تاریخ : 15 ژانویه 2017 - 16:45 - شناسه خبر : 20013 اخبار شهرستان

شهر یک موجود زنده است /بایدشورا را به جایگاه اصلی خودش برگردانیم

راهکار اصلی دموکراتیزه شدن مدیریت شهری وتقویت شوراها و سپردن کار مردم به دست مردم است…

دکتر بیکی برای اهالی میبد، اصحاب مطبوعات، فرهنگ و سیاست نامی اشناست. او فعال اجتماعی شهرستان میبد است. ریاست انجمن نویسندگان، تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی را دارد و از بنیانگذاران صنعت دارویی استان و مرکز تحقیقات ژنتیک میبد است. دانش آموخته دانشگاه شیراز و پزشک مردمی است.
پس از فراز و نشیب های فراوان و انتخاب مهندس بهارستانی بعنوان شهردار میبد او اینک در ماه های پایانی این دوره شورای شهر میبد، عضو جدید شورای شهر است با او به گفتگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:
دکتر ؛شناخت شما از شهر چیست؟
عرض سلام وادب و فروتنی دارم خدمت همه میبدی های عزیز.
شهر یک موجود زنده است در ابعاد مختلف زیستی، شهر نیاز به مراقبت، نظارت و مدیریت دارد و مشارکت و دخالت تمام ذینفعان و شهروندان از ضروریات اجتناب ناپذیر آن است.
به نظر شما سلسله مراتب شهری چه تاثیری در این مدیریت دارد؟
سلسله مراتب مدیریت شهری از محله، ناحیه، منطقه و شهر شکل گرفته و زمینه مداخله این سلسله مراتب در مدیریت باید به گونه ای تنظیم گردد تا مدیریت شهری دموکراتیک، کارآمد و پاسخگو شکل گرفته و تنظیم وتدوین برنامه های عملیاتی نیز با همین سطح و با توجه به ظرفیتها، پتانسیل و نیاز های تمام طبقات ذینفع عملی گردد.
در مدیریت شهری مورد نظر شما، به چه عناصری باید توجه شود؟
اول: سالم سازی و فساد زدایی مدیریت
دوم: شفافیت منابع مالی وهزینه کرد سالم
سوم: مدیریت اجتماعی شهر با توجه به سرمایه های اجتماعی و مشارکت شهروندان
چهارم: ارتقاءکیفیت خدمات و کاهش هزینه ها وب هره وری مدیریتی
پنجم: توجه به اقتصاد شهر و منابع پایدتر شهر البته با اولویت مثلا اهمیت درآمدی همین نارین قلعه ما از چندتا چاه نفت بیشتره!
ششم: دسترسی آسان به خدمات و تردد کمتر در شهر
هفتم: باور بر جایگاه و ارزش خدمات مدیریت شهری با رویکرد سازنده، خلاق، اجرایی، اخلاقی با اتحاد و احترام لازم بین همکاران و شهروندان
هشتم توجه به رسالت اصلی مدیریت شهری که همانا بهبود خدمت رسانی به همه شهروندان است
خوب با همه این اوصاف، چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟
راهکار اصلی دموکراتیزه شدن مدیریت شهری وتقویت شوراها و سپردن کار مردم به دست مردم است. تقویت کمی وکیفی شوراها، حزبی شدن انتخابات و نظارت چندلایه مردم، احزاب و نظارتهای سیستمی، پالایش مدیریت شهری و سالم سازی حرکت آن بر مدار قانون را تضمین نموده و با مدیریت دموکراتیک و مردمی و کارآمد و پاسخگو قابل تحقق خواهد بود.
هدف شما؟
باید شورا را به جایگاه اصلی خودش برگردانیم! به عبارت دیگر از تمام ظرفیتهای حقوقی شورا استفاده کنیم
یعنی حتی در بحث محدوده شهر هم می خواهید وارد شوید؟
حتما، چرا که حق مردمان این شهر است وحق گرفتنی است نه دادنی!البته رایزنی های لازم ودر کمال ارامش را باید انجام داد ودر مقابل حق متواضع بود!
برنامه شما در استفاده از تفکر دیگران؟
در بحث مدیریت شهری همه جناح ها باید در بحث ها شرکت کنند و در تصمیم گیری ها راهنمایی های لازم را بکنند. اتاق فکر شهر باید شامل تمام شهرداران و فرمانداران و بخشداران سابق و فعلی و افراد صاحب نظر باشد و فعال هم باشد نه فقط صوری!
برای فرهنگ سازی برنامه تان چیست؟
بر این باوریم که می توان با استفاده از افراد ذی نفوذ در افکار عمومی مثل معلمین روحانیون و‌‌‌‌‌…در تصحیح رفتارهای شهروندی موثر باشیم
در بحث راه وترابری و حمل و نقل در میبد ایده ای دارید؟
بهسازی خط سنتو و احداث زیر گذر شهری و تقاطع غیر همسطح، باز نمودن گره های کور ترافیکی و اتصال خیابانهای نزدیک بهم و آزاد سازی های مربوطه.
میبد امروز نیاز به چند خیابان عرضی سرتاسری و کمربند شهری دارد. ساماندهی حمل و نقل شهری و ایجاد پارکینگ عمومی در نقاط جایابی شده در جهت بازتر شدن خیابانهای اصلی شهر.
از زیرگذر معلم، بلوار بسیج ضلع جنوبی تا فلکه جانباز آزاد سازی راحت است. با محوطه سازی زیبا می توان پارک چشم انداز میبد ساخت. ادامه آن از گلزار شهدای فیروز اباد تا نارین قلعه نیاز به آزاد سازی دارد اما پارک چشم انداز زیبایی می شود کلیه مدارس و ادارات می توانند پس از تامین امنیت ساختمان، فضاهای بیرونی شان را با برداشتن دیواره و محوطه سازی، پارک محله ای بسازند.
نظرتان در مورد میراث فرهنگی چیست؟
بازسازی فضاهای باستانی و احیای کوچه بازارهای قدیمی، تاسیس شهرداری ناحیه تاریخی، نارین قلعه ما به تنهایی چندتا چاه نفت است! ما ۷۰۰هکتار بافت بی نهایت ارزشمند تاریخی داریم. منابع بسیار مهمی داریم برای ایجاد درامد شهری فراوان و پایدار و در دسترس! باید سرمایه ها را به این سمت سوق دهیم
شما سالهاست در شورای عمران و توسعه میبد عضو هستید در مورد مترو میبد چه بحث هایی شده است؟
این یک شورای مشورتی بالادستی است و در حکم اتاق فکر شهرستان و زیر نظر ایت الله اعرافی عمل می کند در مورد قطار حومه یزد از طرف این شورا مامور مطالعات اولیه امکان سنجی و براورد هزینه ها شدم. این قطار در دو خط رفت و برگشت از  عقدا تا مهریز و از بین روفوژ میانی سنتو با ایستگاه های متعدد مثل مترو می تواند عبور کند و جابجایی مسافر را با امنیت بیشتر، زمان کمتر و صرفه جویی زیاد در مصرف سوختهای فسیلی و اتصال فیزیولوژیک شهرهای استان به هم را به ارمغان آورد. حدود ۳۰۰ملیارد تومان برآورد هزینه دارد که فرمانداری ۴نماینده و استان باید درگیر ماجرا شوند طرح یک طرح ملی و نمونه است و از طریق شورای عالی استانها طی یک لایحه باید تقدیم شود البته خیلی رایزنی نیاز دارد.
به نظر شما تجمیع گورستانها در میبد رخ خواهد داد؟
وجود۲۲گورستان در جوار محل زندگی مردم نه از نظر بهداشتی و نه از نظر بهداشت روان و نه از نظر اخلاق و منطق صحیح نیست. افکار عمومی و مرجع با تجمیع گورستانهای شهر هماهنگ تر شده اند. اما بستر های لازم باید با کمک شهرداری و مسوولان فراهم شود اراده می خواهد و مصوبات سفت و محکم و اجرای بلاتنازل آن مصوبات! ساماندهی گلزار شهدا توجه جدی به آرامستان نام آوران، سالن مراسم، حمل و نقل شب جمعه برای عموم، ایجاد غسالخانه مکانیزه، ورودی جدید، احداث پارک و فضاهای خدمات رسانی  و طراحی جدید ..می تواند راهگشا باشد
در مورد اوضاع آسیب های اجتماعی طلاق ،خودکشی ها، خشونت و… شورا چه موضعی می تواند داشته باشد؟
اتفاقا بحث اصلی شورا به لحاظ شعور انسانی باید متمرکز روی فرهنگ جامعه باشد وقتی از بیرون کسی به شهر ما مراجعه می کند اول چیزی که با خودش خواهد برد رفتار اجتماعی ماست و از آستانه تحمل، رفتار و وقار اجتماعی ما خواهند گفت و اینکه چقدر مردمان نجیبی هستیم؟ آسیب های اجتماعی دقیقا برمی گردد به همین آستانه تحمل ما! بنابراین برنامه دراز مدت ما باید این باشد که سرمایه گذاری جدی و اساسی روی این مقوله داشته باشیم بخصوص آموزش های پیش دبستانی مدرسه ای درون شهری مجالس مذهبی و…

