تاریخ : 14 ژوئن 2016 - 22:01 - شناسه خبر : 12907 اخبار شهرستان، اسلایدشو

دکتر دهقانی نماینده منتخب مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی:

پشت پرده انتشار آمار تسلیحات اتمی جهان /نقش فتوای رهبرجمهوری اسلامی در وضعیت شفاف ایران

جمهوری اسلامی همواره به دنبال توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای بوده است اما برخی کشورها امنیت خود را در گرو جنگ افزارهای اتمی می دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به انتشار آمار تسلیحات اتمی جهان گفت: جمهوری اسلامی به دلیل منع فتوای مقام معظم رهبری و پشتوانه مردم سالاری دینی هرگز به دنبال جنگ افزارهای هسته ای نبوده است اما کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی بقای خود را در گرو بمب اتمی می دانند.
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۸

پشت پرده انتشار آمار تسلیحات اتمی جهان /نقش فتوای رهبرجمهوری اسلامی در وضعیت شفاف ایران

کمال دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به انتشار آمار جنگ افزارهای هسته ای در جهان گفت: میزان بالای تسلیحات اتمی در وضعیت آشفته جامعه جهانی خطرناک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی همواره به دنبال توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای بوده است اما برخی کشورها امنیت خود را در گرو جنگ افزارهای اتمی می دانند.

وی اختلاف دید گاه ایران با کشورهای دیگر را در پشتوانه مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایران براساس فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی هرگز به دنبال جنگ افزارهای هسته ای نبوده است. در عین حال مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی به عنوان ضامن اقتدار تدافعی ایران همواره امنیت تهران را تامین کرده است.

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به آمار تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم اشغالگر قدس میزان بالایی از جنگ افزارهای هسته ای را در زرادخانه های خود انبار کرده است و فعالیت های خارج از ان.پی.تی انجام می دهد.

وی با اشاره جنجال های گذشته درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: بی اعتنایی کشورهای غربی به فعالیت های مشکوک هسته ای رژیم صهیونیستی و گسترش علنی جنگ افزارهای اتمی تل آویو یک رسوایی برای جامعه جهانی است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: رژیم اشغالگر قدس گمان می کند که با تکیه بر جنگ افزارهای اتمی و کشتار جمعی توانایی تامین امنیت برای تل آویو را دارد اما در بلند مدت از درون منهدم خواهد شد. آزادی فلسطین اشغالی موضوعی است که در آینده محقق خواهد شد.

آزمایش هسته ای

گفتنی است براساس گزارش مرکز پژوهش‌های صلح استکهلم زرادخانه‌های اتمی جهان در سال جاری میلادی کاهش یافته است اما روند کاهش بسیار کند بوده و ۹ قدرت هسته‌ای جهان به ارتقای زرادخانه‌های خود ادامه داده‌اند. براساس گزارش این نهاد بین‌المللی، هیچ کدام از کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای در آینده قابل پیش‌بینی از زرادخانه‌های اتمی خود دست نمی‌کشند.

در گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم آمده است: در سال ۲۰۱۶، ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان و کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی تقریبا ۴۱۲۰ سلاح هسته‌ای فعال مستقر در اختیار دارند. اگر تمام کلاهک‌های هسته‌ای شمارش شود، این کشورها روی هم حدود ۱۵ هزار ۳۹۵ سلاح هسته‌ای دارند. میزان این کلاهک‌ها در اوایل سال ۲۰۱۵، ۱۵ هزار و ۸۵۰ فروند بوده است. نکته اساسی اینجاست که رژیم صهیونیستی حداقل ۸۰ کلاهک اتمی در زرادخانه های خود انبار کرده است ، برخی گزارش ها از رقم چندبرابری آن حکایت دارد.

کارشناسان این نهاد تاکید کردند که شمار کلی تسلیحات اتمی به صورت عمده به دلیل تلاش‌های روسیه و آمریکا کاهش یافته‌ است. این دو کشور مجموعا بیش از ۹۳ درصد تمام تسلیحات هسته‌ای را در اختیار دارند. براساس این گزارش، سرعت کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای همچنان کند است و فرایندهای گسترده اعتدال هسته‌ای در این کشورها وجود دارد. این گزارش تاکید می‌کند: به عنوان نمونه، ایالات متحده قصد دارد ۳۴۸ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ برای حفظ و نگهداری و ارتقای جامع نیروهای هسته‌ای کشورش هزینه کند. برخی از برآوردها حاکی از آن است که برنامه مدرن‌سازی تسلیحات اتمی ایالات متحده احتمالا حدود یک تریلیون دلار در ۳۰ سال آینده هزینه خواهد داشت.

یکی از پژوهشگران این مرکز می‌گوید: روند کاهش نشان می‌دهد که از بین بردن سلاح هسته‌ای در پایان راه خود قرار دارد چرا که هیچ گونه توافق جدید و یا احتمال توافق جدید میان روسیه و آمریکا وجود ندارد. این مرکز اعلام کرد: دو قدرت بزرگ هسته‌ای در جهان ۹۰ درصد سلاح هسته‌ای موجود را در اختیار دارند طوری که آمریکا حدود ۷۰۰۰ کلاهک هسته‌ای و روسیه ۷۲۹۰ کلاهک دارد. هفت قدرت دیگر عبارتند از: انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کره شمالی.

به گفته پژوهشگر این مرکز، بسیاری از قدرت‌های هسته‌ای غیرشفاف بوده‌‌اند. این مرکز برآورد کرده که کره شمالی ۱۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. این کشور در سال ۲۰۰۶ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد با این حال این مرکز قادر به تحقیقات درباره این مساله نیست که آیا پیونگ یانگ می‌تواند سلاح قابل استفاده را تولید یا منتشر کند.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم موسوم به “سیپری” (SIPRI) تاکید کرد، چین، هند و پاکستان در حال توسعه ذخایر تسلیحات هسته‌ای و ظرفیت‌های موشکی خود هستند.

این انستیتوی مستقر در استکهلم، نهاد بین‌المللی و مستقل است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و عمدتا روی تحقیقات مرتبط با کنترل سلاح، خلع سلاح و درگیری‌ها متمرکز شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر