تاریخ : 31 می 2024 - 22:01 - شناسه خبر : 37494 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1، اسلایدشو

آموزش مهارتهای زندگی: کلید تحکیم خانواده و ایجاد رابطه قوی

رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: خودآگاهی مهارتی مهم است. زن و شوهر برای داشتن رابطه قوی باید نسبت به خود و همدیگر شناخت لازم داشته و از علاقه مندی‌های یکدیگر  مطلع باشند.

رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: خودآگاهی مهارتی مهم است. زن و شوهر برای داشتن رابطه قوی باید نسبت به خود و همدیگر شناخت لازم داشته و از علاقه مندی‌های یکدیگر  مطلع باشند.

به گزارش صدای میبد؛ سید محسن فلاح در نشست تحکیم خانواده اظهار کرد: همسر باید دوستان همسر خود را بشناسد و از آنچه او علاقه دارد، خبر داشته باشد. همچنین از ابتدا باید توجه داشته باشیم زن و شوهری که فرزند دارند، خودشان بچه نیستند. باید آموختن مهارتهای زندگی  به فرزند خود را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: آموزش مهارتهای زندگی به فرزند از ابتدای سه تا چهارسالگی همانند یک  واکسن دارای یادآور تا سن ازدواج است. وقتی فرزندان با این روش آماده ازدواج درست و زندگی خوب شدند، آن زمان می‌توانیم برای تحکیم خانواده برنامه ریزی کرده و آموزشهای لازم را ارائه دهیم.

رئیس بهزیستی میبد گفت: شما جمع حاضر خادم خانواده و چشم امید جمعیت ۱۲۰ هزار نفری شهرستان هستید. آسیب‌های خانواده هر سال بیشتر و موضوعهای آن نیز  بیشتر و جدیدتر شده و با آسیب‌هایی از اختلافات خانوادگی تا کودک آزاری و همسر آزاری روبرو هستیم.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد طرح سامان خانواده گفت: این طرح شامل ۶ کمیته که سه کمیته مرتبط به اقدامات قبل از ازدواج و سه کمیته بعد از تشکیل خانواده است. مسئول کمیته تحکیم طرح سامان خانواده بهزیستی است و دستگاههای دادگستری ، نیروی انتظامی، بانوان فرمانداری، سازمان تبلیغات، ارشاد، شبکه بهداشت و درمان، دانشگاهها و موسسات همسو با بهزیستی عضو این کمیته هستند.

فلاح  تعداد مراکز فعال در طرح سامان خانواده در سال گذشته را چهار مرکز شامل سه مرکز غیر دولتی و یک مرکز دولتی و پنج موسسه فعال، ۱۱۱ دوره آموزشی پیش از ازدواج و ۱۰۸ دوره آموزش زندگی خانواده ، تعداد افراد شرکت کننده در دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج را یک هزار و ۸۰۷ و در دوره های آموزشی خانواده را ۲ هزار و ۱۰ نفر و تعداد سخنرانی‌ها و همایش برگزار شده خاص طرح سامان پیش از ازدواج را ۶ مورد برشمرد.

وی با بیان اینکه ۱۹ سخنرانی و همایش نیز خاص طرح سامان خانواده بعد از ازدواج برگزار شده، افزود: ۴۰۵ نفر در سخنرانی‌های پیش از ازدواج و  یک هزار و ۱۶۰ نفر نیز در سخنرانی‌ها و همایش‌های برگزار شده برای بعد از ازدواج شرکت کردند.

وی همچنین  تعداد افراد دریافت کننده خدمات از مراکز مشاوره، بهداشت درمانی، خانواده درمانی، مشاوره خانواده و حل اختلاف را ۴۲۸ مورد پیش از ازدواج  و ۹۲۸ مورد زوج (خانواده) عنوان کرد و گفت: ۳۹۶ نفر مجرد و ۱۰۴ مورد زوج نیز در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره پیش از ازدواج و بعد از ازدواج دریافت کردند.

رئیس بهزیستی میبد تعداد پرونده های طلاق در سال ۱۴۰۲ را ۲۰۱ مورد ذکر کرد و گفت: این تعداد آمار نسبت به ۱۵۰ مورد طلاق روی داده در سال ۱۴۰۱، ۳۵ درصد افزایش داشته است. البته از تعداد طلاقهای روی داده در سال  ۱۴۰۲ با آنالیز آمار و بررسی‌های انجام شده از ۹۶ مورد آمار طلاق روی داده در ۶ ماهه اول سال ۴۷ مورد میبدی و مابقی غیر بومی بودند که طلاق خود را در دفترخانه‌های میبد ثبت کردند.

وی همچنین تعداد پرونده‌هایی که منجر به ایجاد سازش بین زوجین شده را ۹۸ مورد بیان کرد.

فلاح به فعالیت قرارگاه آسیبهای اجتماعی شهرستان نیز اشاره کرد که در قالب آن ۶۲ همایش و سمینار برگزار شد.

آقای مومن زاده مسئول کمیته پیشگیری از جرائم دادگستری میبد نیز با ارائه توضیحاتی در مورد ایجاد صلح و سازش و پیشگیری از متلاشی شدن بنیان خانواده گفت: باید دلایل و آسییهای ایجاد کننده طلاق بررسی شود تا مراکز مشاوره با آگاه بودن از سرنخ های به دست آمده در مورد روی دادن طلاق آموزشهای خود را ارائه دهند.

وی همچنین خواستار تولید محتوا و فعالیتهای مجازی در قالب ساخت کلیپ و محتواهای دیگر در حصوص خانواده و آسیبهای اجتماعی شد.

کارشناس تبلیغات اسلامی میبد نیز بر نبود صمیمیت و رفاقت و حسن خلق به عنوان آسیبهای اساسی که منجر به ایجاد مشکلات در خانواده می شود، تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها خواهان دریافت خدمات مشاوره نیستند و بیشتر سعی دارند به رفع مشکلات خود را با راهکارهای خودشان بپردازند.

وی اهمیت نقش و همکاری اداره‌ها و دستگاههای شهرستان از جمله آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان  و اداره تبلیغات اسلامی و مبلغین در فرهنگ سازی استفاده مردم از خدمات مشاوره و همچنین ارائه مشاوره در جلسات مردمی در مساجد و پایگاههای بسیج و برگزاری کارگاههای آموزشی برای تحکیم بنیان خانواده را یادآور شد.

فرزانه امین الرعایا کارشناس دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در بهزیستی میبد نیز از حضور و همکاری مراکز و موسسات مشاوره همسو با بهزیستی و کارگاههای آموزشی برگزار شده در راستای تحکیم خانواده و تاثیرگذاری فعالیتهای انجام شده قدردانی کرد.

گفتنی است در این نشست مسئولان مراکز و موسسات همسو با بهزیستی نیز گزارشی از فعالیتهای انجام شده ارائه دادند و آمادگی خود برای ادامه همکاری و برگزاری کارگاههای آموزشی ازدواج و مهارتهای زندگی اعلام کردند.

خبرنگار : الیاس دهقانی

ارسال نظر