تاریخ : 5 نوامبر 2015 - 20:34 - شناسه خبر : 5925 اخبار شهرستان

جوابیه سایت میبدما درباره مطلب «خوب نمی‌بینید پس با دقت نمی‌نویسیم!»

پس از آنکه یکی از رسانه‌های میبد با پررنگ کردن سه جمله ساده از یک متن مفصل نویسنده میبدما به جنجال‌سازی در این‌باره پرداخت و البته میبدما نیز پاسخ کاملا محترمانه‌ای به آن داد، یکی دیگر از اهالی رسانه میبد با نگارش مطلبی –خواسته یا ناخواسته- این جنجال را امتداد داده است.

در پی درج مطلبی تحت عنوان «خوب نمی بینیم پس با دقت نمی نویسیم!» جوابیه بر روی شبکه مجازی میبد ما قرار گرفت که در زیر می خوانید:

پس از آنکه یکی از رسانه‌های میبد با پررنگ کردن سه جمله ساده از یک متن مفصل نویسنده میبدما به جنجال‌سازی در این‌باره پرداخت و البته میبدما نیز پاسخ کاملا محترمانه‌ای به آن داد، یکی دیگر از اهالی رسانه میبد با نگارش مطلبی –خواسته یا ناخواسته- این جنجال را امتداد داده است.

مطلب قبلی به توصیه برخی دوستان دست‌اندرکار مراسم استقبال، وداع و تشییع شهدا، تا حد زیادی تعدیل شد و با توجه به برگزاری بسیار باشکوه و گرم مراسم تشییع پیکر شهداء در میبد، قصد نداشتیم که در این جنجال مصنوعی ورود جدی داشته باشیم اما اصرار برخی دوستان برای کش دادن این ماجرا و ارائه اطلاعات و تحلیل‌های مغلوط و نیز زیر سوال بردن یکی از بهترین نویسندگان میبدما راهی جز پاسخگویی به این سروصداها برای ما باقی نگذاشت.

ناقد جدید که از قضا یکی از مدرسان رشته ارتباطات است، جمله «خوب نمی‌بینیم، پس با دقت نمی‌نویسیم!» را به عنوان تیتر مطلب خود انتخاب کرده و در همان سطرهای ابتدایی مطلب خود می‌نویسد: «یکی از اصولی که خبرنگاران باید آن را رعایت کنند تا نزدیک به واقعیت بنویسند خوب دیدن است. خبرنگار و نویسنده باید همه جوانب را در نظر بگیرد تا مطلبش جامع و کامل باشد.» و در ادامه با زیرسوال بردن گزارش نویسنده میبدما، خاطرنشان ساخته: «اشکالی که در گزارش نامبرده می توان به آن اشاره کرد این است که نویسنده محترم احتمالاً اشخاصی را که می شناخته را در سطور خود یاد کرده است و مسئولینی را که با آنها آشنایی نداشته است را بی غرض نام نمی برد.»

نکته جالب اینکه این ناقد محترم در ادامه دچار همان بلیه‌ای شده که نویسنده میبدما را نسبت به آن اندرز داده و بعضا اطلاعات غلط خود را روی کاغذ آورده تا اثبات کند، ظاهرا خود او نیز ماجرا را چندان «خوب» ندیده و با مسئولان میبد نیز آشنایی کاملی ندارد. توجه بفرمایید:

۱- کل آنچه نویسنده میبدما در آن مطلب ۵۰ سطری در دوسطر پیرامون فرماندار و شهردار نوشته بود، این است: «نمی دانم، شهردار و فرماندار کجا بودند، اما به هر دلیلی، غایبان اصلی مراسم آنها بودند. شاید کار مهمی داشتند، نمی دانم…»

الف- ناقد در بخشی از مطلب خود با استناد به این دو جمله می‌نویسد: «به راستی آیا نمی توان گمانه زنی کرد که شاید این یک خط باعث شد که شهردار میبد به عنوان متولی امور پارک در مراسم تدفین شهدا به مکان تدفین دعوت نشود، آن هم وقتی پشت بلندگوی مراسم نام جانشین ناحیه مقاومت بسیج میبد … برای تدفین صدا زده می‌شود.»

ظاهرا ناقد قصه ما، آشنایی کاملی با «جانشین ناحیه مقاومت بسیج میبد» ندارد و یا اینکه ماجرا را «خوب» ندیده است؛ آن کسی که از پشت بلندگوی مراسم صدا زده شد، نه آقای مجتبی فیاضی(جانشین سپاه میبد) بلکه «سرهنگ علی فیاضی» بود که سالیان درازی است در نهاد مقدس سپاه زحمت کشید و اینک در آستانه بازنشستگی است و در جریان آماده‌سازی قبور شهدای گمنام از ابتدا تا انتها، در کنار دیگر نیروهای بسیجی و البته تعدادی از کارگران شریف شهرداری میبد، زحمات بسیار زیادی کشید.

