تاریخ : 4 دسامبر 2022 - 22:21 - شناسه خبر : 35937 اخبار شهرستان

کنار زدن موانع بر سر راه معلولان وظیفه همگانی است

الیاس دهقانی

رییس اداره بهزیستی میبد گفت: برابر کردن فرصت‌ها برای همه معلولان و برداشتن موانع از سر راه آنها وظیفه همگانی است ، معلولین باید بتوانند به مراکز و مکان‌های مورد نیاز دسترسی راحت داشته‌باشند و با حضور در جامعه مهارت اجتماعی خود را تقویت کنند.

به گزارش صدای میبد ، رییس اداره بهزیستی میبد گفت: برابر کردن فرصت‌ها برای همه معلولان و برداشتن موانع از سر راه آنها وظیفه همگانی است ، معلولین باید بتوانند به مراکز و مکان‌های مورد نیاز دسترسی راحت داشته‌باشند و با حضور در جامعه مهارت اجتماعی خود را تقویت کنند.

سید محسن فلاح در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین افزود: متاسفانه مناسب سازی در سطح شهر آن گونه که باید در سطح شهر فراهم نیست ، البته با تشکیل جلسه‌های مناسب سازی در فرمانداری ساماندهی مکانهای مناسب سازی نشده برای برداشتن موانع پیگیری می‌شود و تاکنون نیز اقداماتی انجام شده‌است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه برای اولین بار در خیابان امام از نارین قلعه تا سه راه سعیدی دسترسی و سهولت تردد برای نابینایان از سوی شهرداری در حال انجام است.

رییس بهزیستی میبد در ادامه اظهار کرد: خانواده یک معلول نیز باید پذیرش و درک فرزند معلول خود را داشته باشد تا بتوانند به فرزند خود کمک کند ، خانواده‌هایی هستند که با معلولیت فرزندان خود کنار آمده‌اند و سعی کرده‌اند از محدودیت‌هایی بر سر راه فرزندشان است ، ایجاد توانمندی کنند و خوشبختانه هم موفقیت را در کانون خانواده رقم زده‌اند و هم فرزند معلول موفقی دارند.

وی شعار هفته معلولین را «راه حل‌های  تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر» بیان کرد و افزود: هفته معلولین از امروز شروع شد و این پیام نشان دهنده راه برای معلولین است.

وی همچنین با ارایه گزارشی از فعالیت مراکز و موسسه های زیر مجموعه بهزیستی میبد گفت: هم‌اکنون ۱۴ مرکز و موسسه اختصاصی معلولان شامل مراکز روزانه توانبخشی روزانه ،  درمان معلولین و حرفه آموزی در میبد فعال است و در آینده نزدیک  فعالیت مرکز روزانه کودک نابینا و نیمه بینا در شهرستان شروع می‌شود.

فلاح در ادامه با اشاره به تکمیل ساختمان جدید مرکز محبت اظهار کرد: بهزیستی میبد سه هزار و ۵۰۰ معلول را زیر پوشش خود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ مفر مستمری بگیر ماهیانه و یک هزار نفر هم دریافت کننده کمکهای موردی هستند.

وی در پایان  از خیرین شهرستان برای کمک به جامعه هدف بهزیستی و حمایت از برنامه‌های توانبخشی معلولان ، دست اندرکاران برگزاری برنامه گرامیداشت روز جهانی معلولان و از اینکه  سالن به  صورت رایگان  از سوی مدیریت تالار ونوس برای برگزاری  برنامه جشن اختصاص داده شد و همچنین از مربیان و مسئولان مراکز روزانه و مثبت زندگی بهزیستی قدردانی کرد.

پدر یکی از معلولان با خواندن دلنوشته‌ای زیبا از سختی‌ها و مشکلاتی که خانواده‌های دارای فرزندان معلول دارند ، سخن گفت.

او از مادرانی صحبت کرد که پروانه‌وار همه عشق و علاقه خود را نثار کودکان معلول خود می‌کنند مادرانی که شاید جیغ و داد کودکانشان زبان تشکر از آنها است ، مادری که برای کودک خود قصه می‌گوید و پاسخی نمی شنود ، مادری که از این درمانگاه به آن درمانگاه می رود تا راهی برای درمان کودک خود بیابد.

مادری که آرزو دارد فرزندش مدرسه معمولی رود ، روزی بتواند مانند سایر بچه‌ها بدود ، قد بکشد ، شیطنت کند ، بزرگ شود مرد زندگی شود و او در پس همه این آرزوها امید روزنه‌ای دارد.

این پدر مهربان در پایان نوشته اش درود نثار پدران و مادرانی کرد که کودکان معلول خود را نعمت و امانت و حکمت خدا می‌دانند و با فرزند معلول خود عشق و حال می‌کنند و پرستار فرزندان خویش هستند.

مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین در تالار ونوس میبد با اجرای ایمان اقبال با هنرنمایی گروه آوای سکوت که به مدت ۱۱ سال است در شهرستان اردکان به مدیریت زهراسادات موسوی فعالیت دارد ، اجرای برنامه خوانندگی توسط خواننده استان یزد سید ابوالفضل شاکر و با حضور محسن صباغی نژاد معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد ، حجت الاسلام فاضلی رییس دفتر امام جمعه میبد و مسئولان این شهرستان در این برنامه همراه بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر