تاریخ : 17 ژانویه 2016 - 20:39 - شناسه خبر : 7698 اخبار شهرستان، اسلایدشو

آیت الله اعرافی امام جمعه میبد در جمع مسئولین اوقاف:

وقف عالی ترین مصادیق انفاق در راه خداست/ اعتماد مردم به دستگاه وقف بسیار مهم است

نماز، جلسات مشاوره، همایش های فرهنگی، برنامه های مختلف با نگاه باز و بروز باید در مساجد ما به طور دائم برگزار شود.

به گزارش صدای میبد: آیت الله اعرافی امام جمعه میبد در جلسه ای که با حضور مسئولین اداره اوقاف در بیت ایشان برگزار شد به طور ویژه از حجت الاسلام کرمی رئیس اداره اوقاف میبد تشکر کرد و افزود: در دوره ایشان آرامش و سلامت ویژه ای در این بخش احساس می شود. از ایشان و همکارانشان تشکر ویژه دارم.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه در میبد دانشکده علوم قرآنی را داریم که زیر نظر اداره اوقاف قرار دارد و یک دانشکده موفق است خاطر نشان ساخت: وقف در منطق اسلام دارای ابعاد گوناگونی است. مهمترین بعد وقف این است که فرد واقف محصول تلاش خود را وصل به ابدیت می کند و این بعد محوری در وقف است.

وی وقف را از از عالی ترین مصادیق انفاق در راه خداست دانست و تصریح کرد: شخص واقف خود را به جامعه وصل می کند و خدمتی عمومی را در زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری به مردم ارائه می دهد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه وقف هم روح عبادت دارد و هم روح اجتماعی تاکید کرد: وقف یک پایگاه پشتیبانی مهم برای فرهنگ است. وقف یک عمل عبادی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوب است. بخش مهمی از وقف در خدمت فرهنگ است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اسلام مالکیت خصوصی را می پذیرد و برای آن احترام قائل است. اما از دل همین بخش خصوصی یک بخش عمومی بیرون می آید. در حقیقت ابعاد وقف بسیار مهم و بزرگ است. آیاتی که به مقوله وقف اشاره کرده و انبوهی از احادیث و روایاتی که به این موضوع اشاره نموده جایگاه آن را در اسلام نشان می دهد.

وی با تاکید بر این نکته که وقف یک نهاد اجتماعی از دیدگاه و منطق جامعه شناسی به حساب می آید اضافه نمود: وقف یک رکن اساسی در جامعه است. البته در ادیان دیگر هم این مسئله وجود دارد. ما نیاز داریم تا اخلاق، فلسفه و فقه وقف تبیین شود.

امام جمعه میبد به مسئولین اوقاف و امور خیریه پیشنهاد کرد در دانشکده های علوم قرآنی بخشی را در باب وقف باز کنند.

وی گفت: سازمان وقف امتیازش این است که به طور خاص به ولایت و رهبری پیوند دارد. ما دارای مردم سالاری دینی هستیم. ضمن اینکه انتخابات پایه تشکیل قدرت در کشور ما هستند لکن این موضوع صبغه الهی دارد.

امام جمعه میبد اعتماد مردم به دستگاه وقف را بسیار مهم برشمرد و افزود: سلامت اداری، و اجتماعی اداره اوقاف بسیار مهم است. کسی که در هیئت امناء می آید باید امین باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که در رژیم پیشین بسیاری از موقوفات ضایع شدند خاطر نشان ساخت: الان در میبد موقوفات بسیاری وجود دارد که به ثبت شخصی و خصوصی رسیده است. مردم باید توجه و احتیاط لازم را در این زمینه داشته باشند. وقف باید در جای خودش قرار گیرد. تصرف در وقف حرام است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این نکته که موقوفات باید در زمینه ای که وقف شده مورد استفاده قرار گیرد و عمل شود گفت: البته یک جاهایی لازم است طبق آنچه در فقه آماده است تغییراتی صورت بگیرد. لکن اصل بر هزینه وقف در زمینه ای است که نیت واقف بوده است.

وی ادامه داد: بقاع متبرکه چراغ های فروزانی برای هدایت، تربیت و ارتقاء فرهنگی مردم می تواند باشند. در بخش های سخت افزاری این مکان ها قدم های خوبی برداشته اید. طرح جامع امامزاده میرشمس الحق طرح خوبی است. در ابعاد نرم فرهنگی بقاع همه زحمات خوبی کشیده اند. البته در این زمینه هم در میرشمس الحق به همت دوستان قدم های خوبی برداشته است.

آیت الله اعرافی با بیان این نکته که طرحی در کشور دارم که افق آن را صدهزار مسجد دارای دو امام جماعت تمام وقت قرار داده ام افزود: نماز، جلسات مشاوره، همایش های فرهنگی، برنامه های مختلف با نگاه باز و بروز باید در مساجد ما به طور دائم برگزار شود.

امام جمعه میبد پارکینگ را از شروط رونق مساجد و بقاع متبرکه دانست و افزدو: تلاش اوقاف و هیئت امناء باید بر این باشد که اهداف قرآنی را محقق کنند.

خبرنگار: سید محمد نبوی

اخبار مرتبط

ارسال نظر