ب- ناقد در بخش دیگری از مطلب خود نوشته: « آیا اگر واقعا بخواهیم بی جهت اشخاصی را نقد کنیم بیش از این نمی شود بهانه گرفت؟ آیا نمی توان از جملات بالا انگ دوری از شهدا و در ورای آن انگ های دیگری به این مسئولان چسباند!»

خوب بود دوست محترم تقد کننده ما خودشان به این سوالاتشان صادقانه پاسخ می‌دادند و می‌فرمودند که آیا هیچ عقل سلیمی می‌تواند باور کند مقصود نویسنده از آن دو جمله ساده بالا، انگ دوری از شهدا زدن به مسئولان و بهانه‌گیری است؟!

ج- ناقد در قسمت دیگری از نوشته‌اش می‌گوید: «گزارشگر محترم در حین نوشتن مطلب خود که می توان از آن برداشت گلایه آمیز از دو شخصیت شهرستان (فرماندار و شهردار) را داشت، هیچ گاه از خود سوال نمی کند که این دو مسئول ارشد شهرستان شاید واقعا کار مهمی برایشان پیش آمده است.»

عجبا! اتفاقا نویسنده میبدما بعد از اینکه نوشته شهردار و فرماندار، غایبان اصلی مراسم بوده‌اند، خود اذعان نموده که: «شاید کار مهمی داشته‌اند، نمی‌دانم…»؛ معلوم نیست با این وضوح و صراحت کلام نویسنده میبدما، چرا نویسنده نقد مذکور، نوشته‌اند: «گزارشگر محترم هیچ‌گاه از خود سوال نمی‌کند که این دو مسئول ارشد شهرستان شاید واقعا کار مهمی برایشان پیش آمده است.»!!

  1. ناقد در بخش‌های مختلف مطلب خود سعی در دفاع از فرماندار و شهردار دارد و توجیهاتی از قبیل عدم اطلاع‌رسانی زمان دقیق مراسم، فرستادن نماینده توسط فرماندار و شهردار به مراسم، عدم اشاره میبدما به حضورنیافتن سایر مسئولان و احتمال پیش‌آمدن کاری مهم‌تر را مطرح کرده است.

الف- از مدتها قبل اطلاع‌رسانی درباره استقبال از شهدا به صورت محدود اطلاع‌رسانی شده بود و مسسئولان مربوطه هم به‌خوبی از این موضوع اطلاع داشتند و اگرچه شهدا کمی زودتر از آنچه در رسانه‌ها پیش‌بینی شده بود به میبد رسیدند اما مراسم استقبال که در همان زمان، به صورت آنی پایان نیافت؛ بلکه از ساعت ۴ بعدازظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء این مراسم ادامه یافت. بنابراین اگر مسئولین بعد از ساعت ۵ هم می‌آمدند قطعا به مراسم می‌رسیدند.

علت عدم اطلاع‌رسانی وسیع این مراسم هم به آن دلیل بود که انرژی و شور مردم برای حضور در مراسم تشییع متراکم شود و اتفاقا به همین دلیل سایر مراسم‌ها از قبیل وداع مردمی، وداع دانشجویی و دانش‌آموزی، وداع طلاب و … نیز به طور کاملا محدودی اطلاع‌رسانی شد.

ب- مراسم استقبال از شهدا و وداع با آن عزیزان، یک جلسه اداری و نشست دولتی نبوده که مسئولین محترم، نماینده بفرستند و همانگونه که قبلا مطرح شد، این مراسم نه هر روز و نه هر ماه و نه هر سال بلکه شاید هر ۱۰-۱۵ سال یکبار در شهرستان میبد اتفاق بیفتد و شکی نیست که این موضوع، مهمترین اتفاق فرهنگی یک شهرستان محسوب می‌شود.

ج- اگرچه نویسنده میبدما در مطلب خود به صرفا به عدم حضور شهردار و فرماندار میبد اشاره کرده اما ای‌کاش ناقد محترم سایر مطالب میبدما را هم مطالعه می‌کرد و می‌دید که در اولین مطلب میبدما پس از مراسم استقبال، به حضور اندک کلیه مسئولین اشاره شده بود؛ ضمن آنکه مسئولان اشاره شده در آن مطلب، مسئولین اصلی شهرستان محسوب می‌شوند و سراغ گرفتن از تک‌تک مسئولین دیگر، امری عقلایی به نظر نمی‌رسد.

د- برای یک مسئول در سطح شهرستان میبد، چه کاری مهمتر از ورود پیکر شهدای گمنام در این شهر است؟! آیا خود ناقد محترم پاسخ خودش را نداده آنجا که می‌نویسد: «در راه پاسداشت شهدا هیچ کس نباید کم گذارد»؟

  1. میبدما به هیچ‌وجه علاقه ندارد این جنجال‌ها ادامه یابد و نشانه آن عذرخواهی از فرماندار میبد و تشکر از شهرداری(علیرغم ان‌قلت‌هایی که وجود داشت) در مطلب قبلی بود اما اگر بر جنجال‌سازی و تخطئه نویسنده انقلابی و متدین این رسانه و نیز وارونه‌نمایی مسائل مرتبط با مراسم‌های شهدای گمنام میبد اصرار وجود داشته باشد، گریزی نیست جز از ادامه پاسخگویی و کنارگذاشتن احتیاط‌ها.

