تاریخ : 27 اکتبر 2016 - 9:59 - شناسه خبر : 18227 اخبار شهرستان، اسلایدشو، گفت و گو

اختصاصی صدای میبد/دکتر آقایی مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد

راه اندازی کلینک تخصصی سطح دو دیابت بزودی در بیمارستان میبد/ آمار دیابت در میبد و اردکان نسبت به دیگر شهرستان استان بالاست

متخصص داخلی که در زمینه دیابت نیاز داریم در شهرستان وجود دارد. فضای موجود در بیمارستان بر این کار اختصاص داده شده است. امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب است…

به گزارش صدای میبد: دکتر آقایی مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد جهت راه اندازی کلینیک تخصصی دیابت بیمارستان امام جعفرصادق (ع) از این واحد درمانی شهرستان بازدید کرد.

وی در گفتگوی اختصصای با صدای میبد گفت: سال ۹۵ از طرف سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان با شعار «سال غلبه بر دیابت» نامگذاری شده است. چهارم اردیبشت دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان برای اولین بار همایش ملی سلامت ایرانیان را خارج از تهران و در یزد برگزار کردند و به دلیل آمار بالای بیماران دیابتی که در استان یزد است و کارهای خوبی که در این زمینه انجام شده و می شود یزد به عنوان پایگاه کشوری غلبه بر دیابت نامگذاری شد.

وی ادامه داد: سند ملی پیش گیری و کنترل بیماری های غیرواگیر توسط وزارت بهداشت به تمام استانها ابلاغ شده است. یزد جزو اولین استان هایی هستیم که سند را تکمیل کرده است. کمیته کنترل بیماری دیابت را در این سند به ریاست مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی تشکیل دادیم و سند کنترل و پیشگیری دیابت استان را نوشته ایم. هدف ما در این سند ثابت نگه داشت دیابت و شیوع چاقی است.

دکتر آقایی با اشاره به اینکه براساس چارچوب ملی ارائه خدمت به بیماران دیابتی در سه جنبه خدمت، آموزش و پژوهش برنامه را شروع کردیم خاطرنشان ساخت: یکی از برنامه ها راه اندازی کلینک های تخصصی سطح دو دیابت در تمامی بیمارستان های دولتی است که تاکید داریم در شهرستان ها انجام شود. در میبد هم از چند ماه پیش هماهنگی هایش را انجام دادیم. برای بازدید آمدیم که شروع و راه اندازی این کلینک را اعلام کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد امکانات بیمارستان میبد را خوب توصیف کرد و تصریح کرد: متخصص داخلی که در زمینه دیابت نیاز داریم در شهرستان وجود دارد. فضای موجود در بیمارستان بر این کار اختصاص داده شده است. امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب است. فقط باید سامانه مدیریتی اصلاح و راه اندازی شود. در جلسه ای که با مدیر بیماستان داشتیم تا دو هفته آینده این کار انجام خواهد شد و فراخوان مردمی زده می شود که بیماران دیابتی سطح دو برای استفاده از متخصص به بیمارستان مراجعه کنند.

وی همچنین ادامه داد: میبد تقریبا با حضور متخصص چشم و فوق تخصص غدد می تواند سطح ۳ هم تا شش ماه و یکسال آینده در زمینه دیابت در شهرستان دائر کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های میبد و اردکان دارای آمار بالای مبتلایان به دیابت نسبت به دیگر شهرستان های استان است خواستار هماهنگی بین بخشی دستگاه های شهرستان و کمک به شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان شد.

دکتر آقایی همچنین چهار کار را به تمامی افراد جامعه پیشنهاد کرد و گفت: مراجعه به موقوع به پزشک اولین کار است. سالی یکبار برای مشاوره و غربالگیری باید افراد به پزشک مراجعه کنند. پزشک و پرستار دیابت آن ها را معاینه کند. در صورتی که سابقه دیابت در خانواده دارند یا نه دستورات لازم را بگیرند. افراد سی سال به بالا حتما باید یکبار آزمایش قند انگشتی را انجام دهند.

وی همچنین توصیه کرد شهروندان حتما روزانه نیم ساعت ورزش داشته باشند. سومین توصیه تغذیه مناسب است. تغذیه باید منظم، متعادل و مناسب باشد. مصرف نمک، شیرینی جات و … در استان بالاست. باید مصرف آنها را کاهش دهیم. سبک غذایی مناسب استفاده کنیم.

دکتر اقایی چهارمین توصیه را مدیریت استرس برشمرد و افزود: مدیریت آرامش در زندگی لازم است. این ها کمک می کند که بیماری دیابت ایجاد نشود و اگر ایجاد شد کنترل و درمان شود. عوارض دیابت زخم پا، قطع پا، کلیوی و چشم …. بالا است.

دکتر آقایی دیابت استان یزد photo_2016-10-27_09-34-49 photo_2016-10-27_09-34-56
photo_2016-10-27_09-35-17 photo_2016-10-27_09-35-23

اخبار مرتبط

ارسال نظر