تاریخ : 21 ژانویه 2024 - 13:04 - شناسه خبر : 37153 اخبار شهرستان، اخبار شهرستان1

بازدید مدیرکل مدیریت بحران استان يزد و فرماندار میبد از قنات در حال ریزش شهیدیه

الیاس دهقانی

اهالی جعفرآباد شهیدیه در بازدید مدیرکل مدیریت بحران استان يزد و فرماندار میبد از قنات در حال ریزش در این محله از بالا آمدن فاضلاب و ورود آن به منازل مسکونی و خرابی خانه‌ها گلایه کردند و خواستار انجام تعمیرات برای رفع مشکلات به وجود آمده شدند.

اهالی جعفرآباد شهیدیه در بازدید مدیرکل مدیریت بحران استان يزد و فرماندار میبد از قنات در حال ریزش در این محله از بالا آمدن فاضلاب و ورود آن به منازل مسکونی و خرابی خانه‌ها گلایه کردند و خواستار انجام تعمیرات برای رفع مشکلات به وجود آمده شدند.

به گزارش صدای میبد؛ قاسم دهقانی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، محمد جواد کارگر رئیس شورای اسلامی شهر میبد، کاظم مسرروی فر مدیر جهاد کشاورزی و محسن دشتی رئیس اداره آبفای میبد در این بازدید حضور داشتند و گزارشهایی از علت خرابی های مرتبط به قنات و وصل بودن فاضلاب خانگی به قنات و اقدامات انجام شده ارائه دادند.

همچنین کارگر یکی از اهالی با بیان توضیحاتی در باره  خرابی و ریزش و نشست قنات و خرابی که خانه‌ها را تهدید می‌کند، خواستار رسیدگی به این وضعیت شد.

او گفت: قنات جعفر آباد گرفتگی کامل دارد و آب در انبار حاج سید آقا افتاده و خرابی ایجاد شده، اگر سیلاب بیاید خرابی ها خیلی بیشتر به وجود می آید.

یکی از بانوان که مسئولان و دوربین خبرنگاران را دید جلو آمد و دیوار در حال خراب شده خانه اش را نشان داد و درخواست کرد به دادش برسند.

همچنین بیان شد که در این منطقه که منطقه ای کشاورزی سطح آب چاهها بالا بوده، هنگام حفر چاه با کندن سه متر به آب می رسیدند و بر این اساس چاره‌ای ندیدند جز اینکه راه آب فاضلاب خانگی  به قنات باز کنند.

همچنین به اقدامات شهرداری برای جمع آوری آب اشاره شد که به دنبال آن چرخ کامیون شهرداری به پایین فرو رفت و با آب رها شدن این طور خرابی ایجاد شده و کامل بر سر راه قنات گرفتگی ایجاد شده‌است.

در پایان بازدید محمدعلی ملک زاده مدیرکل ستاد بحران استان یزد هدف از این بازدید را شنیدن نظرات مدیران شهرستانی ورسیدن به جمع بندی نهایی اقدامات برحسب ضرورت بیان کرد.

سیدجمال سجادی پورفرماندار میبد اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود اجرای فاضلاب۶۵۰متر مسیر بحرانی فعلی از ضرورتهای دستور کار بوده که قبل از آن درجهت کاهش خطرات ریزش آزادسازی مسیر مسدودی قنات از اولویتهای اول است.

کاظم مسروری فر مدیر جهادکشاورزی نیز تصریح کرد:  تخصیص اعتبار ازسوی مدیریت بحران جهت سرشکافت مسیر یکصد متری بدلیل خطرات احتمالی ریزش بعلت سازه فرسوده قنات و تجمع آب  از  اقدامات ضروری می‌باشد.

قنات یا کاریز راه‌آب یا کانال حفر شده در زیرِ زمین برای جریان یافتن آب و رسیدن آب به سطح زمین است.

آب انبار حوض یا استخر سرپوشیده‌ای است که برای ذخیره آب معمولاً در زیرزمین ساخته می‌شود. در مناطق کم‌آب و کویری آب‌انبار را از آب باران یا جویبارهای فصلی پر می‌کنند.

ارسال نظر