تاریخ : 17 جولای 2016 - 11:20 - شناسه خبر : 14815 اخبار استان

مدير عامل توزيع برق يزد خبر داد؛

بحران انرژي در صورت تداوم مصرف فعلي در كشور/مشاركت ۷۰۰ مشترك صنعتي و كشاورزي در مديريت پيك

مدير عامل شركت توزيع برق استان يزد از جلب مشاركت ۲۵۷ واحد صنعتي و ۴۴۰ مشترك كشاورزي استان در مديريت اوج مصرف برق در تابستان سالجاري خبر داد.

به گزارش ايسنا – منطقه يزد، “محمدرضا صحتی” بمناسبت هفته مديريت مصرف (۲۶ تا ۳۱ تيرماه) در جمع اهالي رسانه، با اشاره به شرايط اقليمي استان و افزايش مصرف برق به عنوان امري اجتناب‌ناپذير، بر ضرورت توجه تمامي اقشار جامعه به موضوع مديرت مصرف برق به ويژه در ايام گرم سال تاكيد كرد.

وي با تاكيد بر اين كه تداوم روند فعلي مصرف ايران را در افق ۱۴۰۴ با بحران انرژي و تبديل آن به وارد‌کننده انرژي تبديل مي‌كند، تصريح كرد: در حال حاضر سرانه مصرف برق در ايران سه برابر ميانگين جهاني است به نحوي كه متوسط مصرف جهاني برق در دنيا براي مشترکان خانگي ۹۰۰ کيلووات ساعت، در ايران ۲۷۰۰ کيلووات و متوسط استان يزد ۱۸۵۰ کیلو وات ساعت است.

صحتي مصرف انرژي ايران را معادل كشوري با جمعيت ۷۵۰ ميليون نفر خواند و گفت: متاسفانه شدت مصرف انرژي در ايران ۱۳ برابر ژاپن، هشت برابر قاره اروپا و دو برابر چين است، بيش از ۳۷ درصد مصرف بنزين و گازوئيل خاورميانه به ايران اختصاص دارد، سرانه مصرف برق خانگي كشور سه برابر استاندارد جهاني و سرانه مصرف گاز خانگي نيز چهار برابر متوسط مصرف جهاني است.

به گفته‌ي اين مقام مسئول، جمهوري اسلامي ايران به لحاظ ظرفيت نيروگاهي برق در خاورميانه رتبه نخست و در جهان رتبه‌ي شانزدهم را در اختيار دارد ولي در نحوه مصرف اين انرژي پاك وضعيت جالبي را ندارد.

وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان در راستاي مديريت مصرف برق و عبور از زمان اوج مصرف، سهم ۴۴٫۶ درصدی صنایع در اوج مصرف برق استان را يادآور شد و اظهار كرد: در سال گذشته تعداد ۲۲۸ واحد صنعتی استان در طرح تعمیرات و تعطیلات تابستاني به منظور كاهش اوج مصرف استان مشارکت داشتند که بر اساس آن دو ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان پاداش دریافت کردند.

وي با بيان اين كه امسال نيز ۲۵۷ واحد در اين حوزه با برق استان مشاركت دارند، افزود: در بخش كشاورزي نيز امسال ۴۴۰ مشترك كشاورزي استان در برنامه مديريت اوج مصرف استان همكاري دارند.

به گفته‌ي صحتي، در سال گذشته ۳۶۸ مشترك بخش كشاورزي با صنعت برق استان براي مديريت مصرف در زمان پيك بار همكاريكردند كه ۲۱۵ ميليون تومان پاداش در اين رابطه دريافت كردند.

وي همچنين گفت: پارسال ۶۶ صنعت استان در طرح ذخيره عملياتي با برق استان همكاري و ۶۰۰ ميليون تومان پاداش گرفته‌اند كه اين تعداد در سال جاري به ۹۰ واحد صنعتي افزايش يافته است.

مدير عامل توزيع برق استان در بخش ديگري از سخنانش شعار امسال هفته مديريت مصرف را “مديريت مصرف برق يكي از اركان اقتصاد مقاومتي” خواند و اظهار كرد: یادآوری و نهادینه كردن فرهنگ مصرف بهینه برق در جامعه، جلب مشارکت شهروندان به مدیریت مصرف برق به ویژه در ماههای گرم سال که پیک فصلی نام دارد و بیشترین مصرف برق کشور در این زمان روی می‌دهد، کمک به مرتفع شدن مشکلات تولید برق با توجه به شرایط دشوار تولید در ماه‌های گرم سال و آشنا كردن مشتركان به صورت گسترده در خصوص راهکارهای مصرف بهینه برق از اهداف برگزاري هفته مديريت مصرف است.

صحتي در پايان نيز به تشريع برنامه‌هاي هفته مديريت مصرف و ديگر اقدامات صورت گرفته جهت مديريت مصرف در استان در بخش‌هاي مختلف اعم از صنعتي، كشاورزي، تجاري و خانگي پرداخت.

گفتني است؛ در اين نشست به صورت ويدئو كنفرانس با احمدي يزدي معاون دفتر مديريت مصرف شركت توانير و مديران توزيع برق اصفهان، مازندران، فارس، خوزستان، تبريز و مشهد ارتباط برقرار شد و ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در اين استان‌ها و شهرها، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

ارسال نظر