تاریخ : 13 نوامبر 2023 - 13:02 - شناسه خبر : 36939 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

آیت الله اعرافی امام جمعه میبد:

الگوی اقتصادی میبد درونزا، خود جوش و متکی بر فکر و تدبیر مردمی است/مدیریت قوی که در بخش خصوصی وجود دارد در بخش دولتی نیست/قلب تپنده اقتصاد میبد مردم هستند

محمدتقی شفیع پور مهرجردی

باید نسل جدید صنعتگران و هم نسل جدید فن آوری ها داشته باشیم. نوسازی ها بر دوش جوانترهاست که انجام دهند و راه صنعت را به مسیری ببریم که آسیب هایی که بیان می شود نداشته باشد و نتایج بهتری حاصل شود.

به گزارش صدای میبد: نشست آیت الله اعرافی امام جمعه میبد با صنعتگران، شرکت های دانش بنیان، قطعه سازان، سرمایه گذاران و نمایندگان کارگران شهرستان میبد با حضور محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدرضا پاک دل سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد برگزار شد.
آیت ا… علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه راه حل مسائل و مشکلات کشور بخش خصوصی است تصریح کرد: هیچ وقت یک خطا و اشکالی که در یک جایی رخ می دهد را نباید مطلق به آن نگاه کرد. به بخش خصوصی نباید با نگاه منفی نظر داشت و آن را منفی ارزیابی کرد. اگر نقاط ضعف را ملاک قرار دهیم اول باید بخش های دولتی مد نظر باشند. بنابراین بخش خصوصی گره گشا و راه حل مشکلات کشور است.
مدیریت قوی که در بخش خصوصی وجود دارد در بخش دولتی نیست
وی با اشاره به شرکت های وابسته به شستا از زیرمجموعه های تامین اجتماعی گفت: اگر مدیریت این شرکت ها در دست بخش خصوصی بود، قطعا تامین منابع این سازمان بهتر از الان بود.
عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: تامین اجتماعی با سرمایه هایی که در اختیار دارد نزدیک به ۱۰ درصد هزینه های آن تامین می شود. نود درصد منابع آن باید از طریق بودجه های دولتی به آن کمک شود. یقین دارم که این سرمایه تامین اجتماعی اگر دست بخش خصوصی بود این ۱۰ درصد به بالای ۵۰ درصد می رسید. مدیریت قوی که در بخش خصوصی وجود دارد در بخش دولتی نیست.
وی خاطرنشان کرد: به اعضای کمیسیون های مختلف مجلس که برای برنامه هفتم نزد بنده آمده اند گفته ام که برنامه هفتم طوری تدوین شود که بخش خصوصی جان بیشتری بگیرد. راه پیشرفت را برای آن باز کنید. گره ها را از جلوی پای آنها بردارید.
آفرینش اقتصاد مردمی و خصوصی در میبد
اعرافی میبد را به عنوان یک شهرستان قابل ارائه به عنوان الگو به کشور از لحاظ توسعه اقتصاد خصوصی معرفی کرد و گفت: توالی دو و سه نسل مردم در چهل سال گذشته نشان داده است که از دل مردم یک اقتصاد کاملا مردمی و خصوصی آفریده و تولید شده است. افتخار بسیار بزرگی است. این الگو را برای مقامات مختلف تشریح می کنم.

قلب تپنده اقتصاد میبد مردم هستند
وی با اشاره به اینکه قلب تپنده این اقتصاد مردم بوده اند، عنوان کرد: مغز متفکر مردمی در میبد صنعت را شناخت، روش ورود به صنعت را تشخیص داد و یک دانش فنی بسیار خوب در اینجا تولید شد.
مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه مهمتر از سرمایه ای که بخش خصوصی آورده، مدیریت آن است تاکید کرد: مهمتر از مدیریت و زیربنای آن در میبد، مغز، فهم و تدبیر اقتصادی می دانم. زنجیره ای که در میبد شکل گرفته است. فکر، تدبیر و طرح اقتصادی و بعد مدیریت کار و پس از آن جمع آوری سرمایه و به کارگیری آن در یک چرخش پیش روند و مولد ثروت و ارائه دهنده خدمت به مردم در میبد فعال است.
وی اظهار کرد: این دانش فنی و کادر سازی بسیار ارزشمند است. حداقل در ۲۰ نقطه کشور صاحبان فکر میبدی حضور دارند. سرمایه گذار میبدی و مدیر میبدی مشاوره داده و یا وارد میدان شده است. تولید این دانش فنی، آگاهی لازم برای مدیریت صنعت در میبد شکل گرفته است.
امام جمعه میبد اصل ارزش کار صنعتگران میبدی را خدمت به میبد، استان و کشور و جایگاه کشور دانست و اظهار کرد: کار برای رشد و شکوفایی صنعت و تولید در کشور ارزش ذاتی دارد. دانش و مدیریت، فن و فکر تولیدی و اقتصادی سرمایه اصلی است. بقیه از آن پیدا می شود. ادامه کار هم همین است.
وی الگوی اقتصادی در میبد را یک الگوی درونزا، خود جوش و متکی بر فکر و تدبیر مردمی دانست و گفت: مردم میبد در عرصه فرهنگ هم الگو هستند. در ماه های محرم و صفر بیش از ۱۲۰ عزاداری در نقاط مختلف شهرستان با پول مردم شکل می گیرد. همه شهر غذا داده می شود. حسینیه ها، مساجد و کارهای خیر اجتماعی خوبی در شهرستان شکل می گیرد که میبد را در این عرصه به یک الگو تبدیل کرده است.
مدیر حوزه های علمیه اضافه کرد: در سفرهای مختلف استانی که داشته ام؛ شهری که اقتصاد و فرهنگ اش روی پای خودش است، از رانت استفاه نکرده و به دولت متکی نیست و اقتصادش را خودش بالا آورده میبد است. این الگوی مردمی عمیق، ریشه دار، با دانش فنی و عزم مردمی را باید ستود و بر آن تاکید کرد.
وی با بیان اینکه این مسیر را باید نسل جوان و اندیشه های نو بازسازی کنند و پیش ببرند، تاکید کرد: باید نسل جدید صنعتگران و هم نسل جدید فن آوری ها داشته باشیم. نوسازی ها بر دوش جوانترهاست که انجام دهند و راه صنعت را به مسیری ببریم که آسیب هایی که بیان می شود نداشته باشد و نتایج بهتری حاصل شود.
امام جمعه تصریح کرد: سیاست قاطع ده پانزده ساله در شهرستان میبد حرکت به سمت قطعه سازی، ماشین سازی و فناوری های پیشرفته بوده است. فاز میبد را باید بالاتر ببریم. هوش مصنوعی دنیا را تغییر می دهد و هزاران شغل در آینده تغییر می کنند و خیلی از شغل ها تعطیل می شوند. نسل جدید باید به سمت فناوری های نو حرکت کنند. هر کارخانه ای یک درصدی از درآمدش را باید به تحقیق و پژوهش اختصاص دهد.
وی با توصیه به نسل جدید گفت: نسل نو تحقیق و پژوهش، فناوری های پیشرفته، توجه به مسائل محیط زیست، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف آب و رفتن به سمت فناوری های نو را در دستور کار خود قرار دهند.
امام جمعه میبد از مسئولین استانی خواست تا گره های پیش روی منطقه ویژه اقتصادی در میبد را باز کنند و افزود: منطقه ویژه اقتصادی میبد باید به سمت ماشین سازی، قطعه سازی و فناوری های نو و پیشرفته حرکت کند. صنعت میبد باید فرمانش را ارتقاء دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر