تاریخ : 11 ژانویه 2022 - 19:10 - شناسه خبر : 34318 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

حسینعلی فلاح در شب تقدیر از فرماندار سابق میبد/اختصاصی صدای میبد

میبد با کمک صنعت به الگوی شهرهای کشور تبدیل شده است

سیدمحمدنبوی میبدی

امروز میبد با کمک صنعت به الگوی شهرهای کشور تبدیل شده است. ما می توانیم این الگو را برای سایر شهر ها ارایه کنیم.

حسینعلی فلاح فعال اقتصادی و کنشگر سیاسی میبد، در شبی که به همت اهالی صنعت و ورزش میبد برای پاسداشت زحمات فلاح فرماندار سابق شهرستان تشکیل شده بود به بیان تاریخچه ای از شکل گیری و رشد صنعت در میبد پرداخت و زحمات ارزنده فرماندار سابق را در شکل گیری جایگاه فعلی میبد در کشورستود.
او در ابتدای سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که: این توضیحات به جهت این است که ببینیم کجا بودیم؟ به کجا رسیدیم؟
فرماندار اسبق میبد سخنان خود را این گونه آغاز کرد: در سال ۱۳۷۳ که من به عنوان خدمتگذار معرفی شدم کمیته ای را تحت عنوان اتاق فکر به ریاست آیت ا… اعرافی تشکیل دادیم و آقایان داوودی نماینده، دکتر جندقی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد و کارآفرین، بنده و عده ای از علاقه مندان و همین طورآقای انصاری هم به عنوان شهردار عضو آن بودند.این جلسات به صورت هفتگی برقرار بود.
وی ادامه داد: در این گروه برنامه های توسعه شهرستان را حول ۳ محور تعریف کردیم.اولین آنها صنعت بود. دومین ایجاد مراکز آموزش عالی و پرورش نیروی انسانی و سومین هم گردشگری. با توجه به آثار تاریخی که در میبد وجود دارد به خصوص نارین قلعه که منحصر به فرد می باشد و بافت تاریخی که بسیار گسترده است.
او به دو مقوله آخر وارد نشد و مورد صنعت را این گونه توضیح داد: مهم ترین موضوعی که ما در این جلسات مطرح می کردیم بحث ایجاد اشتغال بود، چرا که حداقل من به عنوان فرماندار روزانه بین ۱۰تا ۲۰نفر مراجعه کننده در فرمانداری داشتم که درخواست کار می کردند. در هر محفل و مجلسی که می رفتیم بحث شغل و کار بود. در هر محله ای می رفتیم اولین درخواستشان کار بود و اشتغال. در آن موقع ما تنها ۲ واحد صنعتی، مجتمع کاشی و کاشی احسان داشتیم. برنامه ریزی کردیم که میبد را از نظر صنعت به جلو ببریم.
فرماندار اسبق میبد در ادامه به چگونگی بستر سازی برای جذب سرمایه گذاران و ایجاد اشتغال در میبد اشاره کرد و گفت: بالاخره میبد یک توان محدودی داشت، بنابراین در تهران یک انجمنی درست کردیم به نام انجمن میبدی های مقیم تهران. جناب آقای دکتر زارعشاهی که الان خودشان کارآفرین هستند در آن زمان در تهران دانشجو بودند و درس می خواندند و کارهای ما راه هم دنبال می کردند. ۲ یا ۳ همایش در تهران گذاشتیم که بسیار مفید بود و با استقبال خوب میبدی های مقیم تهران روبرو شد. از آنها خواستیم بیایند در میبد سرمایه گذاری کنند. گفتیم به شما زمین می دهیم، وام می دهیم و خدا را شکر آمدند و کارهای بزرگی انجام گرفت.
حسینعلی فلاح ادامه داد: شما قبل از سال ۷۰را بررسی کنید، مردمان این سرزمین برای کار، باید به بندرعباس یا سیستان و بلوچستان و یا کشورهای حوزه خلیج فارس می رفتند تا یک لقمه نان برای زن و فرزندشان بیاورند. شما ببینید برنامه ریزی‌ها و اقداماتی که در دهه ۷۰و قبل از آن انجام شد باعث شد الان میبد از نظر اشتغال وضعیت خوبی داشته باشد.
مدیرعامل کاشی مریم نتیجه مدیریت راهبردی و آینده نگری سه دهه قبل مسئولان و دلسوزان شهر میبد در حوزه صنعت را این گونه بیان نمود: خوشبختانه به همت مسئولان میبد به جایی رسیده ایم که طبق آماری که ۲ سال قبل داشتم ۱۰هزار نفر در صنعت کاشی و سرامیک مشغول هستند که با سرانه خانوار ۴٫۵ نفر در میبد، نصف جمعیت میبد بیمه شده صنعت بودند. اما براساس آمار جدید ۲۲هزار نفر در این صنعت مشغول هستند و می توان نتیجه گرفت که تقریبا تمام جمعیت میبد به طور مستقیم یا غیر مستقیم با صنعت در ارتباط هستند. حالا یا کارخانه دار یا سهام دار یا شرکت بازرگانی دارند. پس اولین نکته اینکه مشکل اشتغال که مهم ترین مسئله میبد بود حل شد.
این فعال اجتماعی و سیاسی گریزی هم به کم لطفی ها و فضاسازی های اخیر بر علیه صنعت کاشی و سرامیک شهرستان زد و تاکید کرد: البته ما هم دغدغه محیط زیست داریم، هیچ کس بیشتر از ما متضرر نمی شود، برای اینکه ما حداقل روزی ۸ ساعت در قلب کارخانه حضور داریم. واقعا بعضی از مسایلی که دارند مطرح می کنند واقعیت ندارد.
فرماندار اسبق میبد در بخش دوم سخنان خود به نقش محوری صنعت در توسعه و پیشرفت حوزه‌های ورزش، آموزش و پرورش، آموزش عالی، آب رسانی و خدمات رفاهی شهرستان میبد پرداخت و گفت: زمانی که بنده به عنوان فرماندار معرفی شدم میبد از نظر امکانات ورزشی فقط مجتمع شهید چمران را داشت. یادم نمی‌رود در دوره دوم آقای هاشمی رفسنجانی اعلام کردند می خواهیم ۱۸۰۰سالن ورزشی در کشور بسازیم، سهم میبد ۵ تا بود که برای کسب سهمیه باید مردم هزینه زمین و شناژ را تقبل می کردند مابقی را دولت می داد. ما ۵ تا را قبول کردیم و واحدهای صنعتی هزینه زمین و بتن هر ۵ سالن را تقبل کردند. همین سالنی که چند روز پیش آقای فلاح در آخر خدمتشان افتتاح کردند دو هفته قبل خدمت یکی از دوستان رفتیم و ۵۰۰میلیون برای این پروژه گرفتیم.
مدیرعامل کاشی مریم در ادامه به نقش صنعت در نهضت مدرسه سازی شهرستان میبد اشاره کرد و افزود: آیت ا… اعرافی و فلاح براساس نیاز سنجی و آینده نگری در حوزه آموزش و پرورش شهرستان برنامه ریزی کردند که به ازای هر سال ۱۰مدرسه در میبد باید ساخته شود. الان گزارش می دهند با کمک خیرین سالی ۲۱ مدرسه ساخته شده است. ۶۰مدرسه طی ۵ سال ساخته شده است. چه کسی اینها را ساخته است؟ از کسانی که در این جا حضور دارند شخص دکتر زارعشاهی ۲ مدرسه ساخته است. جناب آقای منصور ضیایی و جناب آقای آسید عباس امامی ساخته اند.شما بروید دقت کنید و ببینید در این پروژه های خیری که در دست اقدام هست کجا صنعت نقش نداشته است.
حسینعلی فلاح با تقدیر از صنعتگرانی که درآمد خود را برای رشد و توسعه میبد هزینه می کنند گفت: این مجموعه ای که الان در آن حضور داریم جناب آقای صفدری زاده به عنوان بخش خصوصی زحمت کشیده و احداث کرده است. ما میبدی ها باید به آن افتخار کنیم، برای اینکه این امکانات را در کمتر جایی سراغ داریم. صفدری زاده با استفاده از واحد های صنعتی که داشته نرفتند مثل بعضی ها در اسپانیا، دوبی و جاهای دیگر خانه بخرد، همین جا و در همین شهر هزینه کرده است. سیتی سنتر و هتل ۵ ستاره ساخته است. هنگامی که آقای مونسان رئیس وقت میراث فرهنگی کشور و معاون رئیس جمهور برای افتتاح آمدند، او گفت: چنین امکاناتی در یک شهری با این حجم، در کشور که هیچ، در سایر نقاط دنیا هم سراغ نداریم. راست می گفت وخب این ها حاصل صنعت موجود در شهرستان است.
رئیس شورای شهر سابق میبد از نقش اساسی واحد های صنعتی در ایجاد سریع ۵۳ ایستگاه آب رسانی با ۳۳ کیلومتر شبکه در میبد پرده برداشت و اذعان کرد: به عنوان مثال عرض می کنم همان طور که می دانید آب اصفهان را با ایسی ۲۰۰می آوریم با آب شهر قاطی می کنیم تا آب قابل شرب در اختیار مردم قرار بگیرد، که تابستان ها دایر بود و زمستان ها هم قطع می شد. سال گذشته که بنده جزو شورای شهر بودم نامه ای خدمت فرماندار دادم که این مراکز آب‌رسانی را نبندند، مردم اعتراض دارند. آقای فلاح به من گفتند که یک راه حل وجود دارد و اینکه ما شبکه آب رسانی شهر میبد را جدا کنیم. دوستان عزیز ۳۳ کیلومتر شبکه با ۵۳ ایستگاه برداشت در عرض ۳ ماه ایجاد شد. شخص فرماندار و نماینده هم بسیار کمک کردند که این جا آنها تشکر می کنیم. عمده هزینه این را واحد های صنعتی دادند. هزینه هر ایستگاه را تقریبا ۲۵۰میلیون برآورد کردند. هر کارخانه ای گفتیم یکی را تقبل کند. صفدری زاده ساخت ۵ ایستگاه را برعهده گرفت. اگر دولت پولش را داشت و می خواست این طرح را اجرا کند فقط ۳ ماه طول می کشید تا مناقصه اش را برگزار کند.واحد های صنعتی در عرض ۳ ماه پروژه را به اتمام رساندند.
این فعال اقتصادی به پشتیبانی صنعت از گسترش آموزش عالی در میبد هم اشاره کرد و افزود: آقای دکتر جندقی ۱۵درصد سهام ناز سرام را وقف ایجاد مراکز آموزش عالی در شهرستان میبد کرد. الان همه واحد های آموزش عالی در میبد شعبه دارند.
حسینعلی فلاح نقش صنعت در میبد را این گونه ارزیابی کرد: امروز میبد با کمک صنعت به الگوی شهرهای کشور تبدیل شده است. ما می توانیم این الگو را برای سایر شهر ها ارایه کنیم. همه مسئولین شهر برای رسیدن میبد به این جایگاه زحمت کشیدند. امام جمعه، فرماندار، نماینده، شهردار و بخش‌های دیگر هم کمک کردند در بخش صنعت هم مخصوصا شرکت شهرک ها زحمت کشیدند.
وی همچنین این نکته را تذکر داد: شما در نظر بگیرید اگر صنعت را از میبد بگیرند و از فردا صبح بگویند واحد های صنعتی تعطیل. دیگر چه چیزی از میبد باقی می ماند. میبد دیگر چه چیزی دارد.
فرماندار اسبق میبد این نکته را دوباره یادآوری کرد: من فقط خواستم این را خدمتتان عرض کنم که در سال ۷۳چه وضعیتی را در میبد شاهد بودیم و امروز به برکت همین واحد های صنعتی وپیگیری مسئولین و مدیران سابق و فعلی چه جایگاهی را در کشور داریم.
حسینعلی فلاح در پایان سخنان خود به زحمات و خدمات فلاح فرماندار سابق میبد اشاره کرد و گفت: دوستان توجه کنید در دوره ۸ ساله وی، فقط ۵٫۲ سالش ما تحریم نبودیم در ۵٫۵ سال دوران روحانی ما دچار تحریم بودیم. با تحریم‌هایی که سازمان ملل وضع کرده بود دولت به شدت مشکل داشت بعد از یکی دوسال این تحریم ها به وسیله برجام برداشته شد. اما ترامپ که آمد و از برجام خارج شد دوباره تحریم ها را داشتیم. واقعا کار کردن در این شرایط سخت است من چون خودم کار کردم می دانم در این شرایط فلاح واقعا میبد را به بهترین نحو اداره کردند.
وی همچنین به سابقه شناخت خود از فرماندار سابق اشاره کرد و گفت: در این جمع حاضر شاید بنده بیشترین شناخت را از ایشان داشته باشم. چرا که بچه یک محله و یک کوچه بودیم. خانواده ایشان را می شناسم خانواده مذهبی و ولایی. پدر ایشان بی نهایت مذهبی و امام حسینی است. از نظر کار هم مدتی معاون من بودند مدتی هم بخشدار بودند.
هم تواضع هم فروتنی و هم مردمداری ایشان زبانزد است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر