تاریخ : 19 آوریل 2023 - 18:23 - شناسه خبر : 36416 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو، انتخابات شهرستان میبد

برگزیدگان اولین جشنواره داستان کوتاه میبد معرفی شدند

الیاس دهقانی

فراخوان اولین جشنواره داستان کوتاه میبد در آذر ماه سال ۱۴۰۱ منتشر شد و از میان ۱۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره آثار نویسندگان احمد کریمی ، آمنه آقایی ، زهرا آقایی ، جمیله فلاحی ، فهیمه میرزایی ، محمدحسن بیگی، نجمه پارسائیان، زهره باغستانی، فاطمه رضایی، محمدرضا خیراندیش و مصطفی بیک پور  به عنوان آثار برگزیده اولین جشنواره داستان کوتاه با محوریت میبد اعلام شد.

به گزارش صدای میبد، فراخوان اولین جشنواره داستان کوتاه میبد در آذر ماه سال ۱۴۰۱ منتشر شد و از میان ۱۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره آثار نویسندگان احمد کریمی ، آمنه آقایی ، زهرا آقایی ، جمیله فلاحی ، فهیمه میرزایی ، محمدحسن بیگی، نجمه پارسائیان، زهره باغستانی، فاطمه رضایی، محمدرضا خیراندیش و مصطفی بیک پور  به عنوان آثار برگزیده اولین جشنواره داستان کوتاه با محوریت میبد اعلام شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد در این مراسم با اعلام نتایج جشنواره گفت: تعداد نویسندگان میبدی از جمع حاضر بسیار بسیار بیشتر است و تاکنون نام میبد با نام نویسندگان معروفی از قاضی رشید الدین میبدی تا قاضی میرحسین و این اواخر دکتر اسلامی ندوشن درخشیده‌است. امروز نیز آثار نویسندگان میبدی از نظر کمی و کیفی وضعیت خوبی دارد.

هادی زارع با اشاره به وجود سه انتشارات فعال ، چندین کتابفروشی و تشکل‌های فرهنگی که در حوزه آموزش نویسندگی و نقد و بررسی کتاب فعالیت خوبی دارند، اظهار کرد: با این وجود حمایت‌ها ضعیف است و نویسندگان شهرستان آن گونه که باید حامی ندارند، حمایت نمی‌شوند و صدای آنها شنیده نمی‌شود.

وی در ادامه فعالیت کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان که به صورت مداوم برگزار کننده برنامه‌های فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی هستند ، فعالیت کافه کتاب حسابی  و گنجینه پژوهشی فاطمه الزهرا (س) میبد شامل کتاب های جمع آوری شده با دلسوزی محمد کارگر نویسنده میبدی را به عنوان فعالیت‌های دیگر  ارزشمند در حوزه کتاب و نویسندگی را برشمرد.

مجید بهارستانی شهردار میبد نیز گفت: با تلاشهای اعضای شورای اسلامی شهر و پرسنل شهرداری کارهای عمرانی خوبی با نگاه عدالت محور در همه محلات شهر انجام شده‌است. اقدامات فرهنگی هم انجام شده که البته نیاز به فعالیت بیشتر در این حوزه است.

رییس شورای شهر میبد هم گفت: نویسنده از لوح سفید کاغذ با قلم عشق و محبت و لطافت ، اندیشه‌ها و واژه‌های ذهنی خودش جریده‌ای را خلق می‌کند که انسان در زمان خواندن آن به آنچه در ذهن است و تعلق خاطر دارد، جذب می‌شود.

جواد فیاضی افزود: مهم این است که آنچه بر کاغذ نوشته می‌شود باعث می‌شود خواننده به شور و شعف آید و جذب خوبی‌ها و لطافت و وجود ذاتی انسانی که انسان به آن تعلق خاطر دارد، شود.

وی در ادامه اظهار کرد: سال گذشته جشنواره‌ای در سطح دانش آموزی برای بیان مشکلات شهری به صورت انشا نویسی برگزار شد و از این جشنواره و نویسندگان میبد هم از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر حمایت می‌شود و برنامه‌ریزی برنامه‌ای مدون و هماهنگ برای انجام امور فرهنگی در دستور کار است.

در ادامه مراسم محمد حسین رافی نویسنده میبدی در جمع نویسندگان و مسئولان گفت: آنچه اثر نویسنده را شاخص و اثر وی را ماندگار در تاریخ می‌کند،  لطفی است که در سخن وی نهفته است و برآمده از طبع نازک و قلب رقیق و دقت نظر او است.

وی اظهار کرد: ابزار نویسندگان واژه است که از داشته‌های ذهنی نویسنده و واژگان به ذهن و روان سپرده شده او گرفته می‌شود. نویسنده باید بتواند واژه‌ها را به خوبی به هم بیامیزد و به مناسبت در جای خود برای ادای مقصود به کار ببرد.

نویسنده میبدی تصریح کرد : کسی می‌تواند خوب بنویسد که با بهره گیری از واژگان از ابزار زبان نیز استفاده کند و همراه با دقت نظر و مایه‌های رقت قلب بتواند یک مجموعه ،  اثری نیکو و ماندگار و مورد تحسین همگان فراهم آورد.

همچنین میثم حسابی مسئول کافه کتاب و کتابفروشی حسابی میبد با بیان سخنانی در جمع نویسندگان از مرحوم محمدرضا حسابی پدربزرگ خود که در سال ۱۳۴۸ برای ارتقای فرهنگ و کتابخوانی کتابفروشی حسابی را بنیاد نهاد ، یاد کرد و گفت: کتابفروشی حسابی در سال ۱۴۰۱ با گرفتن مجوز انتشارات بیش از ۱۰ کتاب چاپ کرده است و ۳۰ کتاب هم تا پایان شهریور ماه آماده چاپ می‌شود.

وی همچنین به مشکلات حوزه فرهنگی و کتاب از جمله دردسرهای گرفتن تسهیلاتی که به نویسندگان اختصاص داده شده ، و آنچه شورای اسلامی  شهر و شهرداری در حوزه فرهنگی و حمایت از نویسندگان می‌توانند انجام دهند اشاره کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر