تاریخ : 6 ژوئن 2023 - 13:53 - شناسه خبر : 36572 ایران و جهان

رهبر انقلاب اسلامي در مراسم سي‌وچهارمين سالگرد ارتحال امام خميني(ره) تبيين كردند

ايمان و اميد نرم‌افزار معجزه‌آسای امام(ره) بود

بايد همه سعي خود را در تقويت «ايمان» و «اميد» مردم و جامعه به كار گيرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز يكشنبه ۱۴خرداد در اجتماع پرشكوه، عظيم و پرشور مردم قدرشناس و وفادار در سي‌و‌چهارمين سالگرد رحلت امام خميني(ره)، امام راحل را از سرآمدان تاريخ ايران خواندند و با تبيين ۳ تحول بزرگي كه امام در سطح كشور، امت اسلامي و سطح جهان به وجود آورد، گفتند: «ايمان» و «اميد» امام، عامل نرم‌افزاري و به وجودآورنده اين تحولات عظيم تاريخي بود و هركسي و هر مجموعه و جرياني كه به «ايران، منافع ملي، بهبود اوضاع اقتصادي، پيشرفت كشور و عزت ملي» علاقه‌مند است، بايد همه سعي خود را در تقويت «ايمان» و «اميد» مردم و جامعه به كار گيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، امام بزرگوار را پرچم برافراشته رسالت‌هاي الهي در عصر جاهليت‌هاي مسلح قرن‌هاي اخير خواندند و با اشاره به نياز همه مسوولان و مردم به خصوص جوانان به شناخت ابعاد اين شخصيت عظيم، افزودند: امام نه فقط سرآمد روزگار ما بلكه از سرآمدان تاريخ ايران است كه هيچ‌كس و هيچ جرياني قادر به حذف او از حافظه تاريخ يا تحريفِ «موثر، طولاني و ماندگار» او نخواهد بود؛ چرا كه خورشيد را نمي‌توان پشت ابر پنهان كرد.
ايشان با اشاره به ابعاد شگفت‌انگيز شخصيت امام در «دانش‌هاي ديني، ايمان و تقوا، استحكام شخصيت و قوت و اراده، قيام لله و سياست‌ورزي انقلابي و ايجاد تحول در نظام بشري»، افزودند: جميع اين ابعاد در هيچ‌يك از سرآمدان تاريخ ايران ديده نمي‌شود؛ به همين علت امامِ يگانه ما، هميشه زنده خواهد بود و چهره درخشان خود را با صداي رسا به همه معرفي خواهد كرد.
رهبر انقلاب در تبيين تحولات بي‌سابقه‌اي كه امام در ايران، امت اسلامي و جهان ايجاد كرد، گفتند: امام با به وجودآوردن انقلاب اسلامي و پيروزي آن به دست مردم، ساخت سياسي سلطنتي را به مردم‌سالاري، حكومتي دست‌نشانده و ذليل را به نظامي مستقل و متكي بر عزت ملي، رژيمي ضد دين را به نظامي اسلامي، استبداد را به آزادي و بي‌هويتي را به هويت ملي تبديل كرد و يك ملت چشم‌دوخته به دست اجانب را به نيروي معجزه‌آفرين «ما مي‌توانيم» مجهز ساخت كه برطرف‌كننده همه مشكلات حال و آينده خواهد بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح ابعاد تحول امام در سطح امت اسلامي، به ايجاد بيداري اسلامي، تحرك و آمادگي نسبي در امت اسلامي و تبديل مساله فلسطين به موضوع اول جهان اسلام اشاره كردند و گفتند: امام در كالبد افسرده ملت فلسطين جان دميد و اكنون روز جهاني قدس نه تنها در ايران بلكه در پايتخت كشورهاي غير اسلامي هم به صحنه حمايت از مظلومان فلسطيني تبديل شده است.
خروج از انفعال در مقابل مادي‌گري و جلب‌توجه ملت‌ها به معنويت، محور اصلي تحول امام در سطح جهان بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن، گفتند: آن شخصيت عظيم، رنگ معنوي را در دنيا احيا كرد كه هجوم شديد مراكز سياسي و رسانه‌اي سلطه‌گران به مسائل و موضوعات معنوي و تلاش مبتذل آنها براي ترويج مادي‌گري، واكنشي در مقابل اين تحول است. سخنان رهبر انقلاب در جمع انبوه بي‌شمار مردم در حرم مطهر امام خميني، با بررسي عوامل سخت‌افزاري و نرم‌افزاري كمك‌كننده به امام بزرگوار در روند تحول‌آفريني‌هاي تاريخي ادامه يافت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، صفحات كاغذ و نوارهاي ضبط صوت را تنها عوامل سخت‌افزاري امام براي رساندن پيام‌ها و سخنان‌شان به مردم برشمردند و تاكيد كردند: آنچه امام را به آن فعاليت‌هاي معجزه‌آسا قادر ساخت، دو عامل مهم نرم‌افزاري يعني «ايمان» و «اميد» بود.
ايشان با اشاره به سخنان استاد شهيد مطهري بعد از ملاقات با امام خميني در پاريس، افزودند: مطهري كه خود كوه ايمان بود، در امام چهار ايمان مشاهده كرد: ايمان «به هدف، به راه، به مردم و بالاتر از همه، ايمان به خدا». رهبر انقلاب ايمان به خداوند را در مسير امام يعني مبارزه با دشمنان خدا، به معناي ايمان و اعتماد به وعده‌هاي الهي دانستند و با استناد به آيات متعدد قرآن مجيد، افزودند: پروردگار وعده داده است كه هركس او را ياري كند، از نصرتش برخوردار شود؛ وعده داده كه گام‌هاي مومنان را ثابت و مستحكم گرداند، مدافع مومنان باشد و حق و هرچيزي را كه به نفع مردم است، ماندگار سازد و باطل را همچون كف روي آب، دچار زوال و نيستي كند.
ايشان با فاصله‌گذاري ميان اسلامي كه امام به آن مومن بود با اسلام سرمايه‌داري و اسلام التقاطي روشنفكرانِ بي‌اطلاع، افزودند: امام به اسلام كتاب و سنت همراه با اجتهاد متقن و فهم درست، ايمان داشت و برداشت‌هاي به اصطلاح روشنفكران مدعي اما بي‌خبر از اسلام را قاطعانه رد مي‌كرد؛ همانطور كه با اسلام افراد متحجر مخالف بود كه با برداشتي سطحي احكام سياسي، حكومتي و اجتماعي اسلام را رد و بي‌مسووليتي را ترويج مي‌كنند.
رهبر انقلاب درباره بُعد ديگري از ايمان امام يعني «ايمان به مردم»، گفتند: امام با درك عميق آيات الهي، به انگيزه‌ها و عمل مردم از جمله به راي آنها، اعتماد و اعتقاد عميق قلبي داشت و در مقابل برخي اظهار نگراني‌ها مي‌گفت «من مردم را بهتر و بيشتر از شما مي‌شناسم».
ايشان، وفاداري ملت به راه امام، بردباري و ايمان خانواده‌هاي شهدا، مجاهدات جوانان و اجتماعات عظيم مردم در بزرگداشت دين و مسائل ديني و انقلابي را نشان‌دهنده صحت و عمق شناخت امام از ملت دانستند و افزودند: تعبير «جمهوري» در نام حكومت يعني جمهوري اسلامي، ناشي از اعتماد و اعتقاد امام بزرگوار به مردم است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نمونه‌اي از عمق تفكرِ مبنايي امام خميني به جمهوريت، گفتند: امام (رض) همان‌گونه كه در اواخر عمر تصريح كردند به اولين رييس‌جمهور راي نداده بود، اما چون براي مردم اعتبار قائل بود، حكم همان رييس‌جمهور را تنفيذ كرد.
رهبر انقلاب در تبيين «اميد» به عنوان دومين عامل نرم‌افزاري در چندين دهه فعاليت تحول‌آفرين امام گفتند: «اميد» عنصر دايم و موتور حركت امام عظيم‌الشأن بود؛ به‌گونه‌اي كه در دهه ۲۰ از قيام لله سخن مي‌گفت، در دهه چهل عملا وارد ميدان قيام شد و در دهه ۶۰، در دل توفان‌هاي مهيب نظامي-امنيتي و سياسي، خم به ابرو نياورد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اميد دايم امام و پرهيز هميشگي ايشان از يأس را ناشي و متكي بر ايمان آن شخصيت جاودانه برشمردند و گفتند: امام همان‌گونه كه خود مي‌فرمود، هيچگاه دچار نااميدي نشد و معتقد بود وقتي ملت چيزي بخواهد، حتما محقق مي‌شود. ايشان با اشاره به تاثير متقابل و فزاينده ايمان روشن و اميد حقيقي بر يكديگر، افزودند: اميد با حركت همراه است و با تنبلي نمي‌سازد و كساني كه براي رسيدن به سرمنزل مقصود، به بي‌تحركي و نشستن روي مي‌آوردند در احاديث مذمت شده‌اند. رهبر انقلاب پس از برشمردن ابعاد ايمان و اميد امام، آحاد ملت به خصوص جوانان خوش‌روحيه و پُر تلاش كشور را به عمل به درس‌هاي امام بزرگوار براي پيمودن راه طولاني و انجام كارهاي بزرگ پيشِ رو فراخواندند و گفتند: بدون ترديد مهم‌ترين درس و توصيه ايشان به ما، ادامه دادن راه او، نگهباني از ميراث او و دنبال كردن تحول سه‌گانه‌اي است كه در سطح كشور، امت و جهان ايجاد كرد.
ايشان اقتضائات و ابزارهاي لازم براي دنبال كردن راه و هدف امام را متفاوت از شيوه‌هاي ۴۰ سال قبل دانستند و در عين حال افزودند: البته جبهه‌بندي‌ها عوض نشده و امروز هم مانند ديروز، جبهه استكبار، جبهه صهيونيست‌ها و جبهه زورگويان متجاوز در مقابل ملت ايران صف كشيده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته تفاوت جبهه‌بندي امروز با ديروز اين است كه ملت ايران قوي‌تر و آنها ضعيف‌تر شده‌اند. رهبر انقلاب از فراموش كردن اين جبهه‌بندي به دره‌اي خطرناك در مقابل ملت ياد كردند و با تاكيد بر اينكه هر گاه اين جبهه‌بندي را فراموش كرديم ضربه خورديم، گفتند: تحول‌آفريني‌هاي امام بزرگوار، دشمنان سرسخت، پربغض و كينه، جنايتكار و متجاوزي دارد كه ملت ايران براي مقابله با آنها بايد به همان نرم‌افزار امام بزرگوار يعني ايمان و اميد مجهز باشد. 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به مردم، جوانان، نخبگان، هسته‌هاي انقلابي و مجموعه‌هاي سياسي گفتند: هر كسي كه دوستدار ايران و منافع ملي و بهبود اوضاع اقتصادي و به دنبال اصلاح مشكلات رنج‌آور اقتصادي و معيشتي و در پي جايگاه با عزت ايران در نظم جهاني پيشِ رو است، بايد براي ترويج و زنده ماندن ايمان و اميد در كشور تلاش كند. 
ايشان با اشاره به اين واقعيت كه بر خلاف خيال اشتباه برخي افراد، «دشمني‌هاي استكبار و صهيونيسم جهاني با ملت ايران، بر اثر عقب‌نشيني‌هاي موضعي كمرنگ يا محو نمي‌شود» خاطرنشان كردند: در موارد متعددي عقب‌نشيني‌هاي ما موجب شد آنها جلو آمده و بيشتر متعرّض شوند چرا كه هدف اصلي آنها بازگرداندن ايران به دوران قبل از انقلاب يعني دوران وابستگي و بي‌هويتي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين زمينه افزودند: در برخي دولت‌هاي اين چند دهه، افرادي معتقد به عقب‌نشيني و امتياز دادن بودند اما در يكي از اين دولت‌ها، همان كشوري كه در مقابل آن عقب‌نشيني كرده بوديم، براي رييس‌جمهور ما كيفرخواست صادر كرد و او را به دادگاه غيابي كشاند يا در دولت ديگري كه گويا متاسفانه به امريكايي‌ها كمك هم شده بود، آنها ايران را محور شرارت ناميدند. ايشان هدف اصلي تلاش دشمنان را «تضعيف ايمان مردم و خاموش كردن شعله اميد در دل‌ها» برشمردند و گفتند: حفظ استقلال و عزت و منافع ملي، وابسته به حفظ ايمان و اميد است و در اين چند دهه، دستگاه‌هاي عنود و لجوج استكبار و دستگاه‌هاي امنيتي و سياسي و مالي آنها هر كاري توانستند براي تضعيف ايمان و اميد انجام دادند كه در موارد معدودي هم پيشرفت كردند اما در اغلب موارد به توفيق الهي مغلوب و منكوب ملت ايران شدند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، آخرين حلقه از سلسله‌تلاش‌هاي دشمنان البته تا امروز را، اغتشاشات پاييز گذشته خواندند و در تبيين اجزاي شكل‌دهنده آن گفتند: طراحي جامع اين اغتشاشات در اتاق‌هاي فكر كشورهاي غربي انجام و اجراي آن با پشتيباني مالي، تسليحاتي و رسانه‌اي گسترده دستگاه‌هاي امنيتي غرب و پادويي عناصر خائن و مزدورانِ پشت‌كرده به وطن و عوامل سياست‌هاي خصمانه عليه ايران همراه شد. البته تركيبي از معدودي مغرض و تعداد بيشتري افراد غافل و احساساتي و كم‌عمق و جمعي هم از اراذل و اوباش، پياده‌نظام اين حركت در داخل كشور بودند. رهبر انقلاب با برشمردن برخي اقدامات عميقا خصمانه غربي‌ها در اين اغتشاشات همچون آموزش صريح ساخت بمب دستي در رسانه‌هاي خارجي، ترويج شعارهاي تجزيه‌طلبانه و حركات مسلحانه، عكس يادگاري گرفتن سياستمداران ارشد برخي دولت‌هاي غربي با مزدوران به ظاهر ايراني و شكنجه و به شهادت رساندن دانشجو و طلبه و عناصر انتظامي و بسيجي به دست پياده‌نظام دشمن گفتند: آنها فكر مي‌كردند كار جمهوري اسلامي تمام شده و مي‌توانند ملت ايران را به خدمت اهداف خود بگيرند اما احمق‌ها باز هم اشتباه كردند و باز هم ملت ايران را نشناختند.
ايشان هوشياري مردم در بي‌اعتنايي به فراخوان‌هاي بدخواهان ايران و نقش‌آفريني متعهدانه جوانان در خيابان‌ها و دانشگاه‌ها از جمله وظيفه‌شناسي بسيج دانشجويي و بسيج اقشار را باعث ناكامي دشمن خواندند و در عين حال تاكيد كردند: نقشه دشمن باطل شد اما اين هشدار به همه داده شد كه نبايد از كيد دشمن غفلت كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين شگردهاي جبهه مقابل براي نااميدسازي جوانان، گفتند: سعي آنها اين است كه با به رخ كشيدن مشكلات معيشتي و تورم و گراني، جوان ايراني را نااميد كنند در حالي كه اولا همه اين مشكلات قابل رفع است و به توفيق الهي برطرف خواهد شد. ثانيا مشاهده مشكلات بايد موجب افزايش انگيزه براي يافتن راه‌هاي رفع آنها و كمك به افرادي ‌شود كه در ميدان براي حل آنها تلاش مي‌كنند. ثالثا در كنار مشكلات، پديده‌هاي اميدآفرينِ بسيار و پُرشماري در كشور وجود دارد كه بدخواهان نمي‌خواهند اين پديده‌ها ديده شوند.
ايشان، پيشرفت‌هاي كشور در عرصه‌هاي علم و فناوري، زيرساخت‌هاي رو به رشد صنعتي و كشاورزي و حمل‌ونقل، تربيت نيروي انساني، فعاليت‌هاي عمراني در مناطق محروم و دوردست كشور، پيشرفت در سياست بين‌المللي، عزت ملي و اقتدار نظامي و دفاعي كشور را از جمله حقايق اميدبخش و نويددهنده آينده روشن خواندند و گفتند: دشمن مي‌خواهد اين حقايق از ياد برود و جوان ايراني از آنها مطلع نشود.
رهبر انقلاب با انتقاد از برخي افراد به علت خدشه كردن در مقوله اميد و اميدواري و متهم كردن ديگران به بي‌اطلاعي از واقعيت‌ها گفتند: آنها مي‌گويند شما از واقعيت‌ها خبر نداريد در حالي كه واقعيت مورد نظر آنها همين مشكلات اقتصادي و معيشتي است كه همه از آن خبر دارند و در رنج هستند.
اقدام برخي‌ها در اشارات مكرر به وجود افراد بدون پايبندي به دين و انقلاب در لايه‌هاي اجتماعي، شگرد ديگري براي كشتن اميد در دل‌ها بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: اين مساله مخصوص امروز نيست و حتي در دهه ۶۰ هم كه جبهه‌ها مملو از جوانان مومن بود، افرادي در تهران و شهرهاي بزرگ نه تنها بي‌خيال و بي‌مسووليت بودند بلكه كشور را هم مسخره مي‌كردند كه شرح حال‌ رزمندگان و روايت احساس دلتنگي آنها در زمان بازگشت به شهرهاي بزرگ، به علت همين مساله بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‎اي گفتند: امروز هم افرادي هستند كه به اسلام و انقلاب و حتي به تعهد ايراني پايبند نيستند، اما اينها ملت ايران نيستند؛ همچنان‌كه در مدينه النبي هم عده‌اي بودند كه قرآن از آنها به منافقين يا مُرجِفون يعني شايعه‌پراكنان و ترس و ترديد پراكنان ياد مي‌كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، گسترش هزاران هسته مقاومت در مساجد و هيات‌هاي سراسر كشور و برخاستن جوانان مدافع حرم و امنيت از آنها، وجود دانشجويان و طلبه‌هاي با بصيرت و استوار، فعالان سخت‌كوش جهاد تبيين و گروه‌هاي كمك مومنانه را نقاط اميدآفرين ديگري در حركت پر افتخار ملت و جوانان با وجود انبوه لغزشگاه‌ها دانستند و افزودند: فعالان حوزوي و دانشگاهي و صاحبان جايگاه‌هاي اجتماعي و مورد توجه مردم، با رفع شبهات و خنثي كردن شيوه‌هاي بدخواهان براي بدبين كردن جوانان به مسوولان و به حركت سياسي و اقتصادي كشور و همچنين بدبين كردن افراد به يكديگر، در تقويت ايمان و اميد مردم تلاش كنند. «بدبين كردن مردم به انتخابات» يكي ديگر از شيوه‌هاي يأس‌آفريني دشمن بود كه رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: درباره انتخابات در آينده صحبت خواهم كرد اما انتخابات امسال انتخابات بسيار مهمي است كه از هم‌اكنون دشمن توپخانه خود را براي تخريب آن فعال كرده، آن‌هم در حالي كه ۹ ماه با انتخابات فاصله داريم. در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام سيد حسن خميني توليت آستان مقدس امام راحل (ره)، با بيان اينكه انقلاب اسلامي مردمي‌ترين انقلاب جهان است، نظام «جمهوري اسلامي» را بزرگ‌ترين ميراث حضرت امام(ره) دانست و اتكا به آحاد مردم از طريق انتخابات‌، پيشبرد اهداف اسلامي از مسير فقه پويا و تامين عزت ملي در قالب استقلال سياسي را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نظام برشمرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر