تاریخ : 20 فوریه 2016 - 13:00 - شناسه خبر : 8871 اخبار استان

افزایش استفاده از لوازم آرایشی در بین دختران یزدی

هرچند در دانشگاه بعضا با محدودیت روبه‌رو هستم اما نمی‌توانم بدون آرایش در کلاس و دانشگاه حاضر شوم.

به گزارش صدای میبد: کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی در بین دانش‌آموزان دختر استان به وضوح قابل مشاهده است و این روزها به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

بحران زیبا شدن در میان دختران نوجوان
یک شهروند یزدی می‌گوید: با الگو گرفتن دختران نوجوان از هنرپیشه‌های خارجی و داخلی متاسفانه پدیده آرایش در بین دختران نوجوان استان به شدت افزایش یافته است.
«سکینه ملایی» می‌افزاید: وقتی مصرف لوازم آرایش حتی بین دانش‌آموزان مدارس هم رواج یافته، باید به آن به دید یک معضل نگاه کرد و در جلسات اولیا و مربیان، خانواده‌ها را نسبت به این موضوع حساس کرد.
به گفته وی، دختران امروز به جای نشان دادن توانایی خود در یادگیری، متاسفانه تنها به نشان دادن چهره و وضع ظاهری اهمیت می‌دهند که به نظر می‌رسد این مشکل باید ازطرف مادران حل شود. یکی از دخترانی که در مغازه لوکس مواد آرایشی حضور دارد، می‌گوید: آرایش برای دختران یک امر عادی است، به نظر من همه زیبایی را دوست دارند و من نیز مانند بسیاری از دختران هم سن و سالم، به خرید لوازم آرایشی اهمیت می‌دهم تا زیباتر شوم و برای آن هزینه هم می‌کنم.
«لیلا گیوه فروش» می‌افزاید: به نظر من فرهنگ امروز جامعه طوری است که باید با این سبک حضور یافت، اگر آرایش یک امر ناپسند است پس چرا جلوی ورود و توزیع انواع برندهای لوازم آرایشی در بازار استان گرفته نمی‌شود.
یک دختر دانشجوی یزدی هم می‌گوید: من برای خرید لوازم آرایشی، ماهانه حتی تا ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنم چرا که زمانی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنم، احساس اعتماد به نفس بیشتری دارم. «زیبا محمودی» می‌افزاید: هرچند در دانشگاه بعضا با محدودیت روبه‌رو هستم اما نمی‌توانم بدون آرایش در کلاس و دانشگاه حاضر شوم. وی با ذکر این مثل که «خواهی نشوی رسوا، هم رنگ جماعت باش» ادامه می‌دهد: باید با زمانه پیش رفت و به نظر من اگر نخواهم از بقیه عقب بمانم باید در زیبایی و آرایش حتی از بقیه هم جلوتر باشم.

مضرات و عوارض استفاده از لوازم آرایشی
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: متاسفانه مصرف آرایش و فرآورده‌های آن در بین دختران کم سن و سال افزایش یافته است و این پدیده حتی در استان یزد هم محسوس است.
«محمدحسین مصدق» می‌افزاید:دختران نوجوان با توجه به پوست لطیف و نرم و البته حساسشان، در معرض آسیب‌های مصرف هرگونه لوازم آرایشی قرار دارند. به گفته وی، مصرف لوازم آرایشی باید بعد از سنین بلوغ و بالاتر باشد و مصرف این مواد برای دختران کم سن و سال توصیه نمی‌شود. معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ادامه می‌دهد: متاسفانه پدیده رشد مصرف مواد آرایشی در بین دختران با سنین پایین، تنها در جامعه ما مد شده است و در جوامع توسعه یافته و اروپایی تنها افراد بزرگسال مصرف کننده مواد آرایشی هستند.
وی می‌گوید: مواد آرایشی ترکیبی دارد که اگر در سنین پایین استفاده شوند، بروز عوارضی از جمله سرطان پوست را به همراه خواهند داشت از این رو به والدین توصیه می‌شود حتی از مصرف انواع لاک‌ها برای فرزندانشان بپرهیزند. مصدق می‌افزاید: الگوی مصرف مواد آرایشی در جامعه ما الگوی مناسبی نیست و باید این هشدار را جدی گرفت که مصرف مواد آرایشی در بین دختران کم سن و سال در حال رشد است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان این‌که آمار دقیقی از مصرف مواد آرایشی در استان نداریم، می‌گوید: اما آنچه مسلم است، آمارها نگران کننده است. وی با تاکید بر این‌که سن جوانی، سن زیبایی است و استفاده از مواد آرایشی در این سنین توصیه نمی‌شود، اظهار می‌کند: این معاونت نظارت کاملی بر نحوه توزیع مواد آرایشی دارد و تنها محصولاتی که برچسب تایید این معاونت را داشته باشند  مجاز به عرضه هستند. به گفته مصدق، فرآورده‌هایی که دارای مجوز هستند، در آزمایشگاه‌های معتبر این معاونت و دانشگاه‌های معتبر دیگر کشور، بررسی و تایید می‌شوند؛ از این رو از شهروندان یزدی می‌خواهم اگر موارد توزیع کالاهای غیرمجاز و قاچاق آرایشی را مشاهده کردند از خریداری آن خودداری کنند و متخلفان را به دانشگاه معرفی کنند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ادامه می‌دهد: به تازگی در استان کالای آرایشی غیرمجاز را ردیابی و جمع‌آوری و حتی با توزیع‌کنندگان آن نیز برخورد کردیم.

نظارت بر عرضه مواد آرایشی در آرایشگاه‌ها
مسئول اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنان مرکز استان می‌گوید: استان دارای ۵۰۰ واحد آرایشگاه مجاز است که روند فعالیت و عرضه مواد آرایشی در آنها به صورت محسوس و نامحسوس کنترل می‌شود.
«رضیه مکتبی» درباره استفاده دختران نوجوان از انواع مواد آرایشی در آرایشگاه‌ها می‌افزاید: بعضی آرایشگاه‌های غیرمتعارف و غیرمجاز فراتر از پزشک وارد عمل شده و مشتریان را به مصرف برخی از مواد آرایشی سوق می‌دهند در حالی که مصرف برخی از این مواد آرایشی عوارض جبران‌ناپذیری برای مشتریان به ویژه نوجوانان دارد. وی اظهار می‌کند: اتحادیه صنف آرایشگاه‌های زنانه، کنترل دقیقی بر کار آرایشگرها دارد اما باید توجه داشت که در این میان فعالیت آرایشگرهای غیرمجاز، قابل کنترل و نظارت نیست. رئیس اتحادیه صنف آرایشگرهای زنانه مرکز استان با تاکید بر این‌که تنها لوازم آرایشی قابل مصرف برای دختران نوجوان، کرم ضد آفتاب است، ادامه می‌دهد: حتی انواع ضد آفتا‌ب‌ها نیز با توجه به حساسیت پوست دختران نوجوان باید با تجویز پزشک مصرف شود.

همشهری

ارسال نظر