تاریخ : 2 آگوست 2016 - 10:29 - شناسه خبر : 15617 اسلایدشو، با نماینده مجلس

دهقانی فیروزآبادی با اشاره موافقت با پیوستن ایران به پیمان مودت وهمکاری جنوب شرق آسیا:

آمریکا نگران از گسترش همگرایی در میان کشورهای آسیایی/ بعد از برجام فضا برای همکاری های بین المللی تسهیل شد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده پیمان های همکاری بیشتری ایجاد می شود و بیشتر نگرانی آمریکا، تمرکز بیش از پیش قدرت های آسیایی بر همگرایی است.

خبرگزاری خانه ملت :: آمریکا نگران از گسترش همگرایی در میان کشورهای آسیایی/ بعد از برجام فضا برای همکاری های بین المللی تسهیل شد

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در خصوص موافقت وزرای خارجه آ.سه.آن با پیوستن ایران به پیمان مودت وهمکاری جنوب شرق آسیا، اظهار داشت: از گذشته یک سیاست کلی به نام نگرش به شرق در حوزه سیاست و اقتصاد مطرح بوده است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در غرب آسیا و تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای شرق آسیا که پیشرفت های چشم گیری داشته اند، این ایده همیشه مطرح بوده است و نگرش به شرق به عنوان یک سیاست بسیار قابل تامل باید در سطح بین المللی و قاره ای باید مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در عرصه بین المللی می توان گفت بعد از جنگ سرد و فرو پاشی سیستم حاکم بر جهان که دو قطبی بود، در حال حاضر پیشرفت کشورهایی مانند چین، هندوستان و برزیل شاهد هستیم که برخی کشورها با جهش اقتصادی بسیار مطلوبی روبه شده اند و هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب و مشخصا آمریکا و اروپا به کلی از بین رفته است.

دهقانی فیروزآبادی متذکر شد: در قاره آمریکای جنوبی کشورهایی مانند آرژانتین و برزیل سر بر آورده اند و در قاره آسیا نیز چین دومین اقصاد جهان را به دست آورده، همچنین هندوستان و کشورهای جنوب شرق آسیایی پیشرفت های بسیار خوبی را داشته اند. قاره آسیا از نظر تاریخی و تمدنی در جهان اول است.

وی افزود: قاره آسیا با توجه به وسعت و جمعیت گسترده ای که در کشورهای چین، هندوستان و بخش هایی از روسیه شاهد آن هستیم به همراه کشورهای تولید کننده نفت مانند ایران، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، نشان می دهد که قرن آینده، قرن آسیا است. با توجه به نیروهای اقتصادی و جمعیتی در قاره آسیا، این قاره جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در قاره آسیا همگرایی های اقتصادی خیلی قوی نیست مانند آنچه در اتحادیه اروپا و پیمان های آمریکا می بینیم که پیش بینی می شود در آینده ضرورت همگرایی ها نیز بیشتر شود. غرب آسیا که جمهوری اسلامی حضور دارد، چشم انداز ۱۴۰۴ و اقتصاد مقاومتی را برای خود برنامه ریزی کرده و در شرق آسیا نیز فعالیت های خوبی انجام شده است.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در آینده پیمان های همکاری بیشتری ایجاد می شود یا اینکه پیمان هایی مانند آ.سه.آن در حوزه سیاسی یا اقتصادی بیشتر می‌شود و بیشتر نگرانی آمریکا، تمرکز بیش از پیش قدرت های آسیایی بر همگرایی است.

وی با اشاره به اینکه درخواست ایران برای الحاق به اتحادیه کشورهای شرق آسیا از سال ۹۲ ولی به تازگی با درخواست ایران موافقت شده است، گفت: با توجه به قطعنامه هایی که شورای امنیت وضع شده بود، ما در چهارچوب فصل هفتم قرار داشتیم و سایر کشورها ملزم به عدم همکاری با جمهوری اسلامی ایران بودند.

 عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: خوشبختانه پس از قطعنامه ۲۲۳۱ ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شد و فضا برای همکاری های بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران درحوزه های مختلف فراهم شده و کشورها برای سرمایه گذاری در ایران مشتاق هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های خودمان را باید در نظر بگیریم به علاوه اینکه فضایی که فراهم شده و ضرورت همگرایی بیشتر کشورهای آسیایی نوید خوبی می دهد در قرن آینده که قرن آسیا است، نقش جمهوری اسلامی موثر تر از گذشته باشد./

اخبار مرتبط

ارسال نظر