تاریخ : 16 ژانویه 2023 - 22:27 - شناسه خبر : 36171 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

گزارش روز نخست بیست‌ و چهارمین جشنواره قصه‌گویی؛

از شوخی‌های عزیزآقا تا رقابت جدی قصه‌گوها

نخستین روزِ بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، شاهد رقابت جدی بین شرکت‌کنندگان و اجرای میان‌برنامه‌های طنز شخصیتِ نمایشی عزیزآقا بود. برگزاری نشست‌های تخصصی، دیگر بخش این رویداد فرهنگی است که در روز اول، مخاطبان زیادی را پای خود نشاند.

از شوخی‌های عزیزآقا تا رقابت جدی قصه‌گوها

نخستین روزِ بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، شاهد رقابت جدی بین شرکت‌کنندگان و اجرای میان‌برنامه‌های طنز شخصیتِ نمایشی عزیزآقا بود. برگزاری نشست‌های تخصصی، دیگر بخش این رویداد فرهنگی است که در روز اول، مخاطبان زیادی را پای خود نشاند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لابی هتل «داد» در شهر یزد، عصر شنبه ۲۴ دی، پُر از شور و هیجان بود. قصه‌گویان از سراسر ایران از ۱۰ ساله تا ۷۰ ساله خود را به جشنواره قصه‌گویی رسانده بودند و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد، با وجود روزهای کاری فشرده که برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره پشت سر گذاشته بودند، با گرمی و روی گشاده به استقبال تک تک مهمانان می‌رفتند.

صبح ۲۵ دی ۱۴۰۱، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پیام یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش به جشنواره آغاز به‌کار کرد. در آغاز مراسم، محمود مروج (رئیس جشنواره) و عالیه قوامی (مدیرکل کانون پرورش فکری یزد) از قصه و قصه‌گویی گفتند.

از شوخی‌های عزیزآقا تا رقابت جدی قصه‌گوها

چشمان کنجکاو مخاطبان کودک

در بخش نخست قصه‌خوانی در نوبت صبح در دو سالن هلال احمر و ارشاد یزد، بسیاری از کودکانِ مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه یزد به دیدن اجراها آمدند. شور و هیجان و کنجکاوی از چشمان این مخاطبان پیدا بود و نکته مهم آنکه به راحتی با قصه‌گویان روی صحنه ارتباط برقرار می‌کردند.

در نوبت بعدازظهر، ترکیب تماشاگران کمی تغییر کرد و بیشتر مخاطبان، کودکانی بودند که همراه با خانواده‌ها به تماشای قصه‌ها نشستند که به‌ویژه حضور دختربچه‌ها همراه مادران‌شان بسیار چشمگیر بود. این استقبال به حدی بود که در نوبت ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷، جمعیت مراجعه‌کننده چنان زیاد بود که گاه تعدادی از علاقه‌مندان بیرون از سالن هلال احمر ماندند.

عزیزآقا و کلاغ غول‌پیکر!

روح‌الله پوررضا، از هنرمندان عرصه نمایش شهر یزد، در قالب شخصیت عزیزآقا به همراه کلاغ سیاه غول پیکرش (با صداپیشگی مهدی سرخی‌زاده) در میان برنامه‌های سالن هلال‌احمر، به صحنه آمدند و با مهدی قانع (مجری) ارتباط کلامی طنز برقرار کردند. این بده بستان آمیخته با طنز کلامی، آن‌قدر خوب شکل گرفت که کودکان، مخاطبان و میهمانان جشنواره، لحظات شاد و پُر از خنده‌ای را سپری کردند. عزیزآقا و این کلاغ غول‌پیکر تا پایان جشنواره همراه کودکان و نوجوانان در سالن هلال احمر خواهند بود.

از شوخی‌های عزیزآقا تا رقابت جدی قصه‌گوها

رقابت‌های جدیِ قصه‌گویان

در اولین روز از جشنواره قصه‌گویی، ۲۲ قصه‌گو در بخش ملی (سالن هلال احمر) و ۲۰ قصه‌گو در بخش آئینی‌سنتی (سالن ارشاد) به صحنه رفتند. قصه‌گویی‌ها از ساعت ۹ آغاز و تا ساعت ۲۰ در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام شد.

قصه‌گویان در اجراهای خود، از ابزارهای مختلفی چون لباس خاص، اکسسوار و همچنین اجرای موسیقی با سازهای سنتی مانند سنتور بهره گرفتند. از نکات قابل توجه در این بخش، اجرای قصه‌های محلی و فولکلور ایرانی چون «اصلی و کرم»، «رستم و تهمینه»، «نقل گردآفرید»، «نقل بانو گشسب» و… بود که بازآفرینی این قصه‌ها برای کودکان امروز که در معرض اشکال متنوع فضای مجازی هستند، بسیار مفید است و در جهت تحقق اهداف فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گام برمی‌دارد.

استقبال معلمان از نشست‌های تخصصی

یکی از نکات ویژه جشنواره امسالِ قصه‌گویی، اولویت دادن به فضای علمی و پژوهشی آن است. در این راستا، نشست‌های تخصصی، هر روز صبح برگزار می‌شوند. روز یکشنبه (۲۵ دی)، دو نشست در سالن کنفرانس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژادِ شهر یزد برگزار شد که مهدی محمدیان، مجری-کارشناس جلسه بود.

از ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۳۰، نشست تخصصی «دین و معنویت با رویکرد قصه، قصه‌گویی و قصه‌پردازی از منظر قرآن کریم» از سوی سیدمحمدجواد صداقت کشفی و همچنین از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۱۵، نشست «بررسی اهمیت و جایگاه قصه و داستان و تاثیر مخاطب با نظری بر آیات قرآن» ازسوی فاطمه یوسفی برگزار شد و در پایان جلسه، پرسش و پاسخ صورت گرفت.

در این دو نشست که در اتاق کنفرانس این دانشگاه برگزار شد، حضور معلمان چشمگیر بود که در جهت رسیدن به اهداف آموزشی جشنواره قصه‌گویی موثر است.

از شوخی‌های عزیزآقا تا رقابت جدی قصه‌گوها

نشست‌های شامگاهی نقد و بررسی

پایان بخشِ هر روزِ پُرکار و فشرده جشنواره قصه‌گویی، نشست‌های شبانه نقد و بررسی اجراهاست. این نشست در شامگاه یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱، با حضور صادق کیانی‌مقدم، وحید خسروی و فاطمه منتظری انجام شد که به صورت حضوری و در فضای مجازی، مشارکت کنندگان زیادی داشت.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی آغاز شده است و تا بیست‌ونهم همین ماه در شهر یزد ادامه خواهد یافت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر