تاریخ : 13 ژانویه 2024 - 8:51 - شناسه خبر : 37109 اسلایدشو، ایران و جهان

دو مراسم سالگرد درگذشت هاشمي‌رفسنجاني در تهران و قم برگزار شد

تمجيداز راه آيت‌الله

روحاني: درهاي دفتر هاشمي به روي اين جناح و آن جناح بسته نبود
جهانگيري: در داخل كشور عده‌اي نگران هستند كه جنگي وجود ندارد
محسن هاشمي: اكثر پست‌هايي كه آيت‌الله داشت با راي مردم بود
رضا امراللهي: اگر هاشمي‌رفسنجاني نبود، ما صنعت هسته‌اي نداشتيم

پنجشنبه گذشته، دو مراسم براي يادبود سالروز درگذشت اكبر هاشمي‌رفسنجاني در تهران و قم برگزار شد. مراسم تهران در حسينيه شماره ۲جماران و مراسم قم، در سالن همايش موسسه اسرا برگزار شد.

عصر يكشنبه نوزدهم دي‌ماه ۱۳۹۵، هاشمي‌رفسنجاني از چهره‌هاي شاخص و متنفذ نظام، در بيمارستان شهداي تجريش تهران درگذشت. او كه سمت‌هاي مختلف و رده اول را در ادوار مختلف جمهوري اسلامي بر عهده داشت، اسرار زيادي داشت كه بسياري از آنها را ناگفته گذاشت. در مراسم تهران، از كتاب خاطرات او با نام «افراط در اختلاف» رونمايي شد كه به روزنوشت‌هاي رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال ۱۳۸۰ مربوط مي‌شود.

در اين مراسم، خانواده هاشمي‌رفسنجاني، غير از فائزه دختر او كه در زندان به سر مي‌برد، حاضر بودند. محمد خاتمي رييس‌جمهوري اسبق، حسن روحاني رييس‌جمهوري سابق، علي‌اكبر ناطق‌نوري رييس اسبق مجلس شوراي اسلامي، سيد حسن خميني نوه بنيانگذار انقلاب، جواد ظريف وزير امور خارجه سابق، اسحاق جهانگيري معاون اول دولت قبل، معصومه ابتكار معاون رييس‌جمهوري سابق، محمدرضا باهنر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين و… از ديگر حاضران در حسينيه شماره ۲ جماران بودند.

حسن روحاني كه سخنران اصلي مراسم بود، ضمن بيان خاطراتي از هاشمي‌رفسنجاني، به دفاع از عملكرد دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم و همچنين انتقاد از روند اجرايي انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت.

او با بيان اينكه شخصيت آقاي هاشمي و راه و مسيري كه پيش پاي ما گذاشت هرگز از ياد نخواهد رفت، گفت: او شخصيتي بود كه در سخت‌ترين شرايط خود پيشقدم در صحنه براي حل معضلات بود. معمولا در روزهاي سخت و پيچيده به صحنه آمدن و بار مسووليت بر دوش گرفتن كار ساده و آساني نيست و اين توصيه هاشمي‌رفسنجاني به همه يارانش و دوستداران انقلاب است كه هيچگاه از صحنه سياست و پيشرفت كشور و حل مشكلات جامعه پا پس نكشيم.

روحاني با اشاره به اينكه روزهايي بود كه هاشمي تنهاي تنها بود، ادامه داد: من يكي از آنها را بعد از روز هفتم تير ديدم كه يار امام آيت‌الله دكتر بهشتي ديگر در ميان ما نبود. روزي بود كه آيت‌الله خامنه‌اي در بستر در بيمارستان بود و آيت‌الله هاشمي تنهاي تنها بود. به مجلس آمد و تلاش كرد جلسه مجلس تشكيل شود. آن روز احساس مي‌شد مدير اجرايي كشور تنها هاشمي‌رفسنجاني است. وجود امام به عنوان ركن بزرگ كشور و انقلاب اساس خنثي شدن توطئه‌ها بود. هاشمي آن روز بار نظام جمهوري اسلامي ايران را تنها بر دوش گرفت. آن روزهاي سخت گذشت و عبور شد.

رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم يادآور شد: در دوران جنگ و در سال ۱۳۶۲ پس از سه عملياتي كه با پيروزي همراه نشد و نااميدي و يأسي را دامن مي‌زد، هاشمي بار سنگين جنگ را به دوش گرفت تا يك پيروزي نسبي در عمليات خيبر به دست آوريم تا در نهايت به پيروزي بزرگ والفجر هشت در سال ۶۴ رسيديم. روحاني ادامه داد: هاشمي بود كه با تدبيرش پايان جنگ را اين‌چنين رقم زد كه همه اسراي ما با عزت به كشور بازگردند و سازمان ملل آغازگر بودن عراق در جنگ را به تصويب برساند.

روحاني ادامه داد: كاش هاشمي سال ۹۷ هم بود كه اسفند ۹۷ دولت عراق رسما لايروبي شط‌العرب و خط اروند را به عنوان خط مرزي كشور اعلام كرد. بايد ياد كنم از سردار شهيد قاسم سليماني و دكتر ظريف كه نقش بسيار بزرگي داشتند تا آن روز با نخست‌وزير عراق به توافق برسيم. من اسفند ۹۷ را پايان جنگ تحميلي مي‌دانم.

زمامداران حكومت بايد با نمايندگان ملت دايما مشورت كنند

او با بيان اينكه انتخابات آزاد، سالم، رقابتي، امن يكي از آثار انقلاب اسلامي است و ما به قولي كه به ملت داديم بايد عمل كنيم، افزود: به پاييز سال ۵۷ در نوفل‌لوشاتو برگرديم كه امام حكومت آينده را براي ايرانيان و جهانيان ترسيم مي‌كرد. راي بي‌نظير به جمهوري اسلامي به اين دليل بود كه امام جمهوري اسلامي را براي مردم تعريف و تبيين و ترسيم كرده بود.

روحاني ادامه داد: هر جمهوري اسلامي به غير از آنكه امام آن روز فرمود آن جمهوري اسلامي نيست كه در ۱۰ و ۱۱ فروردين مردم به آن راي دادند. امام در دي‌ماه ۵۷ فرمود حكومتي كه ما دنبال آن هستيم حكومتي است متكي به آراي ملت به گونه‌اي كه تمام آحاد ملت در انتخابات شركت داشته باشند. در اين حكومت بايد زمامداران حكومت با نمايندگان ملت دايما مشورت كنند.

رييس‌جمهوري سابق در اين مراسم افزود: امام به صراحت گفت ميزان راي ملت است و همه باهم. امروز هم رهبري معظم انقلاب به صراحت مي‌گويد يك انتخابات پرشور با مشاركت، با رقابت، با سلامت و امنيت. من مي‌فهمم اقليت حاكم از اين سخن رهبري خوشحال نيست، اين حرف رهبري حرف دل اكثريت قاطع ملت ايران است.

نيروهاي مسلح اختصاص به حزب و جناح خاصي ندارد

حسن روحاني در ادامه با اشاره به اينكه نيروهاي مسلح به عنوان حافظ امنيت ملت و نظام هستند، تاكيد كرد: نيروهاي مسلح اختصاص به حزب و جناح خاصي ندارد. مگر مي‌شود بدون استقلال قوه قضاييه و نيروهاي مسلح از جناحگري‌ها انتخابات سالم عمل شود؟ همه اين نهادهاي عظيم و بزرگ فوق جناح هستند. به گونه‌اي بايد عمل كنند كه مردم احساس كنند انتخاباتي است كه اگر صلاحيتي رد يا تاييد مي‌شود بايد شفاف و قانون‌مند و بي‌طرفانه باشد. قاضي وجدان عمومي مردم است. مردم بايد ببينند آنچه از آن ملت است در خدمت ملت است نه جناحي خاص، صداوسيما بايد در خدمت مردم باشد نه در خدمت جناح و گروهي خاص.

هر فردي از افراد ملت حق دارد از زمامدار مسلمين انتقاد كند

او با بيان اينكه خدا نكند روزي پيش بيايد كه رد يا تاييد صلاحيت‌ها حزبي شده است، گفت: آن روز، روز خطر براي نظام و انقلاب ماست. انقلاب متعلق به همه ملت ايران است. نظام جمهوري اسلامي ايران متعلق به همه ملت ايران است. ما همه يك ملتيم. بايد در كنار هم باشيم و دست هم را بگيريم.

رييس‌ دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم يادآور شد: امام راحل تاكيد دارند ما حكومتي را مي‌خواهيم كه همه مردم در انتخابات مشاركت كنند. امام راحل جمهوري اسلامي و حكومتي براي ما ترسيم كرد كه در آن تاكيد داشتند هر فردي از افراد ملت حق دارد از زمامدار مسلمين انتقاد كند و او بايد به آن انتقاد پاسخ دهد.

وي با طرح اين پرسش كه «چطور تحقق مشاركت امكان‌پذير است»، گفت: اين امر با جمله بعدي رهبري كه مي‌گويند رقابت‌پذيري وجود داشته باشد، احساس سلامت و امنيت در انتخابات باشد محقق مي‌شود.

درهاي دفتر هاشمي به روي اين جناح و آن جناح بسته نبود

روحاني با بيان اينكه هاشمي‌رفسنجاني شخصيتي بود كه در سخت‌ترين شرايط خود پيش‌قدم در صحنه براي حل معضلات بود، گفت: در روزهاي سخت و پيچيده به صحنه آمدن و بار مسووليت بر دوش گرفتن كار ساده‌اي نيست. اين توصيه هاشمي‌رفسنجاني به همه ياران و دوستداران انقلاب است كه از صحنه سياست و پيشرفت كشور و حل مشكلات جامعه پا پس نكشيد. در صحنه باشيد و بمانيد.

رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم تاكيد كرد: در آن روزهاي سخت بايد كسي مسووليت جنگ و مقابله با دشمن خارجي را بر دوش مي‌گرفت. شايد فقط دو نفر مي‌توانستند اين كار را انجام دهند كه يكي رييس‌جمهور وقت بود و ديگري رييس مجلس وقت كه هردو براي اين امر آماده و صالح بودند اما به دلايلي امام راحل آقاي هاشمي را انتخاب كرد.

رييس‌جمهور سابق در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: همه يك ملت هستيم و همه بايد دست هم را بگيريم؛ هيچ‌وقت درهاي دفتر هاشمي به روي اين جناح و آن جناح بسته نبود. همه به دفتر او رفت و آمد و با او درد دل مي‌كردند. اگر هاشمي امروز بود مطمئنم كه خانه را براي خود انتخاب نمي‌كرد بلكه صحبت مي‌كرد و وارد فضاي سياسي كشور مي‌شد. هيچ موضوعي نمي‌توانست هاشمي‌رفسنجاني را خانه‌نشين كند. روحاني با بيان اينكه اگر موضع رهبري انقلاب درباره جنگ غزه نبود عده‌اي در حال وارد كردن كشور به جنگ بودند»، تصريح كرد: ايشان حكيمانه صحبت كردند و گفتند توفان‌الاقصي كاملا فلسطيني بود و ما در آن دخالتي نداشتيم.

۵ عمليات بزرگ عليه برجام كردند كه آخرينش سفارت عربستان بود

رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به ميزان مشاركت در انتخابات در سال ۹۸ و ۱۴۰۰، تاكيد كرد: البته انتخابات زير ۵۰ درصد قانوني است، اما آن انتخاباتي كه ملت ايران از ابتدا دنبال آن بود كجا و اين انتخابات‌ها كجا؛ در انتخابات ۹۲ و ۹۶ مردم بيش از ۷۳ درصد به پاي صندوق آمدند؛ در همان ابتداي دولت جراحي اقتصادي كرديم و مردم متوجه نشدند زيرا پاي دولت بودند و يك صدم هم تورم افزايش نيافت.

وي ادامه داد: در سال ۹۳ قيمت بنزين از ۴۰۰ به ۷۰۰ و هزار تومان رفت، در مجلس پيش‌بيني مي‌كردند تورم بزرگ ايجاد شود، اما نشد چون مردم با حكومت و دولت بودند. مردم دولت را از خود مي‌دانستند.

رييس‌جمهور سابق با طرح اين پرسش كه «چرا دشمنان ايران نتوانستند برجام را از بين ببرند»، تصريح كرد: ۵ عمليات بزرگ كردند كه آخرينش سفارت عربستان بود. چرا ناموفق بودند؟ چون ملت پشت دولت بود؛ در همين راستا وزير خارجه امريكا به وزير خارجه ايران مي‌گفت وقتي اجتماع مردم در اصفهان را در بهمن ۹۳ ديديم، فهميديم ملت پشت دولت است اما امروز ملت چقدر پشت دولت است؟

باز مي‌خواهند رقيب نامزد اصلي انتخاب آراي باطله باشد؟

او همچنين با اشاره به ميزان آراي سفيد در انتخابات گذشته گفت: امروز روز امتحان بزرگ تاريخي براي شوراي محترم نگهبان است. تاريخ در اين روزها درباره شوراي نگهبان قضاوت خواهد كرد. باز مي‌خواهند رقيب نامزد اصلي انتخاب آراي باطله باشد؟ رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم افزود: با وجود كرونا و نفت منهاي سه دلار و جنگ اقتصادي ديوانه‌اي مانند ترامپ، نگذاشتيم زندگي مردم فرو بپاشد. از ۹۲ تا آخر ۹۹ قيمت كالا و خدمات ۴.۲ برابر شد. حقوق كاركنان ۵.۱ برابر شد. حقوق كارگران ۵.۵ برابر شد. حقوق بازنشستگان ۷.۷ برابر شد. حقوق افراد تحت پوشش ۱۲.۷ برابر شد. تورم ما ۳۶.۴ و رشد اقتصادي ما ۴ بود. سه ماهه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصادي ما ۶.۷ درصد بود. هنوز در اين چند سال به اين ميزان رشد نرسيدند.

او با اشاره به اينكه فرق ما با اين دولت يك چيز بيشتر نيست و آن حمايت مردمي است، گفت: حمايت مردم در صورتي ايجاد مي‌شد كه گوش شنوا داشته باشيم. مشروعيت كل نظام با راي ملت است. امام در نامه به شوراي بازنگري به صراحت فرمودند ولي مشروع، ولي منتخب ملت است. همه‌چيز با راي مردم است. امام چنين نظامي به ما معرفي كرده است. مقام معظم رهبري به همين تاكيد دارند. انتخابات را رقابتي و مشاركتي و سالم و امن اعلام مي‌كنند.

روحاني با تاكيد بر اينكه مي‌دانم اقليت حاكم نه مشاركت حداكثري را مي‌خواهد و نه رقابت را، ادامه داد: مي‌خواهند انتخابات سردي باشد كه آن اقليت ادامه دهند. حكومت فرد مهم نيست، منافع ملي مهم است. منافع جناح مهم نيست، رضايت عامه مهم است. ما راهي جز حفظ انقلاب و عظمت ايران نداريم.