پاسخ صدای میبد:

بله همان طور که نویسنده محترم اورده اند از نام جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میبد در پشت بلندگو در متن آورده شده بود که بلافاصله پس از درج خبر نام ایشان حذف گردید. جا دارد در اینجا از جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج میبد به علت آوردن نام عذرخواهی کنیم.

در پایان  از شهدا برای نوشتن و قلم زدن در این عرصه استمداد می طلبیم و یاداوری می کنیم که جامعه ای در تمامی عرصه هاپیشرفت می کند که از نظرات و انتقادات و پیشنهادات ارائه شده استفاده نماید. ما هم  در اینجا در صورتی که ناراحتی برای کسی پیش امده است عذرخواهی می کنیم و امیدواریم در سایه سار شهیدان باعث سربلندی کشور عزیزمان ایران باشیم.

نظرات ارسال شده

  1. سلام و عرض ادب
    دوست عزیزم آقای شفیع پور، از شما به خاطر حوصله و سلیقه ای که به خرج دادید، متشکرم

    ***وبلاگ خبری میبد نیوز، باعث نشود شیرینی این واقعه زیبا در شهرمان از بین برود. بنده، شما و دوستانتان را به خوش اخلاقی رسانه ای می شناسم و از شما می خواهم دچار حاشیه های مضحکی که “برخی” ساختند و پرداختند تا از آب گل آلود آن ماهی بگیرند، نشوید.

    ممنون و متشکر از سایت خوبتون.

  2. آقای کریمی واقعا اگر قصدشان طعنه به شهردار و فرماندار نبود و احتمال می دادند که اینها کاردارند پس چرا در متن آن نوشتند. کسی که گمان می کند این بندگان خدا کار دارند خوب دیگر نیازی به یادآوری نیست.
    در ضمن مگر سایت میبدما برای مردم تصمیم می گیرد که چه کسی در کدام مراسم حضور داشته باشد. یعنی چه که اطلاع رسانی محدود بود تا مردم انرژی شان را برای تشییع نگه دارند. خیلی ها می خواستند در مراسم استقبال حضور داشته باشند. اگر مراسم تشییع مهمترین مراسم بوده که همه بودند و دیگر جایی برای گلایه از عدم حضور فرماندار و شهردار در استقبال نیست. آن طور که نوشته اید اطلاع رسانی نکرده اید که کسی نیاید مگر شهردار و فرماندار مهمتر از مردم هستم. اگر در تشییع همه مسئولین بودند مردم نبودند این مراسم چه حالی داشت!

  3. سلام. لطف دوستان رسانه ای در میبدما و صدای میبد که همگی تحصیل کرده و از آینده سازان میبد هستند به این مسائل دامن نزنند. اما واقعیت این است که علاوه بر اینکه نام آقای فیاضی جانشین در این مراسم برده شد مراسم فیاضی برادر شهید هم برده شد. مدام روحانی که از تهران آمده بود اسم آقای فیاضی را صدا می زدند که به ایشان تذکر دادیم که فیاضی زیاد داریم نام سرهنگ فیاضی را صدا زدند. این مورد نویسنده صدای میبد اشتباه نکرده اند. در صورت نیاز دوستان برای حل اختلافات به صوت این مراسم مراجعه کنند.

  4. غایب اصلی مراسم تدفین کی بود ؟؟؟؟!

  5. سلام و عرض ادب
    وقتی مطلب را از روی سایت میبدما خواندم به دنبال مطلبی می گشتم که جوابیه برای آن نوشته بودند. در مطلب آنها اسمی از سایت شما آورده نشده بود. وقتی سایت های میبد را یکی یکی سرچ کردم مطلب را در سایت شما دیدم و در کمال ناباوری جوابیه میبدما هم در سایت شما مشاهده کردم. آفرین مشخص است که انتقاد پذیرید و حرفه ای.

  6. سایت میبد ما فک میکنم خیلی بیکارتر از آن هستند که به این مسائل دامن بزنند
    توی شهر هزاز مسائل دیگر هست که میتوان تحقیق تحلیل محتو ا و … کرد اگر واقعا بیکار هستند موضوع بدهیم پیگیری کنند.
    بعد قرار نیست میبد ما برای مسئولین میبد تعیین و تکلیف کند.
    خیلی ها دیدم که از سایت میبد ما به خاطر هر بار حاشیه سازی بد و بیراه می گویند.

  7. دوستان ميبدما هميشه و در همه حال باعث ايجاد تنش بين مردم بوده اند.انهايي كه قلم در دست داريد از هر جناحي كه هستيد عدالت و حق را فراموش نكنيد.

  8. جالبه، مگه شما هم مرحوم یحیی زاده را قبول دارید؟

ارسال نظر