تاریخ : 21 فوریه 2024 - 11:48 - شناسه خبر : 37190 اخبار استان، اسلایدشو

مدیرکل تعاون استان یزد خبر داد:

جزئیات طرح فجرانه کالابرگ دولت/ آنچه درباره کالابرگ الکترونیک باید بدانید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: طرح فجرانه دولت با حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه‌بگیر از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است.

محمدرضا فلاحتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با اشاره به طرح فجرانه دولت گفت: این طرح در قالب طرح کالابرگ الکترونیک با حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه بگیر به منظور تأمین حداقل کالری پروتئین، ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها برای هر فرد است که از ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است.

وی ادامه داد: در این طرح کلیه خانوارهای  دهک های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شدند که در صورتی که مجموع این کالاها خریداری شود مابه‌التفاوت قیمت به حساب فروشندگان واریز می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد افزود: در این طرح یک سبد ۱۱ قلمی با قیمت های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد با قیمت روز از محل این یارانه جدید دولت که در حساب سرپرستان خانوار به عنوان اعتبار قرار گرفته تأمین می‌شود

وی اضافه کرد: قیمت روز این سبد  743 هزار و ۷۵۰ تومان است در صورتی که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم این بسته را خرید کنند، مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان آن را باید خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

فلاحتی گفت: این طرح سه ماهه بوده و از  17 بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، اعتبار ماه بهمن  در روز هفدهم این ماه ۱۷ در حساب سرپرست خانوار دهک اول تا هفتم قرار گرفته است و تا ۱۶ اسفندما فرصت خرید برای اعتبار بهمن ماه وجود دارد.

وی افزود: طرح فجرانه در سه مرحله در روزهای ۱۷ بهمن، ۱۷ اسفند و ۱۷ فروردین شارژ می‌شود و برای هر مرحله یک ماه فرصت خرید وجود دارد و برای نمونه چنانچه برای اعتبار بهمن‌ماه تا ۱۶ اسفند خرید انجام نشود این اعتبار حذف می‌شود.

فلاحتی تأکید کرد: این اعتبار هیچ ارتباطی با یارانه نقدی که در حساب سرپرست خانوار قرار می‌گیرد ندارد و طرح فجرانه اعتباری مضاعف بر یارانه نقدی است.

وی گفت: برای نمونه برای یک خانوار چهار نفره ۸۸۰ هزار تومان اعتبار جدید تعلق گرفته است و برای بهره‌مندی از ۲۲۰ هزار تومان اعتبار برای هر عضو این خانوار، باید برای هر عضو خانوار بسته ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومانی  با ۱۱ قیلم کالا خرید شود که با پرداخت ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از سوی این خانوار، ۲۲۰ هزار تومان یارانه به یک عضو خانواده تعلق گیرد به عبارتی این خانوار تقریبا ۳ میلیون در قالب این طرح باید خرید داشته باشد که تقریبا ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان آن را باید خود پرداخت کند و ۸۸۰ هزار تومان اعتبار آنها نیز آزاد و به حساب فروشنده واریز شود.

فلاحتی اضافه کرد: نیازی نیست خانواران مشمول طرح فجرانه یک جا خرید خود را در قالب این طرح انجام دهند بلکه می‌توانند به صورت هفتگی خرید خود را انجام دهند و از این ۱۱ قلم کالا به صورت هفتگی یا چند روز یک بار در ماه آن قلم کالاهایی که نیاز دارند در طول ماه خرید کنند  و یک ماه فرصت دارند از این اعتبار تشویقی استفاده کنند.

وی گفت: هدف خرید سبد ۱۱ قلمی کالا به قیمت اعلامی هست و باید نسبت ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان  پرداختی از سوی خانوار و ۲۲۰ هزار اعتبار دولت رعایت شود،  فروشگاه‌هایی که انحراف از اجرای طرح داشته باشند با توجه به اینکه این الگوریتم به شبکه هوشمند برنامه‌ریزی برای طرح متصل است بعد از چند روز امکان ارائه کالابرگ ندارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد عنوان کرد: در استان یزد  دراین چند روز حدود ۱۰۸ دستگاه کارتخوان فروشگاه‌هایی که انحراف از اجرای طرح داشتند غیر فعال شده است و مجدد با شرکت های پشتیبان باید تماس بگیرند و  در این رابطه تعهد دهند.

وی افزود: در استان یزد حدود ۴ هزار ترمینال یا فروشگاه فعال جهت ارائه کالابرگ به مردم وجود دارد و شهروندان در صورتی که فروشگاهی کالابرگ را ارائه نمی‌دهد به فروشگاه‌های دیگر که از طریق شبکه ملی اعتبار یا همان نرم افزار شما اطلاع‌رسانی شده خرید کنند، همچنین لیست فروشگاه‌های ارائه دهنده کالابرگ  در تمام شهرستان‌ها نیز از طریق ادارت کار تعاون و رفاه اجتماعی هر شهرستان در فضای مجازی، گروه‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر