تاریخ : 19 می 2021 - 11:47 - شناسه خبر : 33561 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

نقوی شهردار شهر جهانی زیلو:

صنایع دستی می تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی کند/ تلاش فراوانی برای شبکه سازی و معرفی شهرهای صنایع دستی باید انجام شود

شبکه سازی، برند سازی و استفاده از ظرفیت شهرهای صنایع دستی برای عرضه محصولات صنایع دستی کشور ضروری است.

شبکه سازی، برند سازی و استفاده از ظرفیت شهرهای صنایع دستی برای عرضه محصولات صنایع دستی کشور ضروری است.
به گزارش روابط عمومی شهرداری میبد: نخستین نشست شهرداران شهرها و فرمانداران روستاها جهانی صنایع ایران صبح امروز در میبد آغاز به کار کرد.
علیرضا نقوی شهردار میبد هدف از تشکیل این نشست را اعلام موجودیت و دبیرخانه ی مجمع شهرها و روستاهای صنایع دستی کشور دانست و گفت: با هم اندیشی، هم فکری و ایجاد اتباط و تعامل بین شهرهای صنایع دستی کشور می توانیم نسبت به معرفی شهرها، استفاده از تجارب و اقدامات انجام شده در جهت رونق بیشتر صنایع دستی گام برداریم.
علیرضا نقوی شهردار میبد در این نشست ضمن گرامی داشت یاد و خاطره خانم دکتر غداهیجاوی گفت: از سال ۱۳۹۴ که شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی خلاق و شهر جهانی فرش انتخاب شدند تا امروز ۱۴ شهر و روستای ایران توانسته اند اعتبارنامه ی شورای جهانی صنایع دستی را کسب کنند و ایران در این عرصه در دنیا پیشتاز است.
وی ادامه داد: از روستای گلپورگان در سیستان و بلوچستان تا خراشاد خراسان رضوی، قاسم آباد، از اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز تا مریوان، آباده، زنجان، میلایر و… از چشم عزیزان ما در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دور نماند و با فرآیندی سخت و کارشناسی و فنی توانستند با جلب نظر کارشناسان و روسای شورای جهانی صنایع به این عنوان دست پیدا کنند.
نقوی بیان کرد: متاسفانه علی رغم این که در دنیا توانسته ایم هنر و صنعت دست خود را عرضه کنیم در داخل کشور در زمینه ی ایجاد ارتباط، شبکه سازی، معرفی شهرها نتوانستیم توفیق چندانی داشته باشیم و این خلاء بیش از پیش حس می شود.
شهردار میبد با بیان اینکه صنایع دستی امروزه از یک کالای لوکس به کلای مصرفی خانواده ها تبدیل شده است تصریح کرد: صنایع دستی می تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته و رونق گردشگری را ایجاد کند. رابطه دو سویه ای در این مهم وجود دارد.
نقوی با اشاره به مشکلاتی که کرونا در زندگی امروز ایجاد کرده تصریح کرد: در این ایام بازار دیجیتال مارکتینگ رونق دوچندانی یافته است. در فروش صنایع دستی شهرداری ها به عنوان یکی از حامیان اصلی این حوزه می توانند قدم بردارند.
وی ادامه داد: این نشست ها می تواند باعث شود که از ظرفیت های فضای شهری صنایع دستی در معرفی محصولات دیگر شهرها استفاده شود. همچنین ایجاد شبکه ی عرضه و فروش کالای با تسهیل گری روبرو می شود.
شهردار میبد با تاکید بر اینکه نیاز امروز صنایع دستی کشور شبکه عرضه و فروش کالاهای با اصالت صنایع دستی است تاکید کرد: فروش و عرضه صنایع دستی از طریق فضای مجازی با نشانی و برند شهرها، برگزاری هفته های فرهنگی در شهرهای صنایع دستی و اقداماتی در این راستا نیاز به تلاش بیشتری دارد.
نقوی افزود: از زمانی که میبد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شده است یک رونق و خون تازه ای در این هنر صنعت دمیده شد. زیلو به عنوان فرش سلامت که از رنگ ها طبیعی برای بافت آن استفاده می شود و قدمت تولید آن به اسلام بر می گردد شناخته می شود.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته زیلو رو به فراموشی می رفت و اساتید و پیشکسوتان آن به علت عدم بازار در حال ترک این کار بودند گفت: با جهانی شدن زیلو و هماهنگی دستگاه های مختلف تشکل های صنفی، خوشه زیلو و دوره های مختلف آموزشی در استان و شهرستان میبد رقم خورد.
نقوی ادامه داد: بیش از ۳۰۰ دستگاه زیلو جدید در میبد راه اندازی شد و علاقه مندان زیادی در بین جوانان و نوجوانان و بانوان برای بافت زیلو آموزش دیدند و امروز بسیاری از بانوان میبد تولید کننده زیلو هستند و در این مسیر مشاغل خانگی زیادی ایجاد شده است.
وی با اشاره به احیا اصالت سنجی و گواهی اصالت برای زیلو خاطرنشان کرد: آزمایش هایی برای کیفیت نخ و رنگ توسط جهاد دانشگاهی استان صورت گرفت. و در این راستا با کشور سوئیس در بحث مالکیت زیلو وارد مذاکره شده ایم و قراردادهایی در این راستا در حال انعقاد است.
نقوی شهردار میبد از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای احیای زیلو بیان کرد: تامین زیرساخت ها، قیمت گذاری مشترک محصولات، تدوین دستورالعمل و صدور گواهی کیفیت زیلو، مستند سازی زیلوهای تاریخی، برگزاری دوره های مقدماتی و تکمیلی آموزشی بافت زیلو، اجرای پروژه های تاریخ شفاهی در زمینه زیلو و زیلوهایی که قدمت تاریخی دارند از دیگر فعالیت هایی است که در زمینه زیلو انجام گرفته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر