تاریخ : 31 آگوست 2023 - 9:09 - شناسه خبر : 36739 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1

فلاحتی در هجدهمین جشنواره تعاونی های برتر استانی مطرح کرد:

۵ شرکت تعاونی میبد به عنوان تعاونی برتر استانی انتخاب شدند/ اسامی شرکت های تعاونی برتر استانی

از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون ۱۴۵ شرکت تعاونی در استان یزد تشکیل شده که دارای ۳ هزار و ۴۹۰ عضو می باشند. برای ۲ هزار و ۵۸۶ نفر فرصت اشتغال ایجاد گردیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: هجدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان یزد با حضور مسئولین استانی و تجلیل از تعاونی های برتر این دوره به کار خود پایان داد.

محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت: یزد به عنوان پایتخت تعاون ایران نامگذاری شده است. جایگاه تعاون در استان یزد باتوجه به زحماتی که در سنوات گذشته انجام شده، در کشور قابل توجه است. یزد دارای شرکت های تعاونی است که در سطح ملی و بین المللی حرف برای گفتن دارند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم در دو سال گذشته نسب به بخش تعاون و تصمیم گیری هایی که در این حوزه شده قابل توجه است، تاکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم بحث سند توسعه بخش تعاون در دستور کار وزارت قرار گرفت. در پایان سال گذشته این سند در هیات وزیران به تصویب رسید و در حال حاضر در دستگاه های اجرایی در حال تدوین آیین نامه و دستورالعمل های آن هست. با ابلاغ این سند جایگاه تعاون و توجه ای که به این بخش می شود بیش از پیش باشد.

وی عنوان نمود: در ابتدای سال گذشته تفاهم نامه اعتباری ۲ هزار میلیاردتومانی با بانک توسعه منعقد گردید. موفق شدیم تقریبا ۳۰ درصد از این منابع طرح به بانک معرفی کنیم که ۴۰ درصد آن توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است. ۳۳ طرح با مبلغ ۲۶۷ میلیارد تومان جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند که تاکنون ۸ طرح توانستند ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات را دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در رستای حمایت از شرکت های تعاونی همچنین تفاهم نامه ای با بانک رسالت از سوی وزارت منعقد گردید که از ناحیه ۲۲ شرکت تعاونی در استان توانستند مبلغ ۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره را جذب نمایند. همچنین ۴۹ شرکت تعاونی جهت اخذ تسهیلات تبصره ۱۶ به بانک ها معرفی شدند که ۱۵ شرکت توانستند مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند.

فلاحتی با تأکید بر اینکه ۲۵درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ ادارات دولتی باید به بحث شرکت‌های تعاونی اختصاص یابد تصریح کرد: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون ۱۴۵ شرکت تعاونی در استان یزد تشکیل شده که دارای ۳ هزار و ۴۹۰ عضو می باشند. برای ۲ هزار و ۵۸۶ نفر فرصت اشتغال ایجاد گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه ۴۵ شرکت تعاونی توانستند ۹۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. در سال جاری نیز از ناحیه تفاهم نامه ۳ هزار میلیاردی ۲۰ طرح برای جذب ۴۶۰میلیارد تومان تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند.

مدیرکل تعاون استان یکی دیگر از فعالیت‌های این اداره کل را در دولت سیزدهم که در دوره‌های گذشته به دلایل متعدد انجام نشده بود بحث نظارت و حسابرسی از شرکت‌های تعاونی ذکر و گفت: مردم از نحوه فعالیت برخی از شرکت‌های تعاونی نارضایتی‌هایی داشتند که با اولویت این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ از ۱۵ شرکت‌تعاونی، در سال ۱۴۰۱ از ۳۹ شرکت و در سال جاری از ۱۲ شرکت حسابرسی صورت گرفت که در نهایت سه شرکت‌تعاونی متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه آموزش اعضای شرکت‌های تعاونی نیز به‌صورت خاص پیگیری شده است اظهار کرد: در دو سال اخیر ۲ هزار و ۴ نفر آموزش لازم را دریافت کردند و همچنین نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌تعاونی استان یزد نیز برگزار که خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شد و توانست زمینه مناسبی برای انتقال تجربیات و آشنایی مردم با شرکت‌های تعاونی ایجاد کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه سهم تعاون در اقتصاد کشور در حال حاضر حدود ۵ درصد است خاطرنشان کرد: بر اساس چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده باید کشور به ۲۵ درصد سهم تعاونی‌ها در اقتصاد می‌رسیده است؛ اما به دلایل متعدد این اتفاق به وقوع نپیوسته و به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه سالی حدود دو درصد افزایش سهم تعاونی‌ها را در نظر گرفته‌اند که امیدواریم محقق شود.

محمدرضا فلاحتی در رابطه با هجدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان یزد نیز گفت: در این دوره از جشنواره ۲۴۵ شرکت تعاونی در گرایش های مختلف ثبت نام کردند. از این تعداد ۹۶ شرکت تعاونی امتیاز ۹۵۰ به بالا که شرایط شرکت در جشنواره بود را کسب کردند که در نهایت ۲۰ شرکت تعاونی در گرایش های مختلف به عنوان تعاونی های برتر استانی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ۱۶ شرکت تعاونی نیز بالای ۱۲۵۰ امتیاز را کسب کردند که برای انتخاب تعاونی برتر ملی به مرحله کشوری راه یافتند از این تعداد ۵ شرکت تعاونی استان یزد به عنوان تعاونی برترملی انتخاب گردیدند که استان یزد از لحاظ تعداد استان یزد رتبه اول کشور را داراست.

اسامی شرکت تعاونی های برتر استان یزد:

تهیه وتوزیع  درب  وپنجره سازان  میبد (تامین نیاز صنفی)، توليدي سيرنگ (نساجی)، حمل و نقل  کامیونداران  شهرستان  اردکان (حمل و نقل)، شرکت تعاونی شتابدهنده نوآوری پیشگامان کویر (خدمات)، تهیه  مواداولیه  وفروش محصولات زیلوبافان  میبد (فرش دست باف)، آركا پيشرو تك ايساتيس (صنعتی)، شرکت تعاونی توسعه وعمران شهرستان یزد (تولیدی، توزیعی)، مصرف كاركنان مجتمع صنعتي چادرملو(تامین نیاز مصرف کنندگان)، دانش بنیان فراپویان ایساتیس یزد (دانش بنیان)، اعتبار کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزي بافق (اعتبار)، معدني كوه اعلا آباده (معدنی)، نسيم بهار خاتون ميبد (صنایع دستی)، بهساز بتن كوير ايساتيس يزد (عمرانی)، معدنچیان چغارت (خدمات)، تولیدی مرغداری پیروزی مروست (کشاورزی)، دانش بنیان شوکا ایرانیان (ماشین سازی، ریخته گری)، مسکن فرهنگیان میبد (مسکن)، تهیه وتوزیع  درب  و پنجره  سازان اردکان (صنایع فلزی)، سهام عدالت شهرستان تفت (سهام عدالت)، نورالمهدي حضرت فاطمه (خدمات آموزشی)

اخبار مرتبط

ارسال نظر