تاریخ : 12 دسامبر 2022 - 8:25 - شناسه خبر : 35983 اخبار استان

بروز یک فاجعه جمعیتی در استان یزد

متاسفانه آمارها بیانگر اتفاق افتادن یک فاجعه جمعیتی در استان یزد است و به نظر وقت آن رسیده که تمام مسئولان اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی استان به ‌دنبال درمان این فاجعه جمعیتی در استانشان باشند چرا که دوران پیشگیری از این فاجعه به واقع تلف شده است.

ایسنا/یزد متاسفانه آمارها بیانگر اتفاق افتادن یک فاجعه جمعیتی در استان یزد است و به نظر وقت آن رسیده که تمام مسئولان اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی استان به ‌دنبال درمان این فاجعه جمعیتی در استانشان باشند چرا که دوران پیشگیری از این فاجعه به واقع تلف شده است.

«بهروز اسلامی» مدرس دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: تعداد ازدواج‌های استان یزد در سال ۱۳۹۰ براساس آمارهای موجود ۱۲  هزار و ۳۰۰ مورد بوده ولی این آمار در سال ۱۴۰۰ به شش هزار و ۹۵۵ مورد کاهش یافته که بیانگر ۴۳ درصد کاهش است.

وی افزود: نکته فاجعه‌بارتر این که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ آمار ازدواج در استان به دو هزار و ۲۵۵ مورد رسیده و اگر همین امار را در شش ماهه دوم سال نیز داشته باشیم، بیانگر این خواهد بود که ازدواج ما در سال جاری نسبا به سال گذشته نیز ۳۶ درصد کاهش داشته است.

اسلامی ادامه داد: به عبارتی پس از ۴۳ درصد کاهش ازدواج استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، امسال نیز نسبت به سال قبل مجدداً ۳۶ درصد دچار افت شده است.

وی با بیان این که طبیعتاً به دنبال کاهش ازدواج طی این سالها، آمارهای تولد در استان نیز دستخوش چالش شده است به نحوی که تعداد تولد ۲۷ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ هزار و ۴۰۰ تولد در سال ۱۴۰۰ یعنی ۳۳ درصد کاهش تولد را به همراه داشته است.

این جامعه شناس، تعداد تولد شش ماهه اول امسال را حدود هشت هزار و ۸۵۰ مورد ذکر کرد و گفت: این رقم در صورت رقم خوردن در شش ماهه دوم سال برای استان، نسبت به سال قبل چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی این روند کاهشی تولدها در استان را در حالی بیان کرد که استان یزد یکی از استانهای قطب ناباروری در مرکز و جنوب شرق کشور محسوب می‌شود و از استانهایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان شاهد مراجعه‌ زوج‌ها برای درمان ناباروری و صاحب فرزند شدن هستیم.

وی تاکید کرد: قطعاً فرزندان متولد شده از زوجهای این استانها که غیربومی یزد هستند را نباید در آمارهای تولد استان یزد ملاک قرار داد.

اسلامی رقم خوردن این آمارهای نگران کننده را همراه با یک نکته فاجعه‌بارتر در استان یعنی افزایش دو برابری طلاق دانست و در این باره تصریح کرد: طلاق استان یزد در سال ۱۳۹۰ معادل یکهزار و ۲۳۱ مورد بوده که در سال ۱۴۰۰ یعنی پارسال به دو هزار و ۴۵۵ مورد رسیده و رشد ۱۰۵ درصدی را در استان طی این ۱۰ سال رقم زده است.

وی افزود: وقتی آمارها را کنار هم بگذاریم یعنی دو برابر شدن طلاق طی ۱۰ سال گذشته و تقریباً نصف شدن تعداد ازدواجها در همین مدت و البته ادامه این روند نزولی ازدواج در سال جاری، نشان می‌دهد که با یک فاجعه جمعیتی در استان یزد مواجه‌ایم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه زمان پیشگیری از این فاجعه در استان یزد گذشته است و به نظر وقت آن رسیده که تمام مسئولان اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی استان به ‌دنبال درمان این فاجعه جمعیتی در استان یزد باشند.

وی با بیان این که زمان هشدار دادن برای پیشگیری از این بحران در استان یزد گذشته است، گفت: مسئولان استان دیگر نباید به دنبال پیشگیری در این حوزه باشند بلکه باید نگاهشان به اندیشه برای درمان این فاجعه باشند.

اسلامی در ادامه راجع عوامل این بروز این فاجعه در استان نیز متذکر شد: طبیعتاً نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مانند بحران جمعیتی را به صورت تک ‌بعدی و تک علتی مورد بررسی قرار داد چرا که قطعاً مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بروز آن تأثیرگذار است ولی باید توجه داشت که برخلاف تصور عموم و حتی بسیاری از مسئولان، به ‌علت مسائل اقتصادی صرف نیست و حتی مسائل اقتصادی می‌تواند در اولویت دوم مشکل مدنظر قرار گیرد.

وی در این باره اظهار کرد: هرچند بسیاری از افراد موضوعاتی مانند کاهش ازدواج و تولد و افزایش طلاق را به دلیل مشکلات اقتصادی متصور می‌شوند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در استان‌های کم برخوردارتر، میزان ازدواج و فرزندآوری بسیار بیشتر و طلاق نیز به مراتب کمتر از استانهای متمول و برخوردارتر است و در مقابل این امارها در مناطق مرفه‌تر عکس آن استانهاست.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، هرچند در نظر عوام و عموم جامعه، مسائل اقتصادی عامل اصلی در این باره است ولی در واقعیت و کف جامعه، مسائل اقتصادی علی رغم تاثیرگذاری، در اولویت دوم هستند و مؤلفه‌هایی مانند تغییر سبک زندگی و کاهش مسئولیت‌پذیری جوانان از تاثیرگذاری بیشتری در بروز این بحران برخوردارند.

وی عوامل دیگری مانند بی‌اعتمادی و رواج روابط فرازناشویی به تبعیت از موج جمعیت افراد مجرد در سن ازدواج که آمارهایی بیش‌ از ۱۰ میلیون را در کشورمان شامل می‌شوند، بیانگر تاثیرگذاری در دیگر مسائل اجتماعی دانست.

اسلامی در پایان به نقش رسانه‌ها در اطلاعرسانی در مورد عوامل بروز این بحران تاکید کرد و گفت: قطعاً‌ رسانه‌ها به‌ خصوص رسانه‌های فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در اصلاح سبک زندگی و افزایش مسئولیت پذیری جوانان در این رابطه بسیار موثر واقع شوند.

ارسال نظر