تاریخ : 12 مارس 2024 - 13:52 - شناسه خبر : 37241 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

رونمایی از پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد» و «سومین جشنواره هنری دست نقش»

الیاس دهقانی

پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد» و «سومین جشنواره هنری دست نقش» با حضور مدیرکل فرهنگ‌و‌ ارشاد اسلامی استان یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر میبد و جمعی از هنرمندان شهرستان رونمایی شد.

پوسترهای «چهارمین رویداد تئاتر خیابانی میبد» و «سومین جشنواره هنری دست نقش» با حضور مدیرکل فرهنگ‌و‌ ارشاد اسلامی استان یزد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر میبد و جمعی از هنرمندان شهرستان رونمایی شد.

به گزارش صدای میبد؛ این مراسم با بیان سخنان مسئولان و هنرمندان عرصه تئاتر میبد مرتبط با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و مشکلات بر سر راه هنرمندان همراه بود.

مدیرکل فرهنگ ‌و‌ ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه میبد یک شهر فرهنگی و تاریخی است و نیاز به تعریف و توضیح ندارد. گفت: جشنواره‌ شعر توحیدی با حضور شاعران برجسته استان وکشور و بین المللی در میبد برگزار شد و انشاءالله  در سال ۱۴۰۳ نیز برگزار می‌شود. همچنین در حوزه های دیگر نیز برگزاری جشنواره ها نشان دهنده ظرفیت‌ها و فعالیت خوب هنرمندان است.

احسان عابدی افزود: هنرمندان میبد در جشنواره تئاتر که اخیرا برگزار شد، حضور داشتند و رتبه کسب کردند که نشان  از ظرفیت عظیم هنرمندان در هنر تئاتر دارد. باید از همکاری اداره ارشاد میبد و اختصاص سالن‌های این مجموعه برای  برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

وی در ارتباط با زیرساخت‌ها گفت: اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد در همه شهرستان‌ها مجموعه هایی دارد که بیش از چند دهه از ساخت آنها می‌گذرد و رو به فرسوده شدن هستند. میبد نیز یکی از شهرهایی است که با این وجود اینکه وضعیت خوبی نسبت به شهرهای دیگر دارد، نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و انجام کارهای عمرانی و بهسازی و فراهم کردن امکانات سرمایشی سالن‌ها است.

مدیرکل فرهنگ ‌و‌ ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر  بودجه توان محدودی دارد و با این وجود پیگیریهایی برای اختصاص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام داده‌ایم. با وجود تورم موجود باز ما برای تامین تجهیزات و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند پشتوانه و تامین اعتبار از سوی نهادها و دستگاهها و انجام مسئولیت اچتماعی آنها و بخش صنعت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌بردار سالن‌ها مردم و هنرمندان هستند، همه باید کمک کنیم، مسئولیت اجتماعی صنایع باید کمک و حمایت از هنرمندان و آموزش و پرورش باشد.

عابدی برگزاری جشنواره های سفال و تئاتر خیابانی برای معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها و معرفی هنرمندان بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: انشاءالله با حضور و اتحاد و همدلی هنرمندان که بار اصلی جشنواره ها بر دوش آنها است، شاهد روی دادن اتفاق‌های بسیار خوب خواهیم بود.

رئیس اداره ارشاد میبد هم گفت: سال ۹۷ رویداد «دست نقش» به صورت ورکشاپ برای باز طراحی سفال و سرامیک با حضور هنرمندان تجسمی برگزار شد، سال ۹۸ هم این جشنواره با همین عنوان برای بازطراحی نقوش زیلو داشتیم. سال بعد این رویداد با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و امسال با پیگیریهای چند ماه گذشته برگزاری جشنواره دست نقش با عنوان «کتیبه‌های سفالی» در دستور کار قرار گرفته‌است.

هادی زارع افزود: جشنواره تئاتر خیابانی نیز برای چهارمین سال برای آشنایی بیشتر مردم با تئاتر و ترویج فرهنگ تئاتر برگزار می‌شود.

شهردار میبد نیز گفت: میبد جدای از دارا بودن ویژگی های تاریخی و داشتن بناها و تک بناهای تاریخی از جمله قلعه‌ها و آسیابهای آبی دارای صنایع دستی نفیس با قدمت چندین هزار ساله است. نقوش سفال و زیلوی میبد نیز زبانزد است.

مجید بهارستانی با بیان اینکه جشنواره های سفال و تئاتر برنامه ریزی شده را فرصتی برای معرفی بیشتر ظرفیتهای هنری و هنرمندان شهرستان است آمادگی شهرداری و شورای اسلامی شهر را برای حمایت از برگزاری این جشنواره‌ها اعلام کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر میبد هم عشق و علاقه هنرمندان شهرستان نسبت به کارشان را ستود و ضمن اعلام حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر از برگزاری جشنواره ها و هنرمندان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز درخواست حمایت در شان از هنرمندان کرد.

همچنین هنرمندان تئاتر مسائل و مشکلات و پیشنهادهای خود را بیان کردند.

لزوم دیده شدن هنرمندان نابینا که در جشنواره تئاتر برگزار شده در اردکان به مرحله بین المللی راه یافته‌اند، علاقه مردم به اجرای تئاترهای خیابانی و لزوم حمایت از هنرمندان ، اینکه هنرمندان در طول سال به حمایت نیاز دارند و این گونه نباید باشد که حمایت از آنها به صورت حرف در زمان برگزاری جشنواره ها از سوی مسئولان بیان شود، برنامه ریزی برای اینکه میبد قطب تئاتر شود و لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی و دست نقش از جمله موارد مطرح شده از سوی هنرمندان بود.

خبرنگار : الیاس دهقانی

اخبار مرتبط

ارسال نظر