تاریخ : 11 می 2015 - 20:40 - شناسه خبر : 886 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1

چهارمین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه آیت الله حائری میبد با موضوع “ازدواج دانشجویی؛ آری یا خیر؟!” برگزار شد+ تصاویر

یکی از مسائل مهم در نظام اجتماعی مسئله بلوغ جنسی است که این بلوغ در سن ۱۷ سالگی که همزمان با دوران دانشجویی است جلوه می یابد و ازدواج دانشجویی بهترین و صحیح ترین راه جهت هدایت نیازها و کنترل و کاهش معضلات و ناهنجاری هاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آیت الله حائری میبد، کرسی آزاد اندیشی با موضوع “ازدواج دانشجویی؛ آری یا خیر؟!” با استقبال با شکوه دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

این برنامه به همت امور فرهنگی و با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۴ ساعت ۱۱:۴۵ در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد

در ابتدای مراسم علی اکبر کریمی مدیر فرهنگی دانشگاه و مجری کارشناس این برنامه دقایقی به معرفی و تبیین محتوای کرسی های آزاد اندیشی، کیفیت اجرایی و عملیاتی، اهمیت و جایگاه آن در تولید علم و نظریه جدید در جوامع علمی و تشریح موضوع کرسی و طرح ابعاد مختلف ازدواج دانشجویی و لزوم توجه به چهار بعد ازدواج در سن دانشجویی(۱۸ تا ۲۲ سال)، به صورت دانشجویی( از جهت اقتصادی)، به سبک دانشجویی ( طرفین دانشجو باشند) و به شیوه دانشجویی( طرفین دانشجوی یک دانشگاه باشند) پرداخت.

در این کرسی نمایندگان موافق و مخالف ، در قالب دو گروه ۴ نفره متشکل از دانشجوی پسر و دختر در مورد ازدواج دانشجویی به نقد و بررسی موضوع پرداختند و نظرات و دلایل خود را بیان کردند.

در این برنامه به هر گروه چهار زمان ۵ دقیقه ای برای ارائه نظرات و دلایل مخالفت و ۸ دقیقه هم به حاضرین در جلسه برای طرح سوال و بیان نظرات و در مرحله نهایی به هر گروه ۲ دقیقه جهت جمع بندی مباحث مطرح شده وقت داده شد.

شروع بحث با گروه موافق ازدواج دانشجویی بود که در این چهار زمان تعیین شده به ارائه دلایل خود پرداختند و مباحثی از قبیل:

“- یکی از مسائل مهم در نظام اجتماعی مسئله بلوغ جنسی است که این بلوغ در سن ۱۷ سالگی که همزمان با دوران دانشجویی است جلوه می یابد و ازدواج دانشجویی بهترین و صحیح ترین راه جهت هدایت نیازها و کنترل و کاهش معضلات و ناهنجاری هاست.

  • مشکل اقتصادی همیشه وجود داشته و نباید بخاطر فقر و مشکل اقتصادی ازدواج را به تاخیر انداخت و باید به وعده الهی(یغنهم الله من فضله) ایمان داشت.
  • اگر کفویت اندیشه باشد عدم وجود کفویت های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی پوشش داده می شود و اثری در زندگی ندارد و این کفویت اندیشه با ازدواج دانشجویی و بموقع حاصل می شود.
  • ازدواج دانشجویی مزایای بسیار زیادی از جمله: نظم بخشی به زندگی، استفاده بهینه و بموقع از فرصت ها و ظرفیت ها، پایین آوردن سن ازدواج، کاهش ناهنجاری ها و معظلات اجتماعی، ایجاد درک بیشتر و بهتر طرفین و …. دارد.
  • هر پدیده اجتماعی منافع و مضراتی دارد و نباید بخاطر وجود مضرات از اصل کار غافل شد و حال آنکه با عنایت به ادله و تجربیات و تحقیقات موجود منافع ازدواج دانشجویی به مراتب بیشتر مضرات فرضی است” را مطرح کردند.

و همچنین گروه مخالف هم به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند که مواردی قبیل:

” – زمانی ازدواج دانشجویی مفید است که ما فاصله قومیتی و تفاوت فرهنگ ها و طبقات اجتماعی و    اقتصادی نداشته باشیم حال آنکه ما در محیط پیرامونی با تعدد فرهنگ ها و قومیت ها مواجهیم.

  • برای تشکیل زندگی لازم است امکان تامین مایحتاج اولیه زندگی وجود داشته باشد ودر دوران دانشجویی بدلیل گرانی و مشکلات اقتصادی، عدم اشتغال مناسب، وجود دوران خدمت نظام وظیفه و … این امکان وجود ندارد.
  • یکی از نیاز های ازدواج، رشد فکری است و طرفین باید به یک سطح مناسبی از بلوغ و رشد فکری برسند تا بتوانند شناخت و تشخیص درست و مناسبی داشته باشند حال آنکه بعضا جوانان در دوران دانشجویی تماما به این سطح از رشد نرسیده اند و این انتخاب و بالطبع ازدواج را به مخاطره می اندازد.
  • اینگونه نیست که صرفا تمام نیازهای عاطفی افراد با ازدواج پاسخ داده شود و تنها ازدواج در دوران دانشجویی بتواند پاسخ درست و به موقعی به نیازهای عاطفی و روانی افراد بدهد و موارد دیگری از جمله محیط خانواده و والدین فرد می توانند بخشی از این نقش را ایفا کنند.
  • حرف گروه این است که ما مخالف صد در صدی بحث ازدواج دانشجویی نبوده و نیستیم بلکه معتقدیم زمانی بحث ازدواج دانشجویی به هدف خود می رسد که این معظلات و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و …. برطرف گردد.” را بیان کردند.

از حاشیه های این برنامه استقبال با شکوه و کم نظیر دانشجویان بود که در همان دقایق اولیه سالن برگزاری کرسی پر شده و تعداد زیادی از دانشجویان ایستاده شاهد برگزاری این مراسم بودند.

در پایان مراسم به تعدادی از حاضرین و شرکت کننده گان در بحث جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.

SAM_2150 SAM_2146 SAM_2139 SAM_2138 SAM_2118 SAM_2075 SAM_2065 SAM_2057 SAM_2052 SAM_2049 SAM_2044 SAM_2043 SAM_2041 SAM_2022 SAM_2021 SAM_2016

اخبار مرتبط

نظرات ارسال شده

  1. خدا قوت ان شاالله موفق باشید

ارسال نظر