جهانگيري: در داخل كشور عده‌اي نگران هستند كه جنگي وجود ندارد

در مراسم قم كه شامگاه پنجشنبه برگزار شد، اسحاق جهانگيري سخنران اصلي بود؛ او با بيان اينكه متاسفانه در داخل كشور عده‌اي نگران هستند كه جنگي وجود ندارد، گفت: عقل و تدبير حكم مي‌كند كه عقلاي كشور همواره به مسائل احساسي و لحظه‌اي نگاه نكنند و بگذارند مسوولان با دقت و حكمت حركت كنند و ايران را در دهان اژدها قرار ندهند.

به گزارش شفقنا، او افزود: هاشمي‌رفسنجاني دغدغه ايران را داشت؛ قطب نماي زندگي سياسي او چه در وجه انقلابي و چه در دوران حكمراني حتي از نگاه انتقادي، متمركز بر مساله ايران بود. مساله ايران را توسعه‌يافتگي و جبران عقب‌ماندگي‌هاي آن مي‌دانست به همين دليل از دوران مبارزه سرمشق خود را اميركبير قرار داد چون هم مبارزه با استبداد و استعمار و هم شيوه نگاه او در مبارزه چراغ راهنماي توسعه ايران را از نظر دور نمي‌داشت.

جهانگيري گفت: تمركز آقاي هاشمي از دهه ۳۰ عمر خود بر توسعه پايدار ايران بود و اين دغدغه را به خوبي پرورش داده بود و آن را دغدغه دوستان خود كرده بود. اينكه ايران چگونه به پيشرفت و توسعه برسد؟ اين آرماني كه دنبالش بود از دهه‌هاي قبل به آرمان بزرگ ملت ايران تبديل شده بود. اين آرمان ابتدا خود را در جنبش مشروطه نشان داد، سپس در قيام ۱۵ خرداد و نهايتا در قيام سال ۵۷ خود را نشان داد. درواقع ملت ايران نشان دادند كه همواره به دنبال يك گمشده به نام توسعه در ايران هستند.

او گفت: دستاوردهاي مهمي داشتيم. زيربناهاي ايران تكميل شده است. در برخي صنايع توفيقات بزرگي داشتيم اما نسبت به كشورهاي همتاي خود مساله زياد دارد.

جهانگيري بيان كرد: نظام تصميم‌گيري در ايران به نوعي طراحي شده كه براي حل مسائل خودش به صورت پايدار به موقع تصميم‌گيري نمي‌كند. عدم تصميم‌گيري به موقع براي حل مسائل پايدار سبب شده بخشي از مشكلات كه در ابتدا ممكن بود به راحتي قابل حل باشد، امروز به مسائل پيچيده و بحران‌زا تبديل شوند.

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران با بيان اينكه براي حل تمام مسائل راهكارهاي فني وجود دارد، گفت: گمان من اين است كه ادامه عدم حل اين مسائل و تعويق حل آنها، مساوي با بحران‌هاي بسيار وحشتناكي خواهد بود كه مي‌تواند براي كشور ايجاد كند.

او گفت: حل مسائل پيش روي كشور نيازمند توجه به محيط پيراموني است. يعني بايد از اصلاح نگرش‌ها، رويكردها و ساختارهايي شروع كنيم كه پديدآورنده اين مسائل بودند. اصلاحات بزرگ اقتصادي پيش‌نيازهايي دارد. اولين پيش‌نياز اين است كه مديراني اين اصلاحات را برعهده بگيرند كه مورد اعتماد اكثريت قاطع ملت ايران باشند. بدون اعتماد اكثريت ملت ايران نمي‌شود چنين كاري انجام داد. براي جلب اعتماد اكثريت ملت، مهم‌ترين مساله بايد اين باشد كه اصلاحات ما بايد از اين شروع شود كه مشاركت مردم، نخبگان و فعالان حوزه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي را جلب كنيم.

هاشمي در مقابل جفاهايي كه به او شد، وفا كرد

جهانگيري ادامه داد: هاشمي به مردم باور داشت لذا انتخابات را مهم مي‌دانست. همواره فكر مي‌كرد بايد از منظر انتخابات مسائل را حل كند. خودش همواره در معرض راي مردم بود. آقاي هاشمي در مقابل جفاهايي كه به او شد، وفا كرد. ما هر احتمالي راجع به انتخابات ۹۲ مي‌داديم اما ناباورانه‌ترين اتفاق افتاد و آيت‌الله هاشمي رد شد. اما ايشان قهر نكرد و آقاي روحاني كانديدا شد و منتخب مردم شد.

جهانگيري بيان كرد: ما انتخابات مهمي پيش رو داريم. در دو انتخابات قبلي، مردم خيلي رنجيده شدند و مشاركت مردم زير ۵۰ درصد بود. رهبري در دوم دي‌ماه سخنراني مهمي كردند. همين چهار كلمه مشاركت، سلامت، امنيت و رقابت را در ابتداي سال در ديدار كارگزاران هم مطرح كردند. احساس من اين بود آنهايي كه بايد پيام رهبري را مي‌گرفتند، نگرفتند. رقابت را تعريف ساده و سطحي كردند. به نظرم، مخاطب اصلي پيام رهبري، شوراي نگهبان، دستگاه‌هاي نظارتي و وزارت كشور و دولت هستند و اگر مشاركت در انتخابات كم باشد اينها بايد پاسخگو باشند. آقاي رييسي براي عملي كردن اين مسائلي كه گفته شد جلسه بگذارند و شايد بتوانند نتيجه بگيرند.

وي گفت: آقاي هاشمي پل و مفصل بود. ما امروز نيازمند افرادي هستيم كه نقش واسطه را ايفا كنند، مفصل باشند و افراد را به هم پيوند دهند. نگذارند يك عده زود از پيكره نظام جدا شوند.

او به مساله معيشت اشاره كرد و گفت: معيشت مردم گرفتار شده است. ۵ سال است كه تورم فشار سنگيني بر گرده مردم وارد كرده و بايد راهكاري براي معيشت مردم پيدا شود و راهكار هم وجود دارد. ما در دوره خود تلاش كرديم كه سفره مردم كوچك نشود و خيلي هم ناسزا شنيديم. الان مردم براي دارو مي‌نالند، براي مواد غذايي مي‌نالند.

محسن هاشمي: اكثر پست‌هايي كه آيت‌الله هاشمي داشت با راي مردم بود

محسن هاشمي‌ رفسنجاني، فرزند ارشد هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه به عنوان يك عنصر فراشكوفا در مورد هر كاري كه تصميم مي‌گرفتند آن را رها نمي‌كردند، گفت: بعد از انقلاب فعاليت‌هاي زيادي براي تثبيت نظام اقداماتي انجام داد. بيش از ۱۳ بار در انتخابات شركت كردند و در دو مورد شكست خورد ولي بلند شدند؛ اكثر پست‌هايي كه داشت انتخابي بود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نگراني‌هايي داشت، تصريح كرد: ايشان روستازاده‌اي بود كه در سن ۱۴ سالگي به قم رفت و با توجه به همسايگي با امام و رفتن به درس امام، با امام راحل آشنا شدند.

محسن هاشمي اظهار داشت: بعد از انقلاب هم فعاليت‌هاي زيادي براي تثبيت نظام انجام داد. بيش از ۱۳ بار در انتخابات شركت كردند و در دو مورد شكست خوردند ولي بلند شدند؛ اكثر پست‌هايي كه داشت انتخابي بود. قبل از انقلاب با همكاري شهيد باهنر، شهيد رجايي و شهيد بهشتي بنيادي تاسيس كرد و نام «رفاه» بر آن گذاشتند و همين ديدگاه را بعد از انقلاب هم ادامه دادند. سال ۶۱ در اوج دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامي را پيشنهاد كردند كه نيمي از فارغ‌التحصيلان كشور از اين دانشگاه هستند. حتي يادم هست قرار شد در دولت ايشان فروشگاه زنجيره‌اي تاسيس شود و باز نام «رفاه» را براي آن پيشنهاد دادند.

وي افزود: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دغدغه‌هايي داشت، به عنوان يك عنصر فراشكوفا درباره هر كاري كه تصميمي مي‌گرفتند آن را رها نمي‌كردند و به سرانجام مي‌رساندند. ۶۰ سال پيش كه كتاب «اميركبير قهرمان مبارزه با استعمار» را نوشت دغدغه توسعه ايران را داشت.

فرزند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني يادآور شد: او پيش از انقلاب با همكاري شهيد باهنر بنيادي تاسيس كرد و نام آن را «رفاه» گذاشت و همين ديدگاه را بعد از انقلاب نيز ادامه داد و از سال ۶۱ در دوران اوج جنگ دانشگاه آزاد اسلامي را تاسيس كرد كه نيمي از فارغ‌التحصيلان كشور از اين دانشگاه هستند. حتي وقتي در دوران رياست‌جمهوري او قرار شد فروشگاهي زنجيره‌اي تاسيس شود نام «رفاه» را براي آن پيشنهاد داد.

محسن هاشمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اقداماتش براي آزادي فائزه هاشمي از زندان، اظهار كرد: شب گذشته خدمت مادرم رسيدم و باتوجه به سن و سالي كه دارند مدام از من درباره مسائل مختلف سوال مي‌كردند. مادرم در تمام طول مدت مبارزه با مرحوم پدرم پيش آمده است و بعد از چند پرسش از احوال خواهرم فائزه پرسيد و فراموش كرده بود كه او زندان است. من پاسخ دادم كه مسافرت است اما كمي بعد به ياد آورد كه به زندان رفته و دوباره پرسيد آيا نمي‌خواهي براي خواهرت كاري كني؟

وي افزود: پاسخ دادم هم خدمت دفتر مقام معظم رهبري و آقاي حجازي نامه نوشتم و هم به رييس قوه قضاييه حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي نامه نوشتم تا اقدامي براي فائزه انجام شود و امروز هم به مناسبت سالگرد پدر، خواستم از مادر و نيز خواهرم فائزه هم در اين جلسه يادي كرده باشم.

اگر مردم در سلامت انتخابات شك كنند، شركت نمي‌كنند

محسن هاشمي در مراسم يادبود ديگري كه در قم برگزار شد، اظهار داشت: يكي از دوستان مي‌گفت با اين وضعيت معيشت مردم كه دچار مشكل است شايد هرسال سالگرد گرفتن درست نباشد، خوب است كه اين هزينه‌ها در كمك‌هاي مومنانه مورد استفاده قرار بگيرد و در اين جهات مصرف شود. خوب است بدانيد كه روش آيت‌الله هاشمي در زندگي و خانواده ايشان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب فعاليت در امور خيريه بوده است.

وي افزود: آنچه بسيار مهم و لازم است گهگاه مطرح شود دغدغه‌ها، نگراني‌ها و تفكرات آيت‌الله هاشمي است كه معمولا در اينگونه سالگردها و همايش‌ها مطرح مي‌شود و مقداري فضا را بازتر مي‌كند و تفكرات ايشان را در جهت اهداف نظام، انقلاب و مردم بازتر نشان مي‌دهد.

وي گفت: آقاي هاشمي بعد از برجام و برگزاري چند انتخابات پشت سر هم كه مي‌توان از آن حماسه سياسي ياد كرد، در ميدان ماندند. در سال ۹۶ هم شاهد انتخابات پرشور در شورا و رياست‌جمهوري بوديم. بيش از ۲.۵ ميليون در تهران در انتخابات شركت كردند كه خود بنده حدود ۱ ميليون و ۷۵۰ هزار راي را به دليل نام آقاي هاشمي و روش اعتدالي ايشان كسب كردم. در انتخابات رياست‌جمهوري هم كه آقاي روحاني منتخب مردم شدند. اما بعد از آن ما شاهد ركود حضور مردم در انتخابات بوديم. در تهران زير ۲۵ درصد در انتخابات شركت كردند.

امراللهي: اگر هاشمي‌رفسنجاني نبود، ما صنعت هسته‌اي نداشتيم

رييس پيشين سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه نمي‌شود نقش آقاي هاشمي در صنعت هسته‌اي را فراموش كرد، گفت: واقعا اگر ايشان نبود، ما صنعت هسته‌اي نداشتيم. چون اگر نيروگاه اتمي نداشته باشيد، صنعت هسته‌اي نداريد. ايشان در اين صنعت ۳۰ سال جلوتر از آنچه در كشور به بار نشست، حركت كردند. يعني اگر آن نگاه ايشان آن روز نبود، بعدا ما صاحب اين صنعت نبوديم.

به گزارش جماران، رضا امراللهي در مراسم هفتمين سالگرد ارتحال هاشمي‌رفسنجاني، درباره «نقش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در صنعت هسته‌اي ايران» گفت: آقاي هاشمي بنيانگذار كارهاي بزرگ ايران بود. شما مترو و دانشگاه آزاد را نمي‌توانيد فراموش كنيد؛ به نظر من نمي‌شود نقش آقاي هاشمي در صنعت هسته‌اي را فراموش كرد.

رييس پيشين سازمان انرژي اتمي تصريح كرد: اول انقلاب صنعت هسته‌اي با مشكل فراواني روبه‌رو شد. حدود پنج ميليارد دلار پول براي نيروگاه بوشهر خرج شده بود و هرروز مي‌گفتند جمع شود. اينجا من بايد حق را بگويم، انصاف داشته باشم، مهندس بازرگان گفت فعلا تصميم نگيريد و با مطالعه بيشتر اقدام كنيد. به همين دليل پرسش‌نامه‌اي براي تعدادي انگشت‌شمار از سران كشور آماده شد؛ سوال اين بود كه ما با خرجي كه شده چه كنيم؟

وي افزود: ما آن موقع در امريكا دانشجو بوديم و مي‌گفتند ۲۰ نيروگاه، ولي انقلاب كه شد گفتند يك نيروگاه هم نمي‌شود. آقاي هاشمي در پاسخ آن پرسش‌نامه گفت «معتقدم انرژي هسته‌اي مي‌تواند در خدمت بشر باشد و بسياري از مشكلات و نيازها را حل كند. البته ممكن است آثار سوء و مخرب هم داشته باشد. به هر حال نمي‌توان از آن صرف‌نظر كرد؛ بلكه بايد جلوي رفتار سوء را گرفت».

امراللهي با اشاره به پرسش از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در خصوص تكميل پروژه نيروگاه بوشهر، اظهار داشت: ايشان در پاسخ مي‌فرمايند «بايد همان واحد بوشهر را تكميل كرد». سوال بعد اين است كه چه اقداماتي بايد صورت بگيرد كه ميزان وابستگي كاهش يابد؟ ايشان مي‌فرمايد «طوري بايد حركت كرد كه از نظر فني و قطعات وابستگي نباشد؛ سرگذشت نيروگاه را در دست خودمان داشته باشيم و از اين طريق ديگران نتوانند چيزي بر خلاف مصالح بر ما تحميل كنند».

وي تاكيد كرد: واقعا اگر ايشان نبود، ما صنعت هسته‌اي نداشتيم. چون اگر نيروگاه اتمي نداشته باشيد، صنعت هسته‌اي نداريد. ايشان در اين صنعت ۳۰ سال جلوتر از آنچه در كشور به بار نشست، حركت كردند. يعني اگر آن نگاه ايشان آن روز نبود، بعدا ما صاحب اين صنعت نبوديم.

ارسال نظر