تاریخ : 4 آگوست 2015 - 11:39 - شناسه خبر : 3518 اخبار شهرستان

فرماندارمیبد در برنامه رادیو مردم، رادیو، مسئولان:

شهرستان میبد در سه محور مسیر رشد و بالندگی را در پیش‌گرفته است/توسعه صنعت باعث دو معضل آلایندگی و مهاجرت شده است

برای مهار آلایندگی‌های دشت یزد اردکان باید نگاه جامع در استان وجود داشته باشد تا علاوه بر مهار آلایندگی‌ها با استفاده از فیلتر و فناوری‌های نوین و جلوگیری از استقرار صنایع آْلاینده با تعریف صنایع پاک و کم آب خواه این مقوله به سرانجام برسد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، حسین فلاح بابیان اینکه شهرستان میبد با ۵ هزار و ۸۴ کیلومتر وسعت با الحاق بخش ندوشن این وسعت به ۳ برابر افزایش‌یافته است گفت: با افزایش سرزمینی فضا برای توسعه شهرستان میبد در ابعاد مختلف فراهم‌شده است و ما این توسعه فزاینده را که مرهون زحمات ارزشمند امام‌جمعه، نماینده فقید میبد در مجلس شورای اسلامی و مردم و مسئولین بوده است به فال نیک می‌گیریم.

وی صنعت را یکی از محورهای مهم توسعه شهرستان میبد خواند و بابیان اینکه شهرستان میبد بیش از ۳۰ درصد کاشی کشور را تولید می‌کند گفت: توسعه صنعتی در طی دهه‌های گذشته زمینه اشتغال و پویایی اقتصادی را برای مردم خود شهرستان و حتی هم‌وطنانمان از نقاط مختلف کشور فراهم کرده است.

فلاح مراکز آموزش عالی را دومین محور توسعه شهرستان میبد بیان کرد و افزود: شهرستان میبد از سال‌های متمادی در کسب رتبه‌های کنکور در سطح استان و کشور سرآمد بوده است و با ۱۱ مرکز آموزش عالی و دو حوزه علمیه خواهران و برادران در حال رشد و بالندگی است و سعی داریم این روند را با تحصیلات تکمیلی و کیفی سازی توسعه دهیم.

فرماندارمیبد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را سومین محور توسعه شهرستان میبد عنوان کرد و گفت: شهرستان میبد با ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی یکی از شهرهای تاریخی و منحصربه‌فرد کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: وجود بزرگ‌ترین قلعه خشتی جهان، بناهای دینی و جالب و ظرفیت‌های صنایع‌دستی، رونق توریست و گردشگر داخلی را برای شهرستان میبد به همراه داشته است.

فلاح در ادامه مقوله مهاجرت را مهم‌ترین معضل این شهرستان خواند و بابیان اینکه قطعاً توسعه صنعت و پویایی اقتصادی آسیب‌هایی هم به همراه دارد افزود: توسعه صنعت در مسیر دشت یزد اردکان باعث دو معضل مهم آلایندگی و مهاجرت شده است.

فرماندارمیبد بابیان اینکه در مقوله آلایندگی‌ها اقداماتی انجام‌گرفته است خاطرنشان کرد: اما برای مهار آلایندگی‌های دشت یزد اردکان باید نگاه جامع در استان وجود داشته باشد تا علاوه بر مهار آلایندگی‌ها با استفاده از فیلتر و فناوری‌های نوین و جلوگیری از استقرار صنایع آْلاینده با تعریف صنایع پاک و کم آب خواه این مقوله به سرانجام برسد.

فلاح حضور بیش از ۱۵ هزار غیربومی در شهرستان و ورود بعضی از خرده‌فرهنگ‌ها به شهرستان را یکی دیگر از مشکلات و ُآسیب‌های این شهرستان عنوان کرد و گفت: نگاه ما به افراد غیربومی نگاه تکریم است اما عده‌ای‌ وجود دارند که با مسائل و مشکلاتی همراه هستند که برای مهندسی مهاجرت طرح جامعی در شهرستان با مشارکت آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان انجام‌شده است که ورود افراد غیربومی به شهرستان و مراجعه آنان به صنایع مدیریت‌شده باشد.

وی با اشاره به کمبود آب‌وخاک در این شهرستان هم گفت: امروز هر قطره آب در شهرستان میبد به ارزش یک قطره خون است و ما باید با علمی کردن مصرف آب در صنعت و کشاورزی و خانگی باید از بحران آب عبور کنیم.

فلاح بابیان اینکه مصرف آب در صنعت کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه است گفت: با خشک‌سالی‌های که داریم باید مصرف آب در کشاورزی که عمداً به‌صورت غرق آبی انجام می‌شود را به قطره‌ای و تحت‌فشار تغییر دهیم و از صنایع کم آب خواهد در شهرستان استفاده کنیم.

ارسال نظر