تاریخ : 19 آوریل 2016 - 16:44 - شناسه خبر : 11135 اخبار شهرستان

پایگاه نظامی متفقین شهرستان میبد یادبودی از جنگ جهانی دوم

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: مجموعه پایگاه انگلیسی ها واقع در دهستان شهدای شهرستان میبد، بنایی است متعلق به جنگ جهانی دوم که با شماره ۱۴۵۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش صدای میبد: محسن ذاکری نیا درباره این بنای تاریخی گفت: تاریخچه این اثر را می توان همزمان با جنگ جهانی دوم و نفوذ روس ها و انگلیسی ها دانست هرچند مقصود از تأسیس چنین مجموعه ای بدرستی مشخص نیست.
وی افزود: عمده ترین اهداف تاسیس این پایگاه بر شواهد موجود ، مرکزیت در قلب کویر ایران، دور از دسترس و مخفی بودن در یک منطقه دور افتاده است.
معاون میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: این منطقه در بین ساکنان محلی میبد به فرودگاه مشهور است و این موضوع تا حد زیادی می تواند صحت داشته باشد، زیرا برای تأسیس این بنا از یک بیابان صاف و مسطح استفاده شده است.
ذاکری نیا خاطرنشان کرد: ظواهر امر نشان می دهد که هیچ گاه از این مکان بهره برداری نشده و قبل از تکمیل به علت اتمام جنگ و بازگشت انگلیسی ها به حال خود رها شده است، لیکن ساختن چنین بنای عظیمی با هر هدفی که بوده هم اکنون مورد بهره برداری قرار نمی گیرد.
این مسئول تصریح کرد: نوع مصالح استفاده شده برای ساخت این بناها عمدتاً خشت خام بوده و در پوشش سقفها نیز از خشتی استفاده شده که در محل تهیه می شده است.
ذاکری نیا موقعیت استراتژی اثر و واقع شدن در بیابان های اطراف میبد که نشان دهنده اهداف خاص مهاجمان در آن زمان است و همچنین وجود پشتیبانهای خشتی موجود در اطراف چند ساختمان را از ویژگی های پایگاه انگلیسی ها عنوان کرد.
شهرستان میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی یزد با ۹۴۵۵۶ نفر و شامل یک بخش مرکزی و دو بخش بفروئیه و ندوشن و ۱۶ روستا است .
این شهرستان با ۵۰۸۴ کیلومتر مربع وسعت و به لحاظ تراکم نسبی جمعیت ، بعد از یزد قرار دارد و همچنین دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب می شود.
میبد دارای ۸۰۰ هکتار بافت باستانی و تاریخی بوده و آثار فراوان از جمله نارین قلعه ، رباط شاه عباسی ، برج کبوتر خوان ، یخچال خشتی ، چاپارخانه ، قلعه بارجین ، قلعه رکن آباد ، قلعه مهرجرد ، آب انبار کلار ، آسیاب دوسنگی محمد آباد ، آسیاب بیده ، آسیاب کچلک ، راسته بازار ، فرودگاه انگلیسی ها (پایگاه متفقین)، مسجد جامع میبد ، خانه برونی ، خانه سالار خانه وکیل ، خانه حاج ملک ، خانه گلشن و دهها اثر تاریخی و باستانی دیگر است.
این شهرستان مرکز زیلوبافی و سفال و سرامیک و قطب تولید کاشی و سرامیک ایران با تولید بیش از ۴۰درصد این محصول است و در حال حاضر تولیدات خود را به بیش از ۱۵ کشور آسیایی و اروپایی صادر می کند.
به گزارش ایرنا،این دیار مملو از از استعدادهای ناب است که توانسته اند ۲۲ سال رتبه های برتر کنکور سراسری را به خود اختصاص دهند . در زمینه آموزش عالی نیز این شهرستان با ۱۳ مرکز آموزش عالی دارای جایگاه ویژه ای است.

 

پایگاه-انگلیسی-ها

اخبار مرتبط

ارسال نظر