تاریخ : 11 آگوست 2023 - 22:14 - شناسه خبر : 36688 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

محمدرضا کارگر مدیر آموزش و پرورش میبد:

جمعیت دانش آموزی میبد به ۲۶ هزار نفر رسید/نهضت مدرسه سازی همچنان ادامه دار باید باشد/۴ هزار نفر دانش آموز مهاجر و اتباع در میبد تحصیل می کنند/میانگین سنی مدیران آموزش و پرورش ۱۵ سال جوان می شود

محمدتقی شفیع پور مهرجردی

در مهر امسال ۳۰۰ نفر از ۱۷۰۰ نفر از شاغلین ما، سنوات آخر خدمتشان را می گذرانند. بقیه زیر ۶ یا ۷ سال سابقه کار دارند.

به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد) مدیر آموزش و پرورش میبد با اصحاب رسانه شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

محمدرضا کارگر در این نشست گفت: با حمایت های خوبی که آیت الله اعرافی از مجموعه مدیریت آموزش و پرورش داشته و دارند و با نگاه بلند ایشان، تمامی جلسه های شورای آموزش و پرورش با محوریت وی اداره می شود. در این جلسات به موضوعاتی که در سال های پیش رو احتمال دارد با آن روبرو شویم پرداخته می شود و راهکارهایی نیز برای آنها برنامه ریزی می شود و جدای از مباحث کشوری و استانی نقشه راه آن را ترسیم می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته مدیریت آموزش و پرورش در شورایی که با محوریت امام جمعه برگزار می شد، برآوردی از رشد جمعیت دانش آموزش انجام داد و پیش بینی کمبود فضای آموزش را کرد و این باعث شد که امروز این مشکل که بسیاری از نقاط استان و کشور با آن روبرو هستند در میبد محلی از اعراب نداشته باشد.

جمعیت دانش آموزی میبد به ۲۶ هزار نفر رسید

کارگر تصریح کرد: در مهر سال ۱۳۹۲ جمعیت دانش آموزی شهرستان میبد ۱۳ هزار نفر بوده که در مهر سال جاری این جمعیت به ۲۶ هزار نفر می رسد و ما شاهد دو برابر شدن رشد جمعیت دانش آموزی هستیم.

وی ادامه داد: سال های بعد از۱۳۹۲ به علت کاهش جمعیت دانش آموزی برخی از فضاهای آموزشی خالی بودند. اگر برنامه ریزی صورت نگرفته بود و برآورد انجام نمی شد امروز ما هم مثل سایر نقاط استان درگیر کمبود فضای آموزشی بودیم.

نهضت مدرسه سازی همچنان ادامه دار

مدیر آموزش و پرورش شهرستان با اشاره به اینکه آن بلند نظری منتج به طرح های «هر سال ۱۰ مدرسه» و «هر کارخانه یک مدرسه» انجامید، تاکید کرد: با نگاه بلند آیت ا… اعرافی امام جمعه میبد و با همت و حضور خوب خیرین در سال‌های اخیر این طرح ها اجرا شد و امروز با افتخار می گوییم فقط در دو نقطه شهر (بفروییه و امیرآباد) کمبود فضای آموزشی داریم.

وی اضافه کرد: در این دو نقطه هم سهم خیرین در این مناطق انجام شده است. در امیرآباد ۳ مدرسه و در بفروئیه ۴ مدرسه را پایه ریزی کردیم که سهم خیرین پرداخت شده و سهم دولت مانده است. امیدواریم در سال جدید با جذب کمک های دولتی بتوانیم با تکمیل این مدارس کسری فضای آموزشی این دو منطقه را نیز برطرف کنیم.

کارگر عنوان کرد: جمعیت دانش آموزی سال گذشته میبد در دوره ابتدایی اول تا ششم  ۱۵ هزار و ۵۰۰ و جمعیت متوسطه اول و دوم ۹ هزار و ۵۰۰ نفر بود که اگر همین آمار ابتدایی را در نظر بگیریم که در سال های آینده وارد مقطع متوسطه می شوند، جمعیت دانش آموزی ما به ۳۲ هزار نفر قطعا خواهد رسید. سالیانه قریب به هزار نفر به جمعیت دانش آموزی میبد اضافه می شود.

مدیر آموزش و پرورش میبد تصریح کرد: اکنون کسری فضای آموزشی نداریم ولی با توجه به لزوم تعمیر بعضی از مدارس نیازمند ادامه  نهضت مدرسه سازی هستیم.

وی با قدردانی از خیرین، خانواده شهدا و صاحبان صنایع که در امر مدرسه سازی سهیم هستند افزود: در ۶ سال گذشته ۶۰ مدرسه شروع به ساخت و ساز شد، ۲۴ مدرسه در سه سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته، بخشی از مدارس در حال ساخت است و بخشی از مدارس خیری با ۴۰ درصد پیشرفت و تعدادی با ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت، نیمه تمام رها شده و نیاز به تامین اعتبار  دارد.

کارگر در پاسخ به سهمیه منطقه ۳ بیان کرد: سهمیه منطقه ۳ می تواند برای گروهی از دانش آموزان موثر باشد ولی قطعی بگوییم که نتایج را تغییر می‌دهد واقعی نیست. به هر حال موضوعی شده است که دانش آموزان علاقمند هستند در منطقه ۳ ثبت نام کنند. در بفروئیه به دلیل اینکه دانش آموزان به سمت رشته های نظری روی آورده اند، همین باعث شده است که کسری فضای آموزشی به وجود آید.

۴ هزار نفر دانش آموز مهاجر و اتباع در میبد تحصیل می کنند

وی در رابطه با وضعیت دانش آموزان اتباع و مهاجرین گفت: مجموع تعداد دانش آموزان مهاجرین و اتباع نزدیک به ۴ هزار نفر است. ۲۵ هزار دانش آموز دانش آموز در میبد مشغول تحصیل هستند. سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ نفر از تعداد دانش آموزان اتباع کاهش داشته است. از ۴ هزار نفر دانش آموز۱۵۰۰ نفر اتباع بوده اند که از این تعداد نیمی از آنها در مدارس مهمانشهر مشغول تحصیل هستند.

با کمبود معلم روبرو هستیم

وی در رابطه با کسری نیروی انسانی گفت: شاید بهتر آموزش و پرورش می توانست دور اندیشی داشته باشد. در  دهه ۹۰ به علت کاهش جمعیت دانش آموزی، معلم اضافه داشتیم. بیش از ۱۷ سال هیچ نیروی وارد آموزش و پرورش نشد. تنها تعدادی که از طریق نهضت بودند به مجموعه آموزشی اضافه شدند. کاش این دوراندیشی که در میبد صورت گرفته بود اگر در سطح کشور نیز صورت می گرفت الان با کمبود نیروی آموزشی روبرو نبودیم.

بازنشستگی ۵۰۰ نفر از فرهنگیان میبد در سال های اخیر

مدیر آموزش و پرورش میبد همچنین تاکید کرد: در سه سال اخیر و با مهر امسال قریب به ۵۰۰ نفر از آموزش و پرورش خداحافظی می کنند. به بیش از ۱۰۰ نفر از همکاران درخواست کردیم که به کار خود ادامه دهند. امروز میانگین سنی کادر آموزشی میبد طی سال گذشته و دو سال آینده متوسط ۱۵ سال جوان می شود. این اتفاق هم می تواند خوب باشد و هم مشکل ساز.

وی اضافه کرد: در مهر امسال ۳۰۰ نفر از ۱۷۰۰ نفر از شاغلین ما، سنوات آخر خدمتشان را می گذرانند. بقیه زیر ۶ یا ۷ سال سابقه کار دارند. فاصله ای که ایجاد شده است باعث شده مدیرانی که با چندین سال سابقه در آموزش و پرورش مشغول خدمت بوده و با تجربه هستند، مجموعه را ترک می کنند.

میانگین سنی مدیران آموزش و پرورش ۱۵ سال جوان می شود

کارگر ادامه داد: در سال گذشته ۳۰ مدیر آموزش و پرورش بازنشسته شدند. امسال ۷۹ مدیر می توانستند بازنشسته شودند که از آنها خواستیم با مجموعه همکاری کنند، ۳۵ نفر تمایل به بازنشستگی داشتند و مابقی به درخواست ما پاسخ مثبت دادند. در نتیجه ما باید ۳۵ مدیر جوان را در مدارس مستقر کنیم. قطعا با کسب تجربه آموزش و پرورش میبد در سال های آتی مشکلی نخواهد داشت ولی در حال حاضر همراهی و همکاری والدین دانش آموزان را خواستاریم.

مدیر آموزش و پرورش میبد در رابطه با طرح رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی معلمان به همت دوستان ارزیاب مدارس روی داد. بحث اعتراضات انجام شد که در مرحله رسیدگی به اعتراضات شدیدی که صورت گرفته است هستیم. امیداوریم تا قبل از مهر به این اعتراضات پاسخ داده شود تا همکاران با خیالی آسوده تر وارد فضای آموزشی شوند.

۵۱ درصد از دانش آموزان میبدی به سمت رشته های فنی می روند

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه یکی از افتخارات آموزش و پرورش شهرستان میبد هدایت دانش آموزان  به سمت مدارس فنی و حرفه ای و هنرستان هاست گفت: در سال تحصیلی گذشته ۵۱ درصد دانش آموزان در مدارس هنرستان ها ثبت نام شدند. حضور ۶۳ درصدی دانش آموز پسر به سمت هنرستان ها بسیار در آموزش و پرورش میبد مبارک است. عدد برنامه ریزی شده کشور ۷۰ درصد است که الان میانگین کشوری ۳۴ یا ۳۵ درصد است. ولی در شهرستان میبد این عدد با احتساب دختران و پسران ۵۱ درصد است که پسران به تنهایی ۶۳ درصد به سمت رشته های فنی و حرفه ای تمایل دارند.

کارگر با اشاره به اینکه اگر زیرساخت هایی همچون تجهیزات، معلمین رشته های فنی و … فراهم بود به عدد مطلوب کشوری می رسیدیم، گفت: خیلی از دانش آموزان صبح به مدرسه می آیند و بعد از ظهر مشغول به کار هستند و این باعث شده آسیب هایی که دانش آموزان هنرستان های ما با آن روبرو هستند به علت اشتغال بسیار کمتر از سایر گروه ها باشد.

آموزش و پرورش میبد در تراز برتر کشوری

وی همچنین تصریح کرد: به والدین این اطمینان را می دهیم که آموزش و پرورش میبد، دلسوز است. مدیریت آموزش و پرورش میبد برتر استانی و کشوری است. همه همت و تلاشش این است که برای مدارس حداکثر چیزی هایی که برای آموزش لازم هست را فراهم کند. در مسائل فرهنگی ابتکاراتی داشته ایم که منحصر به فرد بوده است. شهرستان میبد همه مدارس شان باید خاص باشد و به حدی از برخورداری برسند که والدین اصلا نگران این نباشند که چرا دانش آموزانشان در این مدارس تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر