تاریخ : 11 آگوست 2023 - 22:24 - شناسه خبر : 36702 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

امام جمعه میبد در نشست با خبرنگاران عنوان کرد:

کار رسانه ای یعنی عاشق و خادم مردم بودن

محمدتقی شفیع پور مهرجردی

کار خبرنگاری و رسانه باید با یک فلسفه و معرفت خاص انجام شود و هم باید در شعاع آداب و اخلاق و ارزشهای متناسب با آن حرکت کند و جهات شرعی و احکام الهی در آن مدنظر قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ابتدای این مراسم در ابتدا ضمن تسلیت ایام محرم و گرامیداشت روز خبرنگار گفت: در سال جاری گرامیداشت روز خبرنگار مقارن است با ایام خبرنگاری عاشورا و روایت‌گری امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام ا… علیها و اسرای کربلا، امیدواریم که همه ما در مسیر همان رسالت حرکت کنیم.
آیت الله علیرضا اعرافی کار رسانه و خبر را علم، دانش و فن عنوان نمود و افزود: این کار دارای آداب، اخلاق و فرهنگ است که باید در این علم و دانش، فن و مهارت حاکم باشد.

  • کار خبرنگاری و رسانه باید با یک فلسفه و معرفت خاص انجام شود
    وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنید تا حرکت فرهنگی و ارزشمندی که در حوزه خبر و رسانه انجام می دهید، در شعاع اخلاق، آداب و فرهنگ متناسب رسانه از نگاه الهی، انسانی و اسلامی باشید، تاکید کرد: کار خبرنگاری و رسانه باید با یک فلسفه و معرفت خاص انجام شود و هم باید در شعاع آداب و اخلاق و ارزشهای متناسب با آن حرکت کند و جهات شرعی و احکام الهی در آن مدنظر قرار گیرد.
    امام جمعه میبد با اینکه کار خبرنگاری و رسانه باید علمی و مطابق ضوابط آن باشد؛ فنون و مهارت های لازم در کار خبر مورد توجه قرار گیرد و سوم اینکه آداب و فرهنگ کار رسانه ای مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: در استان و شهرستان باید کار خبرنگاری، کار تراز و با عیار بالا باشد.
    آیت الله اعرافی ادامه داد: اصحاب رسانه با خون دل و سختی این مسیر را طی و با وجود مشکلات جدیدی که (برای رسانه های مکتوب شهرستانی اخیرا) به وجود آمده به کار خود ادامه می دهید، باید از کار شما تقدیر و تشکر دارد.
  • خبرنگاران باید همه وجودشان خادم و عشق به مردم باشد
    وی افزود: اصحاب رسانه مثل مسئولان باید خود را خادم جامعه و مردم بدانند. همه وجودشان خادم مردم و عشق به مردم باشد. همه باید عاشق این باشیم که جوان و جامعه ما سرزنده، فعال، اخلاقی، معنوی، پرکار و پرتلاش باشد و عشق به پیشرفت و توسعه جامعه در او باشد. این مهمترین چیزی است که باید در عنصر فرهنگی و مسئول در یک جامعه خوب وجود داشته باشد.
    عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: عشق به مردم و پیشرفت و درخشش جامعه و سرآمدی جامعه در همه ابعاد و اضلاع، باید در ما موج بزند. اگر مسئول و هر عنصر فرهنگی و اصحاب خبر و رسانه از این عشق و شیدایی به خدمت مردم تهی بشود کار او چندان ارزشی ندارد.
    وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه باید مسائل جامعه را بشناسند و نسبت به آن تحلیل و تعهد داشته باشند.
    امام جمعه میبد با بیان اینکه خبرنگاران باید به آسیب های اجتماعی توجه داشته باشند تاکید کرد: رسانه باید نسبت به این آسیب‌ها حساس باشد و به آنها بپردازد؛ چرا که این آسیب ها هویت ما را تهدید می کند.
    امام جمعه میبد اضافه کرد: رسانه باید به آسیب های اجتماعی با حساسیت رفتار کند. نگاه به آسیب‌ها و چاره اندیشی برای حل آنها از رسالت‌های بزرگ رسانه‌ها و عناصر فرهنگی است. آسیب های اجتماعی را باید دائم مدنظر قرار دهیم و برای از بین بردن آنها برنامه داشته باشیم چرا که غفلت از آنها باعث می شود چون موجی همه جامعه را با خود ببرد.
  • یک شهر می تواند در همه ابعاد، سرآمد باشد
    مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید براینکه همه باید باور داشته باشیم می شود یک شهر در همه ابعاد، سرآمد باشد گفت: اراد‌ه‌ی مسئولان و رسانه‌ها باید بر این باشد منطقه، بخش و روستایی که در آن مسئولیت داریم در همه ابعاد اقتصادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و… سرآمد باشد. اگر همه پای کار آمدند این اتفاق می افتد. باید تلاش شود عقب ماندگی ها نیز جبران شود و جریان‌های فرهنگی و اصحاب رسانه در این رابطه موثر هستند.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولویت‌های سالانه شهرستان که در ابتدای هر سال تدوین می شود باید برای اصحاب رسانه تشریح و تبیین شود.
  • هر واحد تولیدی باید پیوست محیط زیست داشته باشد
    آیت ا… اعرافی اضافه کرد: قطعا محیط زیست و کاهش آلایندگی جزو اصول قاطعی است که ما باید در استان و شهرستان آن را دنبال کنیم. در اولویت های امسال شهرستان این موارد لحاظ شده است از جمله اینکه هر واحد تولیدی باید پیوست محیط زیست داشته باشد، مصرف آب خود را کم کند و فضای سبز ایجاد کند.
    وی ادامه داد: بعضی تصمیم‌ها به بهانه محیط زیست در استان گرفته می شود که بی عدالتی‌های بیشتری را در استان ایجاد کرده است. همچنان معتقد هستیم که در یک نقشه راه، مشکلات محیط زیست استان قابل حل است که باید در استان قدم های جامع تر و کامل تری برداشته شود.
    امام جمعه در پایان خاطرنشان کرد: هرکس مسائل و مشکلات را فقط از یک منظر ببیند، دچار افراط و تفریط می‌شود. باید با نگاه جامع مسائل را دنبال کرد. آسیب‌های اجتماعی و اولویت‌های رشد متوازن شهر، هر دو باید با هم مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر