تاریخ : 27 ژوئن 2023 - 18:22 - شناسه خبر : 36612 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

سال گذشته ۵۱۰ مجازات جایگزین حبس در میبد صادر شد

علیرضا حسین‌بیگی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان گفت: زندانیان با معرفی شدن به شهرداری ، بهزیستی ، بخش صنعت و مراکز فنی حرفه‌ای به جای سپری کردن زمان حبس خود در زندان در جاهای مختلف مشغول به فعالیت و خدمت هستند.

رییس دادگستری میبد از صدور ۵۱۰ مجازات جایگزین حبس به صورت‌های متفاوت از جمله مشغول به کار شدن زندانیان در ادارات ، بخش صنعت و مراکز فنی حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش صدای میبد، علیرضا حسین‌بیگی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان گفت: زندانیان با معرفی شدن به شهرداری ، بهزیستی ، بخش صنعت و مراکز فنی حرفه‌ای به جای سپری کردن زمان حبس خود در زندان در جاهای مختلف مشغول به فعالیت و خدمت هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی یکی از وظایف و رسالت عظیم  دستگاه قضا پیشگیری از وقوع جرم است ، تشکیل شوراهای پیشگیری از وقوع جرم و شورای بیت المال در دستور کار قرار گرفت و با بررسی پرونده‌ها و موقعیت‌های مختلفی که باعث تشکیل پرونده‌ها می‌شود، تعداد تشکیل پرونده‌ها به میزان بسیار زیاد کاهش یافته‌است.

وی در ادامه گفت: افزایش رضایتمندی مردم بسیار مهم است  وآنها باید احساس کنند که خدمات دادگستری در راستای احقاق حق است. برای سرعت بخشیدن رسیدگی به پرونده ها با رایزانی های انجام شده ، سال گذشته ۲ قاضی و ۱۶ کارمند به مجموعه اضافه شدند و با جهادگونه کار کردن مدت زمان به نتیجه رسیدن پرونده‌ها بسیار کمتر شده‌است.

وی با بیان اینکه دادگستری میبد بعد از مرکز استان بیشترین تعداد پرونده را در یک ماه رسیدگی می‌کند، تصریح کرد: علی رغم کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها ، کیفیت رسیدگی به پرونده فدای سرعت نشده و چهار درصد میزان اتقان آرا بیشتر شده‌است. از ۱۰۰ پرونده وارد شده ۸۷ درصد در دادگاه تجدید نظر تایید می شود و تنها ۱۳ درصد رای به دلیل رضایت طرفین یا دلایل نقض می‌شود.

وی با ارائه آمار پروندهای تشکیل یافته در دادگستری میبد گفت: در پنج سال اخیر میزان موجودی پرونده‌های دادگستری به نصف کاهش یافته که نشان دهنده فعال‌تر شدن شعب است. هم اکنون میانگین ورودی پرونده ماهانه به شعب که شوراها و سرپرستی و شورای اظهار نظر را هم شامل می‌شود، ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده است.

حسین‌بیگی  بیشترین پرونده‌های ورودی را مرتبط با پرونده‌های حقوقی و بیشترین جرم را توهین ، ضرب و جرح عمدی ، سرقت ، تهدید و تصادف اعلام کرد و افزود: بیشترین پرونده حقوقی مطالبه وجه بابت خرید و فروش و معامله و صدور اجرائیه و وجه چک و مطالبه نفقه زوجه است.

رییس دادگستری میبد همچنین با اشاره به استقرار بهترین مشاوران حقوقی در دادگستری و دادسرا خاطرنشان کرد: تعداد کارمندان و مشاوران افزوده شده ، بهترین کارمندان را داریم برخی از آنها دکتری حقوق و فوق لیسانس دانشگاه دارند و به مردم مشاوره رایگان می دهند ، خود بنده و دادستان نیز هر روز ملاقات مردمی داریم.

دادستان میبد با تاکید بر رسالت رسانه‌ها گفت: اصحاب جراید و رسانه‌ها حلقه وصل مردم و مدیران هستند. اگر در جایی ابهام و مشکلی باشد می‌توانند به شیوه هنر به عنوان یک مطالبه ماندگار به مسئولان انتقال و انعکاس دهند و در حل مشکلات کمک کنند.

چمران بهارلوئی از خبرنگاران و اصحاب رسانه درخواست کرد که در راستای رسالتی که بر عهده دارند و در راستای تبیین برای حل مشکلات ، موضوع را بشناسند و بدانند از چه مسئولی باید مطالبه کنید و مشکلات را به مسئول مربوطه انعکاس دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین جرائم اختلافات خانوادگی در قالب توهین و تهدید و ضرب و جرح و بین خانواده های درجه یک سببی و نسبی  است، تصریح کرد: فضای مجازی نگاه خانواده‌ها به زندگی را تغییر داده، همه این مشکلات با صبر، مشاوره، زود قضاوت نکردن و زود تصمیم گیری نکردن قابل حل است.

دادستان میبد با اشاره به پرونده‌های کلاهبرداری اینترنتی درخواست کرد که بر روی همه لینکی در فضای مجازی کلیک نشود، احتیاط لازم با احراز هویت و قراداد قبل از اقدام به خرید داشته باشند ، مواردی گوشی دست بچه است و بدون نظارت والدین اقدام به خرید می‌کند که باید احتیاط کنند.

وی تصریح کرد: امروزه خرید هیچ خودرویی با پرداخت ۱۰ میلیون بیعانه اولیه انجام نمی‌شود و با این وجود چنین پرونده‌هایی و پرونده‌های خرید در قالب‌های گوناگون لباس و لوازم خانگی و خریدهای دیگر داریم.

بهالوئی افزود: مردم باید دقت کنند برای برگشت وجهی که با کلاهبرداری از حسابشان رفته ، ساعات اولیه حتی در زمان غیر اداری از طریق پلیس فتا اقدام کنند برگشت پول در ساعات اولیه امکان پذیر است، اگر مدتی از زمان کلاهبرداری گذاشته باشد بازگشت وجه سخت و مشکل است و پولشان از دست می‌رود.

در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه مرتبط به موضوعات زمین خواری ، محیط زیست ، کلاهبرداری‌ها ، رای‌های صادر شده پاسخ داده شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر