تاریخ : 4 دسامبر 2023 - 9:14 - شناسه خبر : 37025 یادداشت

نگاهی گذرا به پایتخت تعاون ایران

محمدتقی شفیع پور مهرجردی

باتوجه به نامگذاری سال های متمادی با شعار اقتصادی توسط رهبری معظم انقلاب قطعاً با گسترش فرهنگ تعاون و تبدیل سرمایه دارایی ها به سرمایه های در گردش، شاهد اقتصادی پویا و فعال در کشور خواهیم بود. با گسترش فرهنگ تعاون در جامعه می توانیم شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» است را محقق سازیم.

اینجا یزد است؛ نخستین شهر خشت خام جهان. سرزمین قنات، قنوت و قناعت. مرکز دانش، هنر، کار و تلاش، ابتکار، ایمان و دین باوری. سرزمینی که برای ساختن اش ۴/۱ درصد جمعیت کشور با بیش از یک میلیون و ۲۵۲ هزار نفری در تلاش و تکاپو هستند.
استان یزد را به دلیل ذخایر معدنی «بهشت معادن» ایران می‌نامند. این استان دومین استان معدنی کشور پس از کرمان است. از ۶۰ نوع ماده معدنی کشور ۵۰ گونه آن به‌طور قطع در یزد موجود است. هرچند فعلاً تنها ۳۰ گونه آن قابل استخراج است.
صنعت بافندگی یزد با مردمان این خطه از کویر عجین شده است. صنعت شیرینی‌سازی نیز در این استان از قدمتی دیرینه برخوردار است و محصولات آن صاحب شهرتی شده‌اند که از مرزهای ایران فراتر رفته‌است. بیشترین تولیدات واحدهای صنعتی یزد را منسوجات، کاشی و سرامیک، فرش ماشینی، فولاد و … تشکیل می‌دهد.
در بخش کشاورزی نیز با وجود کم آبی، یزدی ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. محصولاتی همچون پسته، انار، گندم، ذرت، زرد آلو، بادام، انگور، خرما و غیره در شهرستان‌های استان تولید می شود. یزد را می توان قطب محصولات گلخانه ای کشور نیز نامید.
یزد پایتخت تعاون ایران
بی هیچ تردیدی، یکی از مؤثرترین و موفق ترین روش ها در تامین سرمایه، که برخوردار از قدمتی به درازی تاریخ حیات در کویر مرکزی ایران است، مدل مشارکتی مردمی در راستای راه اندازی و ایجاد قنوات، به عنوان شاهرگ زندگی در پیکر کویر سوزان است. روشی که در کنار همه دستاوردهایش برای بالندگی و توسعه اقتصادی، اقدامی تمدن ساز و تمدن آفرین بود که همچنان نیز برای جهان کنونی، درس آموز و گنجینه های عظیم از تجارب هوشمندانه و ارزشمند نیاکان ما در به کارگیری مشارکت عمومی برای رشد و شکوفایی است.
یزد به عنوان استانی تاریخی و بلند آوازه در حوزه ایجاد قنوات و رویکردهای اقتصادی ساکنانش، دارای کارنامه ای آموزنده در این عرصه است. در این شیوه که در یزد قدیم برای ایجاد قنوات و امروز در بسیاری از حوزه های تولیدی همچون نساجی، کاشی و سرامیک، فولاد و صنایع کوچک و بزرگ دیگر رایج است؛ کارآفرینان و معتمدین مردم به عنوان محور سرمایه گذاری و از سوی دیگر، عامه مردم به اعتماد اعتبار آنها، به عنوان سرمایه گذار خرد، جلوه موفقی از مشارکت مردمی را در بخش های اقتصادی خلق نموده اند.
خوشبختانه فرهنگ اقتصادی یزدی ها را می توان جلوه ای از فرهنگ تعاونی دانست. توسعه و وجود چنین فرهنگی باعث شده است که یزد را به حق «پایتخت تعاون ایران» بنامند.
در استان یزد ۶۳۵۹ شرکت تعاونی تاکنون تاسیس شده است که ۳۲۹۸ شرکت هم اکنون فعال هستند.
۱۳۵۶ شرکت تعاونی در گرایش صنعت و معدن، ۴۹۹ شرکت تعاونی در گرایش های کشاورزی، ۱۰۹۲ شرکت تعاونی در گرایش های خدمات و ۳۵۱ شرکت تعاونی نیز در گرایش های توزیعی فعال هستند. با احتساب اعضای تعاونی های سهام عدالت بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان یزد عضو تعاونی ها و از خانواده بزرگ تعاون هستند.
تعداد اتحادیه های تعاونی فعال استان یزد ۱۷ اتحادیه با ۱۴۲ عضو و ۷۸ نفر فرصت شغلی است.
در این استان تاکنون ۶ تعاونی توسعه و عمران تاسیس شده و یک شرکت نیز در آستانه تشکیل است.
استان یزد با تشکیل ۳ تعاونی سهامی عام و تبدیل ۱ تعاونی به تعاونی سهامی عام با عضویت بیش از۶۶ هزار نفر و اشتغالزایی برای ۲۷۹ نفر و همچنین با سرمایه بالغ بر ۶۲۴ میلیارد ریال، جزو رتبه های برتر کشور می باشد.
این استان دارای یک مرکز نوآوری و توسعه تعاون (منتای استان) با تعداد ۴۰ شرکت تعاونی دانش بنیان است که باعضویت ۴۷۹نفر و فرصت شغلی ۳۴۹ در موضوعات علمی، فناوری و … فعالیت دارند و از این تعداد ۱۱تعاونی دانش بنیان مجوز معاونت علمی رئیس جمهور را دارا می باشند. در سال جاری اولین اتحادیه تعاونی تخصصی پلتفرم اینترنتی و فناوری اطلاعات پیشگامان در کشور توسط استان یزد تشکیل گردید.
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نزدیک به ۵۳ هزار دلار مبلغ صادرات شرکت های تعاونی استان یزد به کشوری های ترکیه، پاکستان، عراق، روسیه، سوریه، ایتالیا، انگلستان بوده است.
همچنین در این مدت بیش از ۵۴ هزار نفر ساعت آموزش به مردان و زنان در حوزه تعاون در دستور کار بوده، تا شاهد رشد و پیشرفت حوزه تعاون در یزد باشیم.
در دولت سیزدهم پرداخت اعتبارات و تخصیص تسهیلات به شرکت تعاونی ها شتاب گرفت به طوری که از محل اعتبارات تفاهم نامه سه جانبه ۲۰۰۰ میلیاردی تعداد ۳۳ تعاونی با مبلغ ۲۵۷۱ میلیارد ریال، از محل اعتبارات تفاهم نامه ۳۰۰۰ میلیاردی و متمم آن تعداد ۱۰ تعاونی مبلغ ۴۰۹ میلیارد ریال، از محل اعتبارات بانک رسالت تعداد۲۲ تعاونی مبلغ ۵۰ میلیارد ریال، از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ تعداد ۳۲ تعاونی مبلغ ۳۷۶ میلیارد ریال، از محل اعتبارات بندالف تبصره ۱۸ در سه مرحله تعداد ۱۰ تعاونی مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال مصوب گردیده است که به برای رونق اقتصاد تعاونی در استان به شرکت های درخواست کننده پرداخت گردیده است.
همچنین در راستای نظارت بر شرکت تعاونی ها، تعداد ۳۳ تعاونی از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حسابرسی شده و برخی از مدیران متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده اند.
باتوجه به نامگذاری سال های متمادی با شعار اقتصادی توسط رهبری معظم انقلاب قطعاً با گسترش فرهنگ تعاون و تبدیل سرمایه دارایی ها به سرمایه های در گردش، شاهد اقتصادی پویا و فعال در کشور خواهیم بود. با گسترش فرهنگ تعاون در جامعه می توانیم شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» است را محقق سازیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر