تاریخ : 18 دسامبر 2022 - 16:58 - شناسه خبر : 35995 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبدی برگزار شد

الیاس دهقانی

آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبدی با حضور مسئولان ،هنرمندان، سفالگران و دوستداران فرهنگ و میراث فرهنگی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نویسندگان شهرستان برگزار گردید.

آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبدی با حضور مسئولان ،هنرمندان، سفالگران و دوستداران فرهنگ و میراث فرهنگی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن نویسندگان شهرستان برگزار گردید.

کتاب سفالگران میبدی نوشته میشلین سان لیوردومون نوویسنده سوئیسی و ترجمه محمد علی کارگر میبدی است و توسط انتشارات میبد به زیور طبع آراسته شده‌است.

میشلین سان لیوردومون در سال ۱۳۴۳ برای تحقیق و تفحص در باره جامعه سفالگران میبد که در آن زمان ۳۰ هزار نفر جمعیت داشت ، اقامت کرد و در ۳۵ سال بعد نیز در سالهای ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ و ۱۳۹۵ نیز از میبد دیدن کرد.

او در این سالها از تماشای شکوفایی جامعه سفالگران میبد و همچنین شهر میبد که چهره شهری گسترده تر به خود گرفته بود و در آن ۲ دانشگاه تاسیس شده بود و همچنین از دیدن ترجمه کتاب میبد در ۱۳۴۳ به نام سفالگران میبدی به وجد آمد و از مترجم کتاب سپاسگزاری کرد.

کتاب سفالگران میبد شامل هفت فصل با عناوین ابعاد مطالعه ، مصالح و ابزار تولید ، فناوری تولید ، تزئینات و طرحها ، اقتصاد سفال  ، جامعه شناسی صنعت سفال و آینده پژوهشی صنعت سفال است و هر بخش یک مقدمه دارد.

آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبد با حضور سید جمال سجادی پور فرماندار میبد ، احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، مجید بهارستانی شهردار ، محمدرضا کارگر رییس آموزش و پرورش شهرستان ،هنرمندان و نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار گردید.

فرماندار میبد در این آیین گفت: کتاب سفالگران با بردن ما به گذشته ، تاریخ سفال میبد و فعالیت سفالگران در طول سالهای گذشته تا به امروز را نشان می‌دهد  و وظیفه همه ما است که این هنر صنعت و صنایع دستی دیگر شهرستان که همه ریشه در گذشته دارند را مورد توجه قرار دهیم.

سید جمال سجادی پور با بیان برنامه‌های گردشگری و میراث فرهنگی در حال پیگیری از جمله احداث ۲ شهرک ، یک شهرک ۵۰ هکتاری سفال و سرامیک و یک شهرک ۵۰ هکتاری شهرک هکتاری زیلو بافی و کاربافی اظهار کرد: انشالله با احداث مجتمع کارگاههای صنایع دستی شاهد رشد ،  توسعه و بالندگی روزافزون این هنر صنعت‌ها شویم .

وی اضافه کرد: برنامه‌های نوروزی نیز با برگزاری نشست‌هایی با شهرداری و اداره‌های مرتبط برای معرفی بیشتر شهر ، کارگاه‌های صنایع دستی و مکانهای گردشگری به گردشگران تدارک دیده شده‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز گفت: در کتاب ارزشمند سفالگران میبدی هم تاریخچه سفالگری دیرینه و تاریخی میبد با دقت و ظرافت به شکل تصویری به صورت مستند در آمده‌است و هم به جامعه شناسی صنعت سفال و فرهنگ ، آداب و رسوم مردم و رابطه استاد و شاگردی پرداخته شده‌است.

احسان عابدی با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای اضافه شدن این  برگ زرین هویتی به اسناد هویتی میبد ، اظهار کرد: از آبان ماه ۱۴۰۰ تا آبان ۱۴۰۱ ، ۵۹۶ عنوان کتاب در استان یزد مجوز نشر گرفتند و هم اکنون نیز شاهد فعالیت نویسندگان ، پژوهشگران و مترجمین هستیم .

هادی زارع رییس اداره فرهنگ و ارشاد میبد هم با ارایه توضیحاتی در باره روند نوشتن کتاب سفالگران میبد و اقامت نویسنده این کتاب در این شهرستان برای تحقیق و نوشتن این کتاب و همچنین چاپ کتاب توسط انتشارات میبد ، گفت: از زمان شروع فعالیت این انتشارات به مدیریت احمد زارع ده‌آبادی در میبد از  چهار سال پیش تاکنون نزدیک به ۵۲ عنوان از کتاب ار نویسندگان میبدی در این شهرستان چاپ شده‌است.

محقق میبدی نیز گفت:سفالگری درمیبد قدمت چند هزار ساله دارد ، وجود توده‌های خاک که از بارجین تا بیده کشیده شده و خط مشخصی دارد و میبدی‌ها این خاک را گل گوزه گری می‌نامند و نیز شرایط جغرافیایی و آب شیرین موجب پدید آمدن صنعت سفالگری در میبد شده است.

عبدالعظیم پویا افزود: یک زمانی کار همه مردم محله میبد که بخشی از شارستان (محدوده شهر باستانی میبد) است ، سفالگری بود و گل سفالگری از مکان باغ معروف به باغ گودالّگ در مسیر مسجد جامع و مکان دیگر به عنوان گودالُک برداشته می‌شد که این مکان‌ها به مرور تبدیل به گودال ، باغچه و باغ شد.

وی ادامه داد:کارگاه‌های سفالگری در کنار خانه‌ها بود و سه ماه در سال به دلیل در امان نگه داشتن درختها از دود کوره ها ،  کارگاههای سفالگری تعطیل بود و تاکنون نیز مراکز سفالگری میبد به دلایل دود کوره‌ها و آسیب‌های زیست محیطی سه بار تغییر مکان داده‌است.

محقق میبدی در ادامه از انتشار کتاب سفالگران میبد که نمودی از پیشینه تاریخی این شهر است و از رویداد فرهنگی برگزار شده برای معرفی این کتاب ارزشمند قدردانی کرد.

محمد علی کارگر اهل شهیدیه میبد و مترجم کتاب سفالگران میبد هم در این مراسم گفت: این کتاب بیشتر ترجمه تحت اللفظی است  و به متن اصلی فرانسوی آن به جز مقدمه هر بخش از هدایت کارگر ، چیز دیگری اضافه نشده‌است.

محمد رضا امامی از سفالگران میبد نیز در این آیین گفت : هم اکنون ۴۱ کارگاه سفالگری در میبد فعال است و همکاری مسئولان برای کمک به سفالگران نیاز است تا این هنر صنعت در میبد حفظ شود و همچنان رونق داشته باشد.

آیین رونمایی از کتاب سفالگران میبدی با برنامه‌های تجلیل از ۲ نفر از سفالگران میبد و اهدای گواهی نامه دوره آموزشی مقدماتی داستان‌نویسی به شرکت کنندگان در این کارگاه ، نیز همراه بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر