تاریخ : 26 آوریل 2022 - 5:45 - شناسه خبر : 34783 اخبار استان، اسلایدشو

محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع روسای تشکلات کارگری استان:

جان کارگر از نان کارگر برای ما مهمتر است/ تشکلات کارگری در واحدهای تولیدی بازوی قویی برای مدیران هستند

در چارچوب قانون، با نگاه کارشناسی و بدون سوگیری پذیرای نقدهای کارگران هستیم، چرا که آنها در خط مقدم هستند و با مطرح کردن مسائل و مشکلات خود، این اداره کل نیز در پی رفع آنها اقدام خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در اولین روز از هفته کارگر با حضور در خانه کارگر و جمع روسای تشکلات کارگری استان به سوالات و دغدغه های آنها پاسخ داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انعقاد قراردادهای موقت گفت: در کارگاه ها و واحدهای تولیدی که کار دائم و مستمر دارند نباید قرارداد موقت بسته شود. این موضوع در برنامه تحولی دولت هست و استان های صنعتی این مساله را به وزارتخانه منعکس کرده اند. در این کارگاه ها نباید فکر و ذهن کارگر درگیر امنیت شغل اش باشد؛ از طرف دیگر این مساله در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری است و امیدواریم از طرف مجلس محترم مورد پیگیری به عنوان مطالبه به حق کارگران دنبال شود.

محمدرضا فلاحتی درباره گلایه یکی از اعضای تشکلات کارگری مبنی بر کمبود نیروی در اداره های شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: متاسفانه در شهرستان هایی که جمعیت بالای کارگری دارند در حوزه های مختلف دارای کمبود نیرو هستیم و به جد این موضوع به سازمان مدیریت و وزارتخانه منعکس شده، امیدواریم در برخی از شهرستان ها که به صورت نمایندگی است مجوز تاسیس اداره داده شود تا این بتوانیم خدمات بهتری را به جامعه کارگری آن منطقه ارائه کنیم.

وی در ادامه در پرسش اینکه چرا زمان رسیدگی به درخواست های سخت و زیان آور طولانی است گفت: در سال گذشته با تلاش جهادی همکارانم توانستیم این زمان را از ۸ ماه به ۲ ماه کاهش دهیم ولی به طور اصولی تا پایان همین ماه قرار است فرآیند دستی از مدار خارج شده و با راه اندازی سامانه برخط درخواست مشاغل سخت و زیان آور این خدمت به صورت الکترونیکی ارائه و کارگر از روند پرونده خود مرحله به مرحله درجریان باشد.

فلاحتی ادامه داد: با راه اندازی سامانه مشاغل سخت و زیان آور تلاش می شود زمان رسیدگی به حداقل خود برسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جواب سوال یکی از کارگران بابت ۴درصد حق کارفرما در مشاغل سخت و زیان آور که برخی از کارفرمایان آن را پرداخت نمی کنند، گفت: کارفرمایانی که ۴درصد مشاغل سخت و زیان آور را پرداخت نمی کنند، کارگران با پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به مراجع حل اختلاف اداره کار مراجعه و طرح دعوی نموده، قطعا رای به پرداخت حق ۴ درصد توسط کارفرما صادر می شود که توسط دستگاه های ذی صلاح دنبال می شود.

این مقام استانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نمایندگان کارگران و شورای اسلامی کار در واحد تولیدی باید رویکرد تعاملی با کارفرما داشته باشند و کارفرما این تشکل را بازوی کمکی خود برای اداره واحدتولیدی خود بداند

وی به بحث آموزش تشکلات کارگری اشاره کرد و افزود: مباحث آموزشی برای اعضای تشکلات کارگری در دستور کار این اداره هست چرا که آنها باید از وظیفه قانونی خود مطلع باشند.

محمدرضا فلاحتی با تاکید بر اینکه کارگاه هایی که طبق قانون مشمول داشتن تشکلات کارگری هستند باید در این راستا اقدام کنند گفت: ذهنیت اشتباه برخی از کارفرمایان باید اصلاح شود.  کارگر از لحاظ فکری رشد و تعالی پیدا کرده است. قوانین را مطلع هست و کارفرما باید به این برسد که نماینده کارگر بازوی برای او در مدیریت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره حفظ و صیانت از نیروی کار در واحدهای تولیدی گفت: جان کارگر از نان کارگر برای ما مهمتر است. واحد تولیدی باید مسائل ایمنی و فنی را رعایت کنند و هشدارها و رفع نقص هایی که توسط بازرسین کار به آنها داده می شود را رفع کنند و در این قضیه با هیچ شرکتی با اغماض برخورد نخواهیم کرد.

وی در پایان گفت: در چارچوب قانون، با نگاه کارشناسی و بدون سوگیری پذیرای نقدهای کارگران هستیم، چرا که آنها در خط مقدم هستند و با مطرح کردن مسائل و مشکلات خود، این اداره کل نیز در پی رفع آنها اقدام خواهد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر