تاریخ : 18 جولای 2016 - 9:17 - شناسه خبر : 14826 اخبار استان

یک مقام بهداشتی:

مصرف آسپرین در یزد ۳ برابر میانگین کشوری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد با اشاره به اینکه الگوی مصرف آسپرین در سطح استان مثبت است، گفت: مصرف آسپرین در یزد ۳ برابر میانگین مصرف کشوری است.

 محمدحسین مصدق مهرجردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد با اشاره به اینکه مصرف داروهای آرامبخش در استان به نسبت جمعیت بیش از ۳ برابر کشوری است و این خوشایند نیست اظهار داشت: مصرف  آسپرین در استان بیش از نزدیک به ۳ برابر کشوری است که می‌توان از این الگوی مصرف به عنوان یک نشان مثبت یاد کرد.

وی الگوی مصرف آسپرین در استان یزد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به دلیل اینکه بیماران ما تحت درمان متخصصین قرار دارند و مصرف آسپرین از عوارض بیماری‌زای قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند، این مصرف می‌تواند یک شاخصه مثبت تلقی شود.

مصدق با بیان این مطلب که مردم استان در منطقه دور از دریا زندگی می‌کنند و میزان مصرف ماهی در استان کم است، افزود: مصرف لُووتیروکسین به عنوان یک داروی مرتبط با یُد، تقریبا  ۵/۴ برابر میانگین کشوری است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد مصرف بعضی از داروهای افسردگی از جمله فلوکستین و سیتالوپرام را بیش از ۲ برابر مصرف کشوری دانست و عنوان کرد: مصرف نسخه‌های حاوی ترکیبات مخدر مثل کدئین کمتر از یک چهارم کشوری است.

مصدق ادامه داد: دارو می‌تواند به مانند یک ماده سمی و خطرناک باشد در صورتی که زمان مصرفش و مقدار مصرفش برای بیمار مدنظر رعایت نشده باشد.

وی با بیان این مطلب که مصرف‌کننده دارو به این موضوع که اطلاعات دارویی را می‌داند نباید بسنده کند، گفت: ضروری است برای مصرف دارو و دانستن نکات قابل توصیه در مورد مصرف آن، از فردی مشورت بگیرند که در این زمینه تبحر داشته و داروسازان شاغل در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های سطح شهر بهترین گزینه‌ها برای مشورت هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) استان یزد تصریح کرد: مصرف دارو می‌تواند مضر و سمی باشد، به همین دلیل مردم باید از مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک خودداری کنند.

ارسال نظر