […]

در پی برخی حاشیه سازی های به دور از واقعیت به وجود آمده پیرامون برگزاری نشست خبری شهرداری و شورای اسلامی شهر میبد بر خود لازم دیدم به چند نکته اشاره کنم، خوشحال می شوم دوستان نظرات خود را بیان کنند.

یکی از شاخص های حوزه روابط عمومی برقراری ارتباط با رسانه و صاحبان قلم و اندیشه است. نقش رسانه در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و روابط عمومی قوی بهترین ارتباط را با رسانه برقرار می کند تا از پتاسیل ها و ظرفیت های رسانه ای برای سازمان و نهاد خود بهره ببرد.

به جرأت می توانم بگویم نشست های مختلف شهرداری میبد با حضور رسانه های استان و شهرستان در بین دیگر دستگاه های اجرایی شهرستان بی نظیر و قابل مقایسه نیست. البته تجلیل از خبرنگاران که توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این امر برگزار می گردد مقوله دیگری است که تمامی خبرنگاران شهرستان را در بر می گیرد از جمله شهرهای بفروئیه و ندوشن.

۱۷مرداد هرسال زمانی است که بتوان هرچند اندک از زحمات یکساله خبرنگارانی که بسیاری از آنها با علاقه و هزینه شخصی در این حرفه کار می کنند تقدیر شود. روابط عمومی ارگان های مختلف نیز از خبرنگارانی که بیشترین ارتباط را با آنها در طول سال داشته اند تجلیل می کنند. بنده به عنوان مسئول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد این موضوع در سطح استان هستم و این رویه نیز بین همه دستگاه ها وجود دارد. هر دستگاه ایی با رسانه های مختلف که تعداد آنها کم و زیاد می شود نشست برگزار می کند. برخی رسانه ها تاثیر گذاری زیادی دارند و برخی نه. برخی فعال تر هستند، برخی کم کار و برخی غیرفعال.

نگاهی بیندازیم به لیست خبرنگارانی که در نشست مذکور شرکت کرده بودند:

۱٫خبرنگار محترم پایگاه خبری میبدما و ماهنامه حائر

۲٫ خبرنگار محترم پایگاه خبری نارین نیوز و ماهنامه نارین

۳٫ خبرنگار محترم پایگاه خبری صدای میبد و ماهنامه عصر میبد

۴٫ خبرنگار محترم پایگاه خبری میبد خبر و یزدرسا

۵٫خبرنگار محترم بام میبد

۶٫ خبرنگار محترم خبرگزاری ایرنا

۷٫ خبرنگار محترم خبرگزاری مهر

۸٫ خبرنگار محترم پایگاه خبری یزدفردا

۹٫ خبرنگار محترم خبرگزاری فارس

۱۰٫ خبرنگار محترم خبرگزاری پرسون

۱۱٫ خبرنگار محترم روزنامه همشهری

۱۲٫ خبرنگار محترم روزنامه صبح یزد

۱۳٫ خبرنگار محترم ماهنامه رستاق

۱۴٫خبرنگاران محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز یزد

۱۵٫خبرنگاران محترم باشگاه خبرنگاران جوان

۱۶٫ خبرنگار محترم خبرگزاری ایکنا

۱۷٫ جناب آقای مجید سعیدی خبرنگار محترم دوهفته نامه میبد نوین و سایت میبد نوین که به علت فوت برادرشان در این نشست حضور پیدا نکردند.

آن طور که از اسامی مشخص است رسانه های فعال و خبرنگاران منتقد و دغدغه مند شهرستان در این نشست حضور دارند و سوالات مختلف و متعددی در بخش های مختلف مطرح شد که بازخورد آن در پایگاه های خبری قابل مشهود است. اینکه چون فلان خبرنگار در جلسه حضور ندارد به این دلیل شهردار و شورا پاسخگو نیستند و انتخاب خبرنگاران سلیقه ای است کاملا غیرواقع است.