نظرات ارسال شده

  1. ایول دکتر با این همه پست چطور میخوای به شهر برسی؟
    انتخابات نزدیکه هرکاری میتونید در این مدت انجام دهید تا مردم رایتون بدن!!!!!

  2. به کم زود تبلیغات رو شروع کردید.خخخخ

  3. به نظر شما گفتگو با یکی از اعضای تازه وارد شورای شهر تبلیغات است. تبلیغات را دوستان شما انجام می دهند که نزدیک به هفت ماه است جلسات پشت جلسات برای شورای برداشته اند خبر ندارید در جریان باشید.

  4. مدرک مستند داری صدای ميبد یا فقط باد هواست صحبتاتون

  5. اگر بخواهید سرلیست گروه هایتان را هم برایتان می گویم جناب خان سلام!

  6. بله.سرلیست گروه و اسامیشان هم مشخص شده است جناب سلام!

  7. سلام اون وقت جلسه برای لیست انتخابات تبلیغی اره خخخخخخخخ

  8. من نه سلامم نه صدای میبد من یه جوان نوزده ساله هستم که همیشه حرفمو زدم و هیچ ترس و هراسی از کسی ندارم
    اسم من میلاد کارگر هست وسلام به همه …یه ذره بگم بشناسید من کسی هستم که به خاطر غیرت و میبدی بودن و این حرفای مسخره ۱۰ سال زحمات و تلاشم رو که منو به اردو المپیک رسوند به خاطر بعضیا زیر پا گذاشتم و الان با یه کارنامه ۲۳ تا مدال کشوری و دوتا دعوت نامه حکم تیم ملی کارم شده کار توی سوپری برای کسب درآمد و خرج ورزشم….خیلی از مسؤلین ما دنبال این هستن که از خیلیا استفاده کنن مشهور بشن پول دست بیارن و بعد هم همچی یادشون بره….و بعضی ها هم که میخوان دل بسوزنن رو تو چرخ گوشت حسادت خودشون چرخ کنن….متأسفم حداقل برای خودم
    شهرمون شده شهر سیاست بازی …شهر لج بازی …شهر زیر آب زنی ….شهر روبه سقوط به جای سعود …شهر نابودی به جای سازندگی….شهر افزایش آمار طلاق به جای ازدواج و….
    و حالا میبد اولین شهر؟
    وای بر من میبدی ….میبد وطنم و ای آخر خاکت کفنم دوستت دارم اما چه کنم
    کار خوبه خدا درست کنه سلطان محمود خر کیه؟

  9. سعود نه صعود

  10. با سلام
    دوره این مسخره بازیها واین شعارهاکی به سرمیاید.
    بروید فکر معیشت مردم.کار وازدواج جوانان .وکاهای مهمتر از اینا.
    خیلی خیلی بیکارید

  11. فکر نکنم وظیفه شورای شهر ایجاد اشتغال و ازدواج باشد!

  12. هر چی شما بگید

  13. آقا مجید بنده با شما موافقم
    این ها بیشتر به فکر حزب و شولی خوردن و تخریب دیگران هستند
    کسی هم به فکر من و شما نیست

ارسال نظر