تاریخ : 23 نوامبر 2015 - 20:55 - شناسه خبر : 6370 اخبار استان

کارشناس حوزه دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد:

دیابت روزانه کلیه های ۶ نفر را در یزد از کار می اندازد

کارشناس حوزه دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در این استان به طور متوسط روزانه ۱۰ بیمار کلیوی دیابتی تحت درمان قرار می گیرند که از این تعداد ۶ بیمار به نارسایی کلیه دچار و نیازمند دیالیز می شوند.

دکتر حمید ربیعی در همایش پیشگیری از دیابت با طرح پرسشی درباره اهمیت دیابت و داشتن اطلاعات در خصوص این بیماری اظهار کرد: این بیماری بار بزرگی در جامعه دارد و شایع ترین بیماری غدد در جهان است.

وی با بیان اینکه دیابت شیوع بسیار بالایی دارد و هر دقیقه ۱۲ نفر در جهان این بیماری مبتلا می شوند، افزود: دیابت عوارض بسیار شدیدی نیز دارد که بزرگترین عارضه آن مرگ و میر است و این بیماری در هر دقیقه ۶ نفر را در ایالات متحده آمریکا به کام مرگ می برد.
وی ادامه داد: از عوارض دیگر بیماری دیابت عوارض بینایی است که طبق آمار در استان یزد در بخش بستری بیمارستان های مختلف در هر روز به طور متوسط هشت چشم دیابتی تحت درمان هستند که از این تعداد به طور متوسط روزانه چهار چشم از بین می رود و فرد بینایی خود را از دست می دهد.
وی اضافه کرد: از دیگر عوارض این بیماری عوارض کلیوی و قطع پا در فرد مبتلا است افزود: دیابت شایعترین علت قطع پا در دنیاست و در هر ۳۰ ثانیه یک پا در دنیا بر اثر این بیماری قطع می شود.
ربیعی با اشاره به اینکه دیابت ضررهای اقتصادی نیز برای کشور دارد گفت: سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال شامل هزینه ای که خود بیمار برای درمان متقبل می شود تا فشار وارد شده به سیستم سلامت جامعه برای بیماران دیابتی هزینه می شود.
کارشناس حوزه دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد این بیماری به عنوان سونامی جدید قرن ۲۱ دانست که همه انسان ها را تهدید می کند و به همه نزدیک است.
منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

ارسال نظر