از دیگر سو استفاده از ظرفیت رسانه ها برای پوشش رویدادها و اطلاع رسانی گسترده از اهداف روابط عمومی است که در نشست های خبری آن را دنبال می کند پس براساس اهدافی که دارد از رسانه های مورد نظر خود بهره می برد و این یک امر طبیعی است.

بنابراین ادعای اینکه اگر خبرنگاری در یک نشست خبری دعوت نشود به وی اهانت و یا خدای نکرده تحقیری صورت گرفته است قابل قبول نیست. هیچ گاه از بنده با وجود اینکه صاحب دو رسانه مکتوب و مجازی هستم در نشست های خبری نظام مهندسی میبد دعوت به عمل نیامده است. در سال های پیشین رئیس نظام مهندسی به همراهی روابط عمومی خود از دفاتر پایگاه های خبری شهرستان به جز ما بازدید کردند، در نشست های نیروی انتظامی به ندرت از تیم خبری صدای میبد دعوت به عمل می آید و قس علی هذا. این یک امر طبیعی است شاید روابط عمومی تشخیص داده است که این رسانه اهداف آنها را برآورده نمی سازد و … گرچه نباید از ظرفیت همه رسانه ها به خصوص رسانه های محلی غافل بود.

چندی قبل دکتر میرمحمدی نماینده محترم میبد وتفت در مجلس شورای اسلامی نشست خبری را به صورت آنلاین از طرف خانه مطبوعات استان برگزار کردند که دو خبرنگار میبدی (بنده و آقای کریم بیکی) در این نشست که به صورت آنلاین برگزار شد حضور داشتند و بسیاری از دوستان بنا به دلایل خودشان از این فرصت مطالبه گری استفاده نکردند.

پس فعالیت در این حوزه گرچه برای همه ما به جز یکی، دو نفر که بالواقع حرفه خبرنگاری را پیش گرفته اند به عنوان شغل دوم محسوب می گردد چرا که برخی از دوستان در طول سال هیچ مقاله ای، سرمقاله ای، مصاحبه ای، گزارشی و… از آنها منتشر نمی شود و عملا از دید روابط عمومی به عنوان شخصی غیرفعال و یا رسانه ای غیرفعال محسوب می گردند. کارشناس روابط عمومی باید به دنبال جایگزین کردن رسانه جدید باشد تا به اهداف سازمانی خود دست پیدا کند.

یکی از دوستان رسانه ای خودم که جوان، فعال و پویاست، هم بارها در نشست های قبلی از وی دعوت به عمل می آمد، ولی از حضور امتناع می کرد، به دلایلی که برای خودشان داشتند در نتیجه عدم حضور در نشست های خبری گذشته باعث شد تا از ایشان در این نشست دعوت به عمل نیاید.

آنچه که می دانم نشریه وزین استقلال میبد مدت هاست چاپ نمی شود و اگر هم چاپ شود به تعداد محدود و برای عدم ابطال مجوز است. این رسانه متاسفانه به مانند ماهنامه وزین میبد غیرفعال است، البته که جای خوشحالی بود این رسانه ها فعال بودند و شور و نشاط گذشته در حوزه رسانه ای میبد وجود داشت چرا که ماهنامه میبد جزو سابقون است.

در پایان باید بگویم رسالت رسانه ای و خبری به حضور در نشست خبری نیست که اگر از شخصی دعوت به عمل نیامد تحقیر و اهانتی صورت گرفته باشد. فعالیت در این حوزه نیاز به دانش، علم و مطالعه دارد. گرچه متاسفانه در این سال ها معیشت بر همه اینها غلبه کرده است. به نظر بنده حقیر آموزش نیاز اساسی خبرنگاران شهرستان هست. نکته ای در سال های گذشته بارها توسط آیت الله اعرافی به آن اشاره شده و ایشان به دفعات اذعان داشته اند که برگزاری دوره های آموزشی با شما پرداخت هزینه از ما. ولی انسجامی در این امر محقق نشده است. امیدوارم در سالی که نیمی از آن باقی مانده است با همت دوستان بتوانیم گام های موثری در این زمینه برداریم برای اعطای عرصه خبرنگاری در میبد دوست داشتنی.

اخبار مرتبط

ارسال نظر