تاریخ : 18 دسامبر 2019 - 9:50 - شناسه خبر : 31576 اسلایدشو، ایران و جهان

محمود صادقي:

چگونه پاسخگوي خون‌هاي ريخته ‌شده باشيم؟

چرا با نگاه‌هاي امنيتي بروز اعتراض‌ها در اين شهرها را به سازماندهي بيگانگان نسبت مي‌دهيم؟ چرا به جاي كنترل هزينه‌هاي عمومي نظام و حذف موازي‌كاري‌ها، دوباره‌كاري‌ها، پراكنده‌كاري‌ها و كاهش فساد در معاملات دولتي بار فشار ناشي از كسري بودجه را به مردم تحميل مي‌كنيم؟

نحوه تصميم‌گيري و اجراي مصوبه سران قوا درباره افزايش قيمت بنزين و مديريت حوادث پس از آن نمونه آشكار از ضعف، درهم ريختگي، ناهماهنگي و عدم انسجام است. اين شيوه عمل باعث پايين آمدن سطح اعتماد عمومي در تمام لايه‌هاي آن شد.

شورايي به نام هماهنگي بين سران قوا تشكيل شده، اما اين چه هماهنگي است كه هيچ يك از سران قوا مسووليت تصميمات مشترك خود را نمي‌پذيرند؟ اين شيوه عمل هم كارآمدي دولت و مجلس را زير سوال برد و هم سيلي از پرونده‌هاي قضايي جديد را روانه دستگاه قضايي كرد و هم شماري از مادران و پدران و فرزندان رنجديده اين سرزمين را داغدار كرد؟

چه كسي مسووليت پيامدهاي زيانبار و غير قابل جبران اين تصميم غلط را مي‌پذيرد، از وزير كشور مي‌پرسيم چرا نتوانستيد پيامدهاي اجراي اين تصميم را پيش‌بيني و پيشگيري كنيد؟ مي‌گويد قبلا چند بار قيمت‌ها را اصلاح كرده‌ بوديم و حادثه مهمي رخ نداده بود. آيا مسوولي كه قادر به درك تغيير شرايط محيطي نيست و با نياز به گذشته و بدون در نظر گرفتن تغيير شرايط تصميم مي‌گيرد و حاضر به عذرخواهي و قبول مسووليت خود نيست، شايستگي سكانداري امور مختلف را دارد؟

آيا با اين ادعا كه ۸۵ درصد جانباختگان در اعتراضات حضور نداشتند يا با سلاح غيرسازماني كشته شده‌اند، مي‌توانيم پاسخ خون‌هاي به ناحق ريخته شده را بدهيم؟ شگفتا كه برخي مسوولان اين حوادث تلخ را كه خسارات فراوان جاني، مالي و حيثيتي جبران‌ناپذيري براي نظام و كشور داشت، فرصتي براي خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان اعلام مي‌كنند و بر طبل پيروزي مي‌كوبند!

برخي از فرومايگان هم از آن به عنوان حجامت نظام تعبير مي‌كنند. شرم بر ما. شرم بر شما كه ريخته شدن خون جوانان معترضي كه بر اثر سياست‌هاي غلط اقتصادي هيچ اميدي به آينده ندارند را حجامت نظام تلقي مي‌كنيد. (اشاره صادقي به اظهارات حسن عباسي، فعال سياسي اصولگراست كه گفته بود: «در حوادث آبان امسال نظام حجامت شد. يه مختصر خون كذايي در بدنش بود كه حجامت شد؛ مثل لبنان كه در ماه پيش حجامت شد؛ مثل عراق كه ماه پيش حجامت شد. اين اتفاقات را بد ندانيد!»)

چرا با نگاه‌هاي امنيتي بروز اعتراض‌ها در اين شهرها را به سازماندهي بيگانگان نسبت مي‌دهيم؟ چرا به جاي كنترل هزينه‌هاي عمومي نظام و حذف موازي‌كاري‌ها، دوباره‌كاري‌ها، پراكنده‌كاري‌ها و كاهش فساد در معاملات دولتي بار فشار ناشي از كسري بودجه را به مردم تحميل مي‌كنيم؟

از رييس‌جمهوري درخواست مي‌كنم به تبعيت از سيره امام علي(ع) آشكارا از مردم عذرخواهي و طلب بخشش كند. از رييس قوه قضاييه استدعا دارم نظارت جدي‌تري بر روند رسيدگي به پرونده‌هاي بازداشت‌شدگان در شهرهاي مختلف داشته باشد و با ديده اغماض به اتهامات آنها رسيدگي كند.

ارسال